Над 4 млн. лева по обществената поръчка за системата  за паркиране и градския транспорт на Пловдив бяха пренасочени към строителството на стадион „Христо Ботев”.  По време на сесията на местният парламент,  изненадващо на микрофон от ГЕРБ предложиха вместо да се ощетява строителството на детски градини и пътища, да се пренасочат средства от „други разходи по транспорт”.

Първоначално настъпи смут в залата, защото никой не знаеше за какво са тези средства. След консултации между общинарите стана ясно, че парите са за плащането по обществената поръчка за надграждането на системата на „Индра” и паркирането. Това се случва ден, след като Община Пловдив е подписала дългоочаквания договор с фирма „Тикси”, която обслужва и градския транспорт в София.

Градските власти се борят да подпишат договор по тази поръчка от повече 9 месеца. Първото решение бе отменено от ВАС, а след като най-после се избра изпълнител – парите й бяха взети.

Осигуриха 5 млн. за довършването на Колежа, взеха парите за надграждането на системата на "Индра"Предложението предизвика суматоха в Общинския съвет

Какво се случва оттук нататък?

В договора е записано, че за да стартират своите  дейности от „Тикси” трябва да получат 30% аванс от поръчката, или сумата от 4 млн. лева. Едва след това те ще започнат дейности по внедряването на софтуера и доставката на хардуера.  
Новата система трябваше да заработи между 6 и 12 месеца след превеждането на аванса. Това обаче не може да се случи сега. Зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов заяви, че е изумен от решението на Общинския съвет.

„Не разбирам защо се прави това нещо, някой пак иска да саботира надграждането на системата. От толкова време се опитваме да модернизираме градския транспорт, като проведохме максимално прозрачни процедури. Виждате, на втората поръчка дори  - фирмите, които обжалваха първата, не се явиха”, каза той. По думите му  решението още не е влязло в сила,  като има вариант, при който  областният управител го върне. 

„Ако това не се случи ще търсим финансиране, когато се гласува официалният бюджет на Община Пловдив”, каза Чонов. На въпрос дали ще се плащат неустойки, ако това не се случи той отговори:

„Тепърва ще го изясняваме  това. Все още ще работим така, сякаш това решение не е взето.”

Какво представлява системата и как ще се плаща на „Тикси”?

За софтуер и хардуер градските власти ще платят сумата от 9,5 млн. лева, като впечатление прави огромната сума за програмни продукти. Остатъкът до 12 млн. лева фирмата ще вземе от удръжки от плащанията за паркиране и автобусни билети .

 За централизирания софтуер за управление на Системата за управление на градския транспорт ще се платят 1, 1 млн. лева без ДДС. Тя ще замени сегашният софтуер на „Индра”.  Отделно ще се дадат и 236 хил. лева за адаптацията и въвеждането му в експлоатация  Още 544 хил. лева ще се платят за портал за зареждане на превозни документи плюс 90 000 лева за въвеждането му, а системата за паркиране ще струва 737 хил. лева с още 135 000 лева за пускането  й.

Надграждащ софтуер за Система за автоматично определяне на местоположението на превозните средства ще струва 494 хил. лева плюс 210 хил. лева за нейното обезпечение.

Отделно със сумата от 468 хил. лева ще се дадат за „Обезпечаване и поддръжка на инфраструктура за разгръщане и функциониране на софтуерните компоненти от обхвата на поръчката за срока на сключения договор за обществената поръчка”.

Така от 9,5 млн. лева  4 млн. лева ще са за софтуер и неговото пускане.  С останалите 5 млн. лева ще се вземат хардуерни елементи за двете системи за градски транспорт и Синя зона.  За 10 работни станции с приложен софтуер за управление на свързаното оборудване и обезпечаване на продажба на превозни документи ще се дадат 259 хил. лева.

Валидиращи устройства с приложен софтуер за 285 автобуса ще  струват по 1,2 млн. лева или 4275 лева бройката. Още 1,6 млн. лева ще са за бордови компютри във всеки автобус. Принтерите за отпечатване на билети ще струват по 305 лева бройката  или 86 хил. лева.

200 хил. лева ще за 85 портативни ръчни четящи устройства за контрол на пътниците в градския транспорт и за контрол по редовността на паркирането, включително принтери за отчитане на продажби.  Гаранционната поддръжка на софтуер и хардуера за срока на договора пък ще е 1 млн. лева.

Освен тези 9,5 млн. лева „Тикси” ще  получи и до 2,5 млн. лева от такси от билетите и есемесите в Синя зона. За всеки талон от паркомат или дебитна карта фирмата ще взима по 10%, а от SMS по 20%.  От Община  Пловдив са го сметнали, че за 5-годишния договор сумата ще бъде 2,5 млн. лева.

След сключването на договор градските власти ще трябва да приведат 30% аванс от 9,5 млн – 2,85 млн. лева, за да започне да се изгражда системата, като тя трябва да заработи от 6 до 12 месеца след сключването на договор.  Останалата сума ще се плати на 59 равни месечни вноски, в размер на 112 154.00 лв.

Какво ще представлява системата?

Системата за таксуване в градския транспорт ще бъде изцяло нова. Старите монетници и автомати, завещани от „Индра” ще отидат за брак, като във всеки от 285-те автобуса ще се монтират три устройства – принтер за билети, както и по един валидатор, който ще е за сим карти, банкови карти и мобилни телефони.

За разлика от София и Варна, системата в Пловдив няма да позволява пътниците сами да си купуват билети от автобуса. Това ще го прави шофьорът, който ще издава билети на „нередовно ползващите градски транспорт”, както е записано в техническата спецификация.

Идеята на градските власти е основният метод за пътуването в автобусите да бъдат смарт карти, които да имат всички пътници. Те ще се изкарват обаче едва на 10 места, тъй като толкова ще са устройствата за зареждането на смарт картите.  

Трябва да има билети за период от време – час, ден и дори седмичен билет.  

Също така трябва и мобилно приложение, чрез което да зареждаме виртуални карти за градския транспорт, с които да пътуваме.

Освен билети за градския транспорти и поемането на есемес паркирането, новата система  ще свърже двата модула. Трябва да има  постигане на възможност за комбинирано използване на услугите за паркиране и пътуване („park-and-ride“).  Това означава да можем да си платим за паркиране и същевременно с този документ да пътуваме в градския транспорт.  Плащането на паркирането също ще мине онлайн чрез приложение и безконтактни методи.  Системата ще трябва да показва и свободните места в Синя зона и паркингите, както и да обособи модули за местодомуване на МПС в обхвата.

Отново! Само „Тикси” пусна оферта за надграждането на системата на „Индра” и Синя зонаДо този момент не са постъпили жалби в КЗК срещу условията на поръчката за 12 млн. лева

Пак провал с електронно-билетната система в Пловдив! ВАС отмени поръчката за 12 млн. леваВсичко тръгва отначало, макар Общината да бе избрала изпълнител за системата