Петко Писков – определян като мозъка на аферата с източване на пари от Министерство на културата с фиктивни назначения и спектакли, даде едночасова пресконференция. На нея IT специалистът обвини полицията в тормоз, прокуратурата и съда – в манипулация, медиите – в очерняне.
Себе си и партньорите си определи като жертви на мащабен заговор, който иска да внуши, че е идеолог на схемата за пари, работила в три театъра – в Разград, в Смолян и в Пазарджик.
След продължила около 20 минути презентация той представи счетоводната програма, изработена от него и ползвана в културните институти. Повтори и потрети, че тя няма връзка с НАП, банки, Министерство на културата. Че през нея не могат да бъдат извършвани плащания.
Чудесна реклама, наел си е пространството човекът, може да си го позволи! Тогава, когато обаче трябваше да отговаря на въпроси на журналисти, Писков изведнъж си спомни, че има разследване и не трябва да изнася данни.
С половин уста призна, че освен като създател на счетоводен софтуер, който е предлагал през фирмата си „Суис Примиум Системс” ЕООД, той има сключен договор и за абонаментно счетоводно обслужване (от 9 юни 2022 г. до 8 ноември 2023 г.) и за абонаментно обслужване на труд и работна заплата (от 9 юни 2022 г. до 8 ноември 2023 г.) през фирмата си „Суис Примиум 2000” ЕООД. Това означава, че негови служители или партньори в бизнеса – в лицето на Стела Александрова, са водили всички счетоводни дела на театъра, назначаване и освобождаване на хора (трудови договори, отпуски, фонд работна заплата, допълнително материално стимулиране, изготвяне на месечни отчети до Министерство за културата и др.).
Твърдението му, че е невинен е меко казано странно, след като именно неговите служители са подавали фалшива информация към Министерство на културата за представления, които не са играни, но пък са субсидирани по Методика. Други играни пък не са отчетени към МК и не е ясно приходите от билети по чия сметка са постъпвали. Всичко това е посочено в одита, извършен от специалисти от културното ведомство в началото на октомври 2023 г.
Единственото нещо, което Писков доказа с документи по време на пресконференцията, бе да опровергае директора на Пазарджишкия драматичен театър Григор Антонов.
В няколко интервюта Антонов влезе в ролята на спасител на Министерство на културата и театрите в Пазарджик и Смолян. Обяви, че е подал сигнали към институциите за нарушения от страна на Петко Писков и фирмите му. Оказа се обаче, че същият този Григор Антонов собственоръчно е положил подписа си върху Констативния протокол.
„Възложителят заявява, че му е предадена цялата информация (на хартиен и електронен, оптичен носител), която е била при Изпълнителя, по повод изпълнението на договорите и няма претенции в този смисъл. Страните декларират, че нямат никакви претенции една към друга във връзка с изпълнението на Договор за абонаментно счетоводно обслужване и Договор за абонаментно обслужване на труд и работна заплата. Считат задълженията си по тях изпълнени точно, както и заявяват, че нямат и няма да имат никакви претенции във връзка с изпълнението и прекратяването на договорите една към друга”, пише в документа.
За информация на читателите одиторският екип е работил на терен в пазарджишкия театър в продължение на няколко дни в началото на октомври 2023 г. Веднага след това постъпва и предизвестието за прекратяването на бизнес отношенията на театъра и фирмата за счетоводство на Писков.
Очакваме продължение на тази сапунка, сътворена от бившите партньори, и какъв ще бъде отговорът на Григор Антонов.
Много са въпроси, които останаха да висят във въздуха – коя е връзката на Петко Писков в Министерството на културата, имал ли е срещи с този служител, кой е препоръчал Писков на театрите в Смолян и Пазарджик, участвал ли е в схемата за набиране на фиктивни работници, връщани ли са на счетоводителя документи от Министерството, в които са констатирани грешки или нарушения.
И понеже Писков показа софтуерен продукт, който обслужва училища, е интересно да отговори колко договора има в сектор „Образование”, в кои градове, за да може и Министерство на образованието да си прегледа делата. Че никога не се знае откъде ще изскочи дяволът.