Екология и чистота на въздуха - какви мерки предвиждате за справяне с проблемите с мръсния въздух в Пловдив? Смятате ли, че комуналните услуги са на ниво? Каква концепция имате за ландшафната архитектура(зелени площи, река Марица, зони рекреация) в Пловдив? Стопаните на кучета стават все повече, а местата за тях все по-малко – как може Пловдив да е “Dog friendly”, а в същото време зелените площи да са чисти?

Това е шестата тема от поредицата от материали на TrafficNews, която ще засегне 8 въпроса от първостепенно значение за развитието на Община Пловдив.

Идеята е, като обществено отговорна медия, да представим на пловдивчани акцентите в програмите на кандидатите на напълно равни начала.  Участниците в анкетата са седем – кандидатите за кметове на ГЕРБ – Здравко Димитров, НФСБ/ВМРО – Славчо Атанасов, БСП – Николай Радев, ЗС „Александър Стамболийски” – Георги Колев, Съюз за Пловдив – Дани Каназирева, Демократична България – Атанас Костов и Кауза Пловдив – Николай Бухалов.

Ето и техните отговори:

Здравко Димитров – ГЕРБ: Ще изградим зелен пояс в Пловдив, ще довършим проекта за вода „Въча” и екологично гориво

В изборно време всички обещават, че ще решат проблемите с трафика и  задръстванията, че в Пловдив ще има чист въздух и питейна вода. Аз няма да спекулирам и ще ви кажа истината, защото обичам родния си град. Във всеки развит град по света има трафик, задръствания в пиковите часове, нарастващо население и много предизвикателства пред градското планиране и екологията. Ако по улиците и булевардите на Пловдив обаче се движат много автомобили, това значи, че има работа, че градът се развива и че е добро място за живеене. Всяка година в КАТ-Пловдив се регистрират 6000 нови автомобила, а бракуваните са около 1000. Това означава, че броят на колите по пловдивските улици се увеличава с 5000 годишно. Натискът ще расте, а с това и проблемите с качеството на въздуха.

 За да се справим, ще подобрим организацията на движението, ще стимулираме хората да използват обществения транспорт. Освен това всеки от нас да стане по-отговорен към околната среда. Ако искаме хората да слязат от колите, трябва да подобрим качеството на услугата в обществения транспорт. Задръстванията увеличават вредното влияние на транспорта върху качеството на въздуха. Затова моята задачата ще е да осигурим зелена вълна, да подобрим трафика и където е възможно, да изградим няколко важни паркинги и кръстовища на две нива. Това го гарантирам!

Гарантирам също изпълнението на проекта “Въча” за чиста питейна вода. Важно е и друго - за да има чист въздух, трябва да спрем да използваме въглища и дърва за отопление. А вместо това и до днес се плащат помощи под формата на твърдо гориво. Трябва да стимулираме хората да санират жилищата си и да намаляват разходите за отопление, използвайки и по-ефективни уреди. Затова ще продължим работата по санирането. Проектът за 13 млн. лева, който общината спечели по програма „Околна среда“,  също е ключов. Той е добра възможност хиляди семейства да климатизират дома си по нов, щадят природата начин.  Работата на администрацията е да мотивира гражданите да участват в допитването, на база на което трябва да се вземе решението как да се инвестират въпросните милиони.

Другите мерки за подобряване на качеството на въздуха са отдавна известни – изграждане на зелен пояс около града, строителството на още паркове, засаждане на подходящи видове дървета по булевардите, редовно миене на улиците. В тази посока е направено доста  - в последните 8 години изцяло е реновирана Цар-Симеоновата градина, изградени са 4 нови парка, разшири се парк Лаута. Премахването на паважа и полагането на асфалт по основни булеварди като „Васил Априлов“, „Македония“ и „Шести септември“ също създаде по-добри условия по улиците.

За да не съм голословен, ще припомня, че на измервателния пункт „Каменица“ регистрираните дни с превишения на среднодневната норма за фини прахови частици през 2011 година са 160. Заради това и експертен доклад от 2010 година група граждани и еко активисти заведоха дело срещу общината за мръсния въздух в Пловдив. На същия пункт "Каменица" през 2018 година са отчетени 78 дни с превишения на нормата. Това означава, че има значително подобрение на качеството на въздуха. Не твърдя, че проблемът е решен, но по него видимо се работи и аз ще продължа да го правя.    

Що се отнася до комуналните услуги,  те също са въпрос на експертен анализ и съответните управленски решения. Повтарям, че Пловдив се разраства и това поставя кмета и екипа му пред нови предизвикателства – увеличава се броят на съдовете за смет, а с това и необходимостта от нови сметовози. В момента Общинското предприятие „Чистота“ вдига боклука в район „Южен“, а подизпълнителят КМД – останалите 5 района. Извозването и депонирането на отпадъците също е възложено на подизпълнители. Ако Общинският съвет прецени, гражданите са съгласни и имаме кураж да инвестираме в нови общински сметовози, може да се вземе друго решение.

Имаме концепцията за ландшафтна архитектура и тя е заложена в плановете за развитие на зелената система в община Пловдив. Ако има добри идеи от гражданите и експертите, запретваме ръкави и работим. По отношение на кучешките площадки смятам, че това е въпрос на лична отговорност.  

Славчо Атанасов – НФСБ/ВМРО: Залесяваме всяка една свободна площ, гражданските съвети ще взимат участие

Засаждаме 150 000 нови дървета. Така най-простичко мога да опиша задачата, която си поставяме за възстановяването и увеличаването на зелената система в Пловдив. Ние сме доста под заложените европейски стандарти. Според тях на жител трябва да се осигурят 20 квадратни метра зелена площ, в Пловдив те са едва около 6. Ситуацията със залесяването на дървета е подобна. Нужно е поне едно живо дърво на човек. Сега в града има около 150 000 дървета за близо 400 000 души население. Отчитайки най-новите изследвания на климата от световните учени, науката вече твърди, че негативните тенденции на климатичните промени могат да се преодолеят именно чрез масирано залесяване. Моят екип се е заел и вече работи върху подробна план-схема за облагородяване на зелените пространства в града. Всеки квартал и микрорайон ще бъде проверен и анализиран, за да е ясно къде от каква намеса има нужда. Ние имаме много позитивен опит с озеленяването в нашия мандат и ще възстановим тази жизненоважна дейност отново.

Още в мандата направихме проучване и много консултации със специалисти, според които най-подходящите за Пловдив дървесни видове са липата, платаните – чинари и конски кестен. Ще залесим всяка една свободна площ, която позволява това. Ще насочим усилия и в облагородяването на междублоковите пространства, които трябва да се превърнат в социализирани и комуникативни точки по местоживеене. Така драстично ще увеличим количеството на зелените зони, ще подобрим микроклимата на различните територии, оттам ще повлияем и качеството на въздуха, с което Пловдив има тежък проблем сега. Целта е зелените пространства по кварталите да са описани, картографирани, да им се дадат точни имена и непрекъснато да бъдат наблюдавани и обгрижвани от комуналните фирми за поддръжка. Така ще останат пълноценни и ще ги запазим след възстановяването им. При този план за действие, след 2-3 години градът ще бъде много по-зелен, облагороден и чист. Целта е съвсем реално постижима и аз вече съм се ангажирал с нея пред пловдивчани. И за да сме в синхрон с новите технологии, общината ще изгради безплатен безжичен интернет достъп във всички паркови пространства на града.

Общинските предприятия не са ефективни в сегашния си вид и ще претърпят пълна промяна. Някои ще бъдат затворени, останалите преструктурирани.

„Чистота“ и „Градини и паркове“ ще трябва да заработят в близък синхрон с Гражданските съвети, които ще възстановим и с гражданите по места. Буквално във всеки вход ще поставим имената на отговорниците със, снимки и телефон, за да могат хората да са в постоянна връзка с тях. Така ще елиминираме бюрокрацията и общинските фирми винаги ще знаят какво имат да свършат утре.       

Мерките за по-чист въздух са комплексни и скъпи. Озеленяване, повишаване на качеството на почистване, въвеждане на екологичен електрически транспорт, програма за намаляване на твърдите горива в битовото отопление, стриктен контрол по строителните обекти, ефективно регулиране на уличния трафик. Трайно подобрение ще има, когато всички тези фактори заработят в една система. Нашата задача е да направим списъкът с конкретни процеси и да ги изпълняваме своевременно.         

Николай Радев – БСП:  Трябват повече зелени площи, сондажи и нови технологии

С намаляването на зелените пощи и застрояването на междублоковите пространство - заради липса на зелени растения - силно се намали възможността  за прочистване и промяна на състава на въздуха. Ръчното метене и пръскане (вместо миене) на улиците работи против намаляването на твърдите частици във въздуха. Ниските заплати и пенсии принуждават голяма част от семействата да се отопляват с твърдо гориво. Нереализираният транспортен проект не само че не намали задръстванията по улиците, но и усложни ситуацията с изгорелите автомобилни газове.

Вече няколко мандата предлагам да се възстанови  поливането на зелените площи в междублоковите пространства. Там преди години беше извършено сондиране и бяха поставени водни помпи. Ако те бъдат пуснати в действие – не може да има съмнение – еко обстановката в града ще се подобри значително. За съжаление, нашите предложения бяха отхвърлени и по време на Славчо Атанасов, и в мандата на Иван Тотев.

При решаването на тези проблеми не е нужно да се измислят нови технологии. Големите градове в Европа имаха същите, дори по-големи затруднения преди 20-30 години. Днес те намериха онези мерки, чрез които подобриха и зелените си системи, и екологията си като цяло.

При отговора на този въпрос отново трябва да спомена за изготвянето на новия Общ устройствен план и за експертните оценки към него. Ние няма да подкрепим приемането на ОУП, в който не са начертани перспективи за увеличаване на зелените площи в Пловдив

За кучетата и техните стопани: Аз съм от хората, които обичат животните. Виновни за замърсяването са не кучетата, а техните стопани. Стриктното прилагане на наредбите на Община Пловдив, бързият отклик на гражданските сигнали за нередностите и предотвратяването на нарушенията ще запазят града ни чист

Георги Колев – ЗС „Александър Стамболийски”:  Трябват нови паркове, но приоритет би трябвало да бъде урбанизацията на река Марица

От години се твърди, че основен замърсител на въздуха в Пловдив е отоплението на твърдо гориво, и общината планира да замени този тип печки с по-модерни средства с финансиране по европейски проект. Това само по себе си е чудесно, но не е достатъчно, защото замърсяването на въздуха от хилядите коли по улицата (значителна част от които доста стари) изглежда силно подценено. Преди време една от станциите, измерващи качеството на въздуха,  беше преместена от Чифте баня в ЖР „Тракия“  и така Пловдив остана без пункт за отчитане в някоя от невралгичните точки на трафика. Ясно е, че ако измерваме чистотата на въздуха на Гребната база и в Цар-Симеоновата градина, ще добием оптимистична картина, но не това е целта. За да имаме точна информация за качеството на въздуха, трябва отново да започнем да засичаме данните на точка като Чифте баня или Сточна гара. Другото е заобикаляне на проблема.

Винаги има още какво да се желае по отношение на комуналните услуги и в последните години тече активно обновяване на техниката за почистването на Пловдив. Не е реалистично обаче ръчното метене да бъде заменено изцяло от машини – разкривените плочки по тротоарите, които са масово явление, правят това невъзможно, не е за пренебрегване и социалният проблем – метачките в „Чистота“ са почти единствените хора от малцинствата, които работят.

Пловдив има голяма нужда от нови паркове, но приоритет би трябвало да бъде урбанизацията на река Марица. Пловдив е от малкото градове в света, който не е ориентиран към реката, която минава през него. В тази посока трябва да бъдат разработени реалистични проекти, като се почерпи от опита на градове като Париж и Валенсия.

Решаването на проблема с кучешките екскременти е просто – има глоба за стопаните, които не почистват след любимците си, но налагането на санкции е изключителна рядкост. Затова има много какво да се желае от служителите на Инспектората и „Чистота“, които също имат право да глобяват. Има нужда и от нови кучешки площадки, което би направило Пловдив не само dog friendly, а и people friendly.

 

Дани Каназирева – „Съюз за Пловдив”: Спираме застрояването на зелени площи, по-малко трафик и печки на твърдо гориво

На първо място за зелената система  - това е един от основните ни приоритети. Категорично пак ще повторя – преразглеждане на Общия устройствен план, чиято промяна в момента настоящото управление иска над 2000дка. Зелени площи отново да бъдат застроени. Задължително изследване на междублоковите пространства там, където хората живеят, и отреждането им за зони за паркове и градини.

Задължително служебно проектиране на междублоковите пространства и тяхното паркоустрояване и благоустрояване с наличните ресурси на общинските предприятия – алейна мрежа, площадки за отдих и озеленяване. Задължително създаване на структура „Зелена система“, публичен и свободен достъп на всеки един пловдивчанин до Общия устройствен план и подробните устройствени планове, стриктно спазване на границите на защитените територии и съхраняване на хълмовете.

 Безкомпромисни мерки за по-чист въздух – да! На първо място дали съм доволна от чистотата – не, не съм доволна, защото парите за чистота растат, вече са 36 милиона, а там, където живеем и растат децата ни е безогледно мръсно и мисля, че няма човек, който да каже обратното. Аз не си спомням откога не съм виждала улиците в града ни да се мият. Разбира се, една от първите мерки е редовно миене на улиците, на второ място за по-чист въздух – разтоварване на трафика. Категорично, както казах регулиране на светофарите и разтоварване на движението на четирите моста на Пловдив, заедно със съответните инфраструктурни нови проекти. Екологичен обществен транспорт – създаване на общинско предприятие „Градски транспорт“ и кандидатстване, както всяка една друга нормална община в България, за електроавтобуси, тролейбуси и нова контактна мрежа.

 Задължително контрол на твърдите горива и поетапно извеждане от употреба на ниско калорийните въглища и суровата дървесина. Необходими са и санкции в гетата срещу безконтролното горене на отпадъци. Всичко това, заедно с трайното озеленяване на Пловдив, ще доведе със сигурност до по-чист въздух.

За река Марица – това за мен е загърбеното богатство. Най- красивите и богати градове на Европа са основани на реки и най-красивите части от тези градове са именно местата около реката, но Пловдив е обърнал гръб на своето богатство. Няма изобщо тук да се спирам в грандоманските проекти, че ще направя Марица плавателна, но най-после искам да почистим реката и да направим места за отдих и почивка покрай бреговете, да изчистим, ремонтираме и изградим, там където няма алеи покрай реката, задължително смяна на старите и опасни ръждясали парапети с нови, да се облагородят бреговете с нови пейки, озеленяване, осветление.

 Навсякъде, най-елементарни неща да бъдат поставени, да организираме редовното почистване, да изградим детски кътове и площадки за шах и табла на открито и задължително да бъдат укрепени подпорните стени, където е необходимо.

Николай Бухалов – „Кауза Пловдив”:  Трябват редица стъпки, за да подобряването на зелената система  и въздуха

Качеството на атмосферния въздух е важен за качеството на живот в големите градове. Знаете, Община Пловдив има проект за подмяна на печките на твърдо гориво с отоплителни уреди на ток и пелети. Този проект е на стойност 13 милиона и е в процес на реализация.

Обаче, не само твърдите горива замърсяват въздуха. За да не се отделят фини прахови частици, е нужно по-често да се мият улиците в града. Успоредно с това трябва да се предприеме масирана акция за засаждане на дървета. Подобни инициативи предвиждаме в еко парк „Марица” и в парка зад паметника на хан Крум в район „Тракия”.

В Еко парк „Марица“ предвиждаме залесяване на 656 дка нова гора, също така и зад паметника на хан Крум в ЖК „Тракия. Трябва ударно да се засаждат дървета, тъй като докато пораснат отнема време, а след това да се правят алеи, детски площадки и други на местата, където хората са утъпкали пътеки.

За всяко междублоково пространство предвиждаме да назначим на граждански договор пенсионер от съседен блок, който срещу определено заплащане да полага грижи – да полива, коси, сади цветя и т.н.

Трябва да бъдат спрени и кариерите над село Белащица, които също допринасят за замърсеността на въздуха. Предвиждаме създаване на ОП „Електротранспорт“. Ще търсим европейско финансиране за закупуване на електрически автобуси, които да не замърсяват въздуха.

Факт е, че има все повече домашни кучета, а местата за разхождане не са достатъчни. Имаме идея да се направи най-голямата кучешка площадка в гр. Пловдив между бул. „Христо Ботев” и алеята, която води до Детската железница, западно от Факултета по дентална медицина.

Атанас Костов - "Демократична България”:  Мием улиците всеки ден, пускаме безплатен градски транспорт в дните с мръсен въздух

Качеството на въздуха е опасно за здравето и живота на пловдивчани. Повече от 80 дни годишно те дишат въздух, който не отговаря на нормите на ЕС. Предлагаме следните мерки за трайно и качествено подобрение:

- Прекратяване на ръчното метене на улици и тротоари чрез ползване на специализирана техника за почистване;

- Повишаване на контрола върху горенето на пластмаси и гуми, ведно с увеличаване размера на санкциите и подобряване събираемостта им;

- Провеждане на задълбочено проучване за методите на отопление. Финансово стимулиране на гражданите за смяна на печките на въглища/дърва с възобновяеми енергийни източници.

- Създаване на нискоемисионна зона в Централна градска част;

- Стимулиране на ползването на велосипеди чрез строителство на нови 50 км велоалеи с цел повишаване на свързаността между съществуващите и изграждане на общинска система за велосипеди под наем;

- Поставяне на измервателни станции за качеството на въздуха във всички райони. Ежедневно миене на улици и безплатен градски транспорт в дни със силно замърсен въздух.

Община Пловдив е длъжник на гражданите, защото не е създала достатъчно зелени площи в града, не полага грижи за уличната растителност и продължава масовата сеч на здрави дървета. Нашата концепция е следната:

- Увеличаване с поне 30 % на площта на парковете и градините до края на 2023 г. чрез промяна на разработвания Общ устройствен план. Озеленяване на запустели и неподдържани имоти – общинска собственост.

- Създаване на отдел „Зелена система“ в общината. Наемане на специалисти по озеленяване и ландшафтни архитекти в районните кметства.

- Правилна грижа за уличната растителност чрез поливане, подхранване и съобразяване сезоните за оформяне на короните.

- Отказ от вредния и скъп проект за т.н. „Втори гребен канал“, който би унищожил 650 дка зелени площи.

- Облагородяване и поддържане на зелените площи около р. Марица . Провеждане на широк обществен дебат за бъдещата визия на крайречните територии.

- Възстановяване на водните атракции и алеите на Данов хълм. Създаване на видеонаблюдение и ежедневно почистване на тепето.

- Цялостен ремонт и постоянна поддръжка на алейната мрежа на Бунарджика.

Ето и първите пет материала от поредицата: 

Ако стана кмет на Пловдив: Ще се присъединят ли общините „Родопи” и „Марица” - отговарят фаворитите7-те кандидати с най-голям потенциален вот отговарят по 8 теми от първостепенно значение за общината

Ако стана кмет на Пловдив: Къде и как ще строи, идва ли краят на жилищните мастодонти - отговарят фаворитите7-те кандидати с най-голям потенциален вот отговарят по 8 теми от първостепенно значение за общината

Ако стана кмет на Пловдив: Кои от големите инфраструктурни проекти ще станат - отговарят фаворитите7-те кандидати с най-голям потенциален вот отговарят по 8 теми от първостепенно значение за общината

Ако стана кмет на Пловдив: Ще се увеличат ли данъците и ще се теглят ли нови заеми - отговарят фаворитите7-те кандидати с най-голям потенциален вот отговарят по 8 теми от първостепенно значение за общината

Ако стана кмет на Пловдив: Проблемът с трафика, паркирането и автобусите – отговарят фаворитите7-те кандидати с най-голям потенциален вот отговарят по 8 теми от първостепенно значение за общината