
Арх. Флоранс Бабикс работи на свободна практика от 2001 г. Специализира в опазването на архитектурно-историческото наследство и е преподавател в Ecole de Chaillot. От години тя е сред преподавателите в специализирания курс на „Шайо” в България, съвместна инициатива на Националния институт за недвижимото културно наследство и Министерство на културата.
- Арх. Бабикс, как Франция създаде такива закони, че пази ефективно културно-историческото си наследство?
- Това е дълга история. В страната ни е имало голямо събитие – Френската революция, с огромни загуби на наследство. Става дума за религиозни, аристократични и кралски имоти, които изчезват по време на революцията. След това случилото се е отчетено като проблем. Тогава е създадено първото законодателство, което пази културно-историческото наследство. Група френски интелектуалци, сред които и писателят Виктор Юго, реагират на случващото се. Заражда се съзнанието и идеята за обща ценност, каквато представляват сградите. Още от 1830 г. има закон за запазването на пейзажите.
- Динамичен ли е този закон, често ли търпи промени?
- Да, много се е променил. В началото се е концентрирал върху най-значимите и забележителни сгради – големите катедрали, замъците. Малко по малко самото съзнание какво представлява паметникът на културата се е разширило като понятие и под защитата на закона вече попадат други категории сгради. Това обаче не е достатъчно ефективно и навлиза разбирането, че ако предпазваме една сграда, трябва да съхраним и нейната околна среда, целия ансамбъл. Става дума за села или пък за цели квартали. Има цели системи, които са свързани едни с други. Има непрекъснато развитие на понятието паметник на културата.
- Кои са най-ефикасните мерки срещу недобросъвестните стопани на недвижими културни ценности?
- От една страна е финансовата подкрепа. Ако един частен собственик притежава регистрирана страда паметник на културата, той получава помощ от държавата. И не само – и обществените сгради получават помощ за поддръжка. Нещо повече - за частния собственик е по-добре сградата му паметник на културата да е в защитена зона в квартал, за който кметството е решило да бъде опазен целият. Така може да разчита на подкрепа за реставрацията ѝ. Най-добре е да се насложат двата подхода – опазване и от градската управа, но и от частния собственик.
- А в случай на недобросъвестни собственици и има ли във Франция термин „възстановяване по автентични данни”?
- Има глоби, които се изискват от данъчните. Колкото до това да се събарят сгради и след това да се възстановяват по документи – да, случва се, но не често. Рядко се възвръща облика на цяла сграда, а може да са някакви части. Ако има пожар в крилото на един замък, тогава обаче се възвръща изцяло обликът.
- Каква е ролята на общините?
- По принцип най-голямата протекция идва от държавата, но общините могат да си съставят урбанистичен план, който да е специфичен за паметниците на културата. За тази цел се прави проучване от професионалисти и се изготвят планове за опазване. В този случай имаме периметър на ниво град. Но това става само след сериозно проучване.
- Как обществото във Франция е развило тази чувствителност към опазването на културно-историческото наследство?
- С култура и обучение. Много млади хора живеят в стари сгради, посещават бабите си, дядовците си. Ходят, използват ваканциите си, за да разглеждат замъци и това им дава общата култура и отношение.
- Успява ли и България и покрай работата на Шайо да натрупа една критична маса от специалисти архитекти, които да се борят за опазването на културното наследство?
- Не, мисля, че още трябва да расте. Но сме много доволни да видим, че дипломираните ни ученици имат все повече възможности да работят. Разпръснати са из цялата страна като независими архитекти или в градските администрации. Но трябва още, трябва да продължи.
Още от категорията

Разпадът на Балабановата къща открит преди десетилетие, експерти готвят становище от 2021 г.


Акценти

Пожар край пловдивско село, пушеците се виждат на километри

Тодор Неделев се завръща в Ботев Пловдив






