Вкарването на Околовръстния път на Пловдив в Плана за възстановяване и устойчивост бе голямата новина тази седмица. Тя бе анонсирана по време на срещата на кмета Здравко Димитров с депутатите от 16 и 17 МИР. Това ще е вторият ключов проект на Пловдив, който влиза в Плана след градската железница. Новият вариант на рамката на програмата за усвояване на европейските средства в следващите 5 години все още не е публично достъпен. Това се очаква да стане в близките дни, но големият въпрос е дали реалните дейности по Околовръстното може да стартират до края на хоризонта на програмата до 2027 година.
Проектирането
Към днешна дата Околовръстното на Пловдив няма никакъв проект – нито идеен, нито технически. Още през 2012 година АПИ възложи изготвянето на такъв, но повече от 5 години проектантите и държавата имаха спорове относно заданието. Така през 2018 година договорът бе развален. Година по-късно бе пусната обществена поръчка за близо 4 млн. лева за изготвянето на ПУП, технически проект и екологична оценка. Тя бе разделена на три позиции, като все още няма договор по една от тях, която засяга най-голяма част от шосето – от Пазарджишко до Асеновградско.
В поредица от материали TrafficNews писа за поръчките, както и за бъркотиите около договорите. Въпреки уверението на АПИ, че скоро предстои подписването на третия договор, той все още не е факт. През 2020 година бяха подписани договори с „Рутекс” и „Пътпроект 2000”, съответно за 442 хил. с ДДС и 303 хил. с ДДС. Те касаеха проектирането на Околовръстното от АМ „Тракия” до Пазарджишко, както и т.на.р Царацовски възел. Третата избрана фирма е варненската „Пътпроект” ЕООД. Тя ще получи близо 3,3 млн. лева с ДДС за проекта си за 14-км трасе.
От АПИ наскоро заявиха, че е завършен първият етап по изпълнението на договорите за проектиране по двете обособени позиции. Той включва извършване на геодезически дейности, инженерно-геоложки проучвания, хидроложко обследване и хидравлични изчисления, оптимизиране на пътните възли, идейни проекти за нови съоръжения и проектиране на ремонтно- възстановителни работи по съществуващите съоръжения, предложения за изграждане на локални платна. Тепърва техните проекти ще се оценят, а след това предстои и екологична оценка. Всичко това е отнело повече от две години, въпреки че сроковете са по 180 дни на позиция.
За третата позиция срокът е 360 дни, но боравенето с тях започва и спира при определени обстоятелства. Т.е. 360-те дни реално може да се превърнат в над 1000 календарни.
Едва когато са готови проектите и екологичните оценки може да се продължи с доразработване на техническите проекти и разработване на пилотни варианти . Срокът за следващите етапи е още две години – одобряване на парцеларен план и отчуждителните процедури. С други думи за първите два договора, подписани през 2020 година – готов проект с трасе може да има най-рано през 2025 година. Третият лот на поръчката за най-голямата част от Околовръстното – е твърде възможно да прескочи 2027 година, с всички изброени процедури.
Парите от Европа
Все още не се знае дали и новият лъч на Околовръстното от Скобелева майка до Асеновградско шосе, ще присъства в Плана за възстановяване. Вече цяла година има обявена обществена поръчка, но не избран изпълнител. Сумата за новия лъч е 42 млн. лева, а ако проектът бъде одобрен от Европа, то изпълнението му може да започне бързо. Реално проектът и за Околовръстното и за новия му лъч ще отговарят и на т.нар. надграждане на европейски проекти. Именно с пари по „Региони в растеж” бе направен пътят Пловдив- Асеновград.
Удвояването на Околовръстното шосе вероятно ще струва стотици милиони, но то едва ли ще се случи преди 2027 година, както стана ясно. Въпреки че все още няма готов проект, а процедурите почти сигурно ще се проточат още 5 години, това няма да попречи да се вземат средства от Плана за възстановяване, стига той да бъде одобрен.
Още от категорията
Ще продължи ли поскъпването на горивата? Пловдив държи едни от най-ниските цени в страната