Община Пловдив пусна нова обществена поръчка за т.нар. „надграждане и модернизация” на системата за управление на градския транспорт. Това се случва месец след прекратяването на предишната процедура след решение на ВАС, че условията й са дискриминационни.
На практика новата поръчка е „копи-пейст” на предишната с разликата, че са занижени критериите за кандидатстване. В отменената процедура бе заложено, че фирмата трябва да е осъществили минимум една дейност по доставка и внедряване на централизирана система за електронно таксуване на пътници в превозни средства на обществен транспорт, която да е внедрена в най малко 350 превозни средства, опериращи на територията на една административна единица – град или община.
Според новите условия числото трябва да е 250, като това отговаря на броя на автобусите, които обслужват Пловдив. Въпреки че в момента курсове извършват около 200 рейса, по транспортна схема те са 285.
Реализацията на 300 000 микроразплащания средномесечно пък са намалени на половина – на 150 000 в новата поръчка. Минимумът за продажби на превозни документи чрез директно таксуване от дебитни карти и мобилни телефони е свалено от 70 000 на 50 000.
Въпреки намалените условия по поръчката, пак е възможно тя да бъде обжалвана. Крайният срок за приемане на оферти е 21 април, ако няма жалба в КЗК. Стойността й е 12 млн. лева без ДДС.
Предишната поръчка бе спечелена от „Тикси”, но тя падна във ВАС още на етап условия към кандидатите. Жалбите бяха от „Телелинк Бизнес Сървисис” и ЮПАСС.
Процедурата пък се пуска на фона на делото между Община Пловдив и „Индра”. То бе заведено от градските власти преди 2 години и стартира в Софийски градски съд. Магистратите в столицата решиха, че делото трябва да се гледа по компетенция в Пловдив и то вече върви в Окръжен съд. Следващото заседание е през месец май, като трябва да бъдат представени назначените експертизи от съда.
Претенциите на общинските юристи е, че системата не функционира, като е заведен частичен иск за 500 000 лева. Ако Община Пловдив го спечели, тя може да заведе второ дело за цялата сума от 20 млн. лева.
Какво ще представлява системата и как ще се разплаща с новата фирма?
След сключването на договор с бъдещия изпълнител градските власти ще трябва да приведат 30% аванс от 9,5 млн. лева, за да започне да се изгражда системата, като тя трябва да заработи от 6 до 12 месеца след сключването на договор. Останалата сума ще се плати на 59 равни месечни вноски – около 120 хил. лева на месец.
Останалите 2,5 млн. лева фирмата ще ги вземе от такси от билетите и есемесите в Синя зона. За всеки талон от паркомат или дебитна карта фирмата ще взима по 10%, а от SMS по 20%.
Системата за таксуване в градския транспорт ще бъде изцяло нова. Старите монетници и автомати, завещани от „Индра” ще отидат за брак, като във всеки автобусите ще се монтират три устройства – принтер за билети, както и по един валидатор, който ще е за сим карти, банкови карти и мобилни телефони.
За разлика от София и Варна, системата в Пловдив няма да позволява пътниците сами да си купуват билети от автобуса. Това ще го прави шофьорът, който ще издава билети на „нередовно ползващите градски транспорт”, както е записано в техническата спецификация.
Идеята на градските власти е основният метод за пътуването в автобусите да бъдат смарт карти, които да имат всички пътници. Те ще се изкарват обаче едва на 10 места, тъй като толкова ще са устройствата за зареждането на смарт картите.
Трябва да има билети за период от време – час, ден и дори седмичен билет.
Също така трябва и мобилно приложение, чрез което да зареждаме виртуални карти за градския транспорт, с които да пътуваме.
Освен билети за градския транспорти и поемането на есемес паркирането, новата система ще свърже двата модула. Трябва да има постигане на възможност за комбинирано използване на услугите за паркиране и пътуване („park-and-ride“). Това означава да можем да си платим за паркиране и същевременно с този документ да пътуваме в градския транспорт. Плащането на паркирането също ще мине онлайн чрез приложение и безконтактни методи. Системата ще трябва да показва и свободните места в Синя зона и паркингите, както и да обособи модули за местодомуване на МПС в обхвата.