Прокуратурата в Пловдив е повдигнала обвинение на собственика на „Хеброс бус” Веселин Дошков за 21 млн. лева!  Той е бил привикан в Икономическа полиция по-рано днес, както и шефът на „Организация и контрол на транспорта” Пламен Вълков. Последният бе задържан, като е бил пуснат с мярка за неотклонение „подписка” и повдигнати обвинения за длъжностни престъпления. Със същите обвинения е и главният счетоводител на ОКТ Лидия Пастърмаджиева.

Дошков потвърди пред TrafficNews, че е бил извикан в Икономическа полиция и от прокуратурата са му повдигнали обвинения за огромната сума. Той каза, че те са много общи и не разбира цялата ситуация. Дошков също е бил пуснат с мярка за неотклонение „подписка”.

След разследване нa TrafficNews: Задържаха шефа на ОКТ в Пловдив Пламен Вълков и гл. счетоводителСрещу общинския служител е повдигането обвинение, пуснаха го срещу подписка

„Не знам какво ще става оттук нататък, вероятно ще  прекратя всякаква дейност”, каза Дошков след излизането на полицията.  TrafficNews разбра, че въпросните 21 млн. лева са за всички компенсации и субсидии, които „Хеброс бус” са получавали през последните 5 години.

Собственикът на „Автотранс 2000” Димитър Чолаков също е бил викан в икономическа полиция, но не е ясно дали са му повдигнати обвинения към този момент. По информация на наш репортер той също е пуснат с „подписка”.

Третият голям превозвач в Пловдив Петко Ангелов заяви, че към този момент той не е викан от Икономическа полиция и не са му връчени обвинения от прокуратурата.

„Дойдоха от икономическа полиция изискаха документи – дал съм им всички. Не знам какво ще се случва оттук нататък. Аз съм изпълнявал 99% от всичките си курсове с Евро 6 автобуси”, каза Ангелов пред TrafficNews.  

Повече от година и половина TrafficNews изнася данни за нарушения в градския транспорт на Пловдив.  При първата серия от разследвания през 2020 година за злоупотреби в публичния транспорт се проведе и голяма акция на Икономическа полиция, ДАНС и прокуратурата.

Как превозвачите отчитат милиони загуби в Пловдив? По 2 билета на курс, наеми към себе си и гориво като за танкове

Тогава фокусът на разследващите бе за евентуални престъпления с прикриване на приходи, завишаване на разходи, както и редица други схеми с данъчните закони. Всичко това видно бе и в следствие на занижения контрол от страна на Община Пловдив и оставянето на превозвачите да тънат в комфорт. Именно Пламен Вълков е шеф на „Организация и контрол на транспорта”, който разписваше раздаването на компенсациите към превозвачите и отчитането на разходи и приходи.

Най-големите нарушения бяха свързани с незаконно изплащане ма субсидии към „Хеброс бус” и „Автотранс 2000”. Те изкарваха стари автобуси с по-малък екоклас двигателя от задължителния Евро 6. Така без да имат право на субсидии от Община Пловдив им превеждаха средствата, а и не ги санкционираха, въпреки че по договор това трябва да се действията. Така вместо санкции превозвачите получаваха компенсации.

Скандално! Община Пловдив плаща субсидии за стари рейсове на „Хеброс бус”, вместо за екоавтобуси

Година, по-късно – през лятото на 2021 година тримата превозвачи, които са едновременно и партньори и конкуренти, отново заявиха, че имат 3 млн. лева загуби и ако не получат компенсации, ще спрат градския транспорт. Общинският съвет им гласува допълнително 1 млн. лева, макар да нямаше никаква яснота относно приходи, разходи и загуби на превозвачите по трите договора.

От ОКТ на практика отказаха да отговорят на въпросите на TrafficNews и дадат счетоводните документи. Вместо това те пратиха изключително оскъдна информация по т.нар. отчети на Комисията по транспорт на Общинския съвет, с която ние успяхме да се сдобием. Макар тези документи да бяха частични от тях излязоха шокиращи данни – за приходи, разходи и загуби: превозвачите плащат сами на себе си наеми през различни дружества, отчитат се изключително малко приходи, а разходите за амортизация, гориво и заплати изглеждат завишени.

Всъщност именно на базата разходи, приход и загуби се изплащат компенсациите от общинския бюджет и субсидиите от държавния бюджет.

Превозвачите на автобусните линии взимат по три направления своите пари – пазарният принцип за продажба на карти и билети, компенсации от общинския бюджет и субсидии от държавата. Компенсациите от общинския бюджет са на база преференциални карти, които издава „Автобусни превози”. Ако една карта за учащ или пенсионер струва 19 лева, до нейната пълна стойност от 50 лева отиват въпросните компенсации. Другият механизъм е за покриване разходите при цена до 1,94 лева разход на километър, които отново Община Пловдив поема, а третото перо, по което се взимат парите са т.нар. субсидии за нерентабилни линии. Или както неведнъж сме казвали – превозвачите нямат интерес линиите им да бъдат на печалба.

От оскъдните данни, които бяха дадени за тази година стана ясно, че „Автобусни превози” на Петко Ангелов има приход между 1,1 лв. км до 1,5 лв./км, а разходите му се са от 1,5 лв./км до 2,5 лв./ км.  От началото на годината той има приходи от 4,4 млн. лева,а разходите му са 6,8 млн. лева.

Приходите на „Автотранс Чолаков” и „Хеброс бус”  са по-малко от лев на километър, а разходите, които те отчитат са от 1,4 лв./км до 1,8 лв./км. Приходите на Чолаков са 2,7 млн. лева,а разходите 4,2 млн. лева.   „Хеброс бус”  пък има приходи от 2,7 млн. лева, а разходите са 4,7 млн. лева. Другите две фирми „Меритранс” и КЗТ „Златанови” имат около 1 млн. лева приходи и разходи от 1,55 млн. лева.

Или общият приход без компенсациите е 11,1 млн. лева от карти и билети плюс 2,7 млн. лева субсидия от държавата , а разходите 17,8 млн. лева до месец август.  Загубата, заради пределната цена на километър се изчислява на около 3,8 млн. лева, като превозвачите трябва да получат според таблицата на ОКТ субсидия от 3,6 млн. лева от 31.08.2021 година. С решение на Общинския съвет те получиха 1 млн. лева допълнително.

Автобусите на Дошков горят като танкове, отчита стотици хиляди загуби за амортизация и ремонти

Петко Ангелов плаща над 150 000 лева на месец на себе си за наем на автобуси и гараж, отчита ги като загуба

Чолаков отчита между 2,4 и 5 билета на курс на 7 автобусни линии, разходите за наем в пъти над приходите