Община Пловдив има последен шанс да промени цялата си концепция за градския транспорт, макар и с конкурс само за 8 от общо 29-те линии, които се движат под тепетата. Общинският съвет ще вземе решение  на последната си сесия за този мандат за обявяването на конкурс  за линиите № 4, 10, 12, 20, 22, 24, 27 и 93, които изтичат през април 2020 година.

В момента по тези линии се движат автобуси, за които няма заложен висок екологичен клас, както и задължителното наличие на климатик. Въпреки това тези линии се обслужват от същите тези превозвачи, които държат и „модерните” линии – „Хеброс бус”, „Автотранс 2000” и „Пълдин бус” .

Макар  че няма особена разлика в подвижения състав на различните линии,  новите условия ще станат задължителни и за  тези линии – климатик и Евро 5 или 6 двигател.

Това, разбира се, няма да повлияе особено много на услугата, но на практика градският транспорт ще остане същият в следващите 10 години и всяка по-сериозна реформа ще е невъзможна.  С други думи – автобусите ще продължат да бъдат толкова нередовни,  ще бъде пълно с „щъркели”, системата за електронно таксуване едва ли ще тръгне. В резултат на това ще гледаме същия сценарий като всяка година – превозвачите ще реват за повече компенсации и субсидии, като постоянно ще са наливат средства в бездънната яма градски транспорт.

Ако обаче Община Пловдив реши да покаже управленска воля, то нещата може да се други. За да се случи това обаче по-логично бе този конкурс да се стартира следващия мандат – нов кмет, нов екип, нов Общински съвет.За последните четири години в градския транспорт на Пловдив се случиха единствено неща с отрицателен знак и въпреки явното несправяне с ресора на Златин Велев, той остана до последно на него.

Новият градоначалник и зам.-кмет по транспорта могат да направи две неща – или да затегнат здраво примката около превозвачите за новия договор, или дори да стъпят по-смело, създавайки общинско предприятие със собствено подвижен състав за тези 8 линии.

При всички положения, ако подходът се промени цялостно към този конкурс, макар и само за ¼ от всички линии, то сигналите към превозвачите ще бъдат сериозни, а техните лампички трябва да светнат. Едва в края на мандата Иван Тотев призна, че на някои от превозвачите договорите трябва да бъдат прекратени, ако продължават в същия дух.

Тогава няма да има пропуснати спирки, няма да има разминаване с графиците, няма да се хвърлят „щъркели” по улиците, а персоналът ще бъде повече от учтив. Защото шефовете ще знаят, че това може да им струва линията, която им носи стотици хиляди всяка година.

С други думи този конкурс ще бъде последната  сламка, за която може да се хване Община Пловдив и да спаси градския си транспорт. Ако условията на конкурса са копи пейст на последните няколко, то и услугата в следващите 10 години по всички линии ще бъде копи пейст на сегашната.