Състоянието на градският транспорт на Пловдив е една от най-дългите, най-старите и най-болните теми на втория по големина град у нас. От година на година той става все по-лош и все по-малко използван, но за сметка на това все по-скъп.
Днес се случи това, което бе неизбежно – прокуратурата, ДАНС и Икономическа полиция задържаха и обвиниха двама превозвачи и общински служители заради неправомерно усвояване на финансови средства от субсидии за градския транспорт.
Повече от две години TrafficNews пише по тази тема и злоупотребите, които бяха видими дори без никакви документи. Те усърдно бяха крити от Община Пловдив и ОКТ, като неведнъж сме искали достъп до тях. Причината защо ни биват отказани обаче лъсна, след като успяхме да си набавим част от тях. В тези оскъдни данни се видяха шокиращи неща – наеми между вътрешни дружества, които отиват като разход и респективно загуба, странно малък брой продадени билети, огромни разходи за гориво, амортизации и заплати. Резултатът – към превозвачите текат милиони компенсации от общинския и държавния бюджет.
Автобусите на Дошков горят като танкове, отчита стотици хиляди загуби за амортизация и ремонти
Под претекста, че няма кой да дойда в Пловдив и да поеме градския транспорт, Общината поддържаше явно тези незаконни обществено-частни взаимоотношения. Прокуратурата и полицията обаче разбъркаха тези сметки.
Шефът на ОКТ Пламен Вълков и главният счетоводител на дружеството Лидия Пастърмаджиева първи бяха обвинени от прокуратурата за длъжностни престъпления. Именно през тях минава контролът и те разписват документите, на базата, на които се плащат публичните средства на превозвачите.
По-късно с обвинения и парична гаранция от 20 000 лева се сдобиха управителите на „Хеброс бус” Веселин Дошков и на „Автотранс 2000” Иван Чолаков. Те са обвинени за незаконно присвояване на милиони от общинския бюджет.
Въпреки огромният скандал зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов не излезе с позиция,а вместо това затваряше телефона си. Логичният въпрос е дали той не трябва да подаде своята оставка.
За разлика от него кметът Здравко Димитров даде изявление, като каза, че от Община Пловдив ще съдействат на разследващите. Той обаче е на мнение, че няма призната вина на неговите служители, или ресорния зам.-кмет и няма основания за тяхната оставка.
Едно е ясно – от днес системата на градския транспорт не може да продължи да бъде такава, каквато е. Бомбата избухна, а щетите тепърва ще се оценят. Община Пловдив вече трябва да има план какво ще прави утре, но предвид експертизата в този ресор – това надали ще се случи, а всичко ще остане по инерция, докато целият транспорт не спре.