Кандидатът на ГЕРБ за кмет на Пловдив Костадин Димитров даде интервю пред радио „Фокус за шест  от стратегиите, които са основни в развитието на един град -  "Градоустройство и инфраструктура", "Чисти, зелени и умни градове", "Град - приятел на децата", "Пътна безопасност", "Здравеопазване" и "Отворено и прозрачно управление".

-Г-н Димитров, предлагам Ви да започнем с първата стратегия, която ще приложите, ако утре седнете в кметския стол. "Градоустройство и инфраструктура", кои са основните проблеми на град Пловдив?

- Всички пловдивчани знаят, че в момента имаме транспортен проблем. Започнаха немалко ремонти, които са с неясен край. Това, което трябва да се направи веднага в град Пловдив, е решаване на проблема с транспортния трафик. Имаме райони, които са буквално затворени от всички посоки. Това са район "Южен" и район "Северен".  Стратегически погледнато обаче развитието на града ни е свързано и с намиране начин за свързаност между отделните квартали. Ако от идейна гледна точка е важен Околовръстният път на Пловдив и възможността да минете покрай града, а не през него, отивайки към Родопската яка, то свързаността на кварталите също е важна, защото, съгласете се, но да преминеш от "Южен" към "Тракия" си е приключение.

Ако бъде затворен и булевард "Кукленско шосе", който е в ремонт в момента, който поради някакви причини е спрял, то тогава преминаването ще е още по-трудно. Така че една пътна свръзка, един маршрут, който дава директен достъп между двата квартала е важен.

От друга гледна точка, бул. "Северен" е от стратегическо значение. Бях на предизборна кампания в квартала и мога да кажа, че тъй като "Брезовско шосе" е затворено, проблем имат търговците, които са там в търговиите, вече има и фалирали бизнеси.

И това е много лошо, защото, в днешно време, пътят да ти е затворен, когато имаш бизнес, наистина е неприятно и води до лоши последствия. Ние се ангажираме с това не само да отворим, колкото се може по-бързо "Голямоконарско шосе" и с това да решим проблема с "Брезовско шосе", но след това да започнем така чакания ремонт на "Рогошко шосе" и да започнем процедура по изграждането на бул. "Северен", където вече имаме готов идеен проект.

Всъщност, важен е и мостът, който предвиждаме в нашата програма, продължението на бул. "Копривщица". Новият мост над река Марица е важен, защото той не само свързва два района, той дава изключителна възможност от София директно да се свържеш и да стигнеш до район "Западен".

Относно Бетонния мост, там имаме пробив на Гарата, който някак си запуши "Христо Ботев". Говоря Ви детайли, защото искам пловдивчани ясно да чуят, че ние сме запознати с всеки един проблем, който ги касае тях.

Проектът за пробива е свързан с проекта за преустройване на Бетонния мост и ние трябва веднага да имаме среща с министъра на транспорта и да настояваме за това, ремонтът трябва да е възможно в най-кратки срокове. Ако могат да се разминат двата проекта, да бъде пусната едната артерия, и след това затворена другата, ще бъдат доволни жителите на "Кючук Париж".

От стратегическо значение е не само инфраструктурата. Пловдив се разраства, но се разраства в средата, разраства се вътре в самия град, разраства се вертикално. Ние трябва да се направим всичко възможно той да се разраства хоризонтално. И спазването на всички строителни норми при новоизграждащите се кооперации, жилища, жилищни блокове, трябва да е приоритет в нашата програма и това сме го казвали няколко пъти вече.

- Вие сте опитен кмет вече 3 мандата на район “Тракия" в Пловдив, от 2011 година насам. Преди това сте работили като заместник-кмет в район "Централен", вицепрезидент също така на Българската федерация по таекуон-до ITF. ГЕРБ ви гласува доверие, на какво отдавате това нещо, това решение на партията? Борисов спомена, когато Ви представи за кандидат на пресконференцията, че сте тих и мълчалив човек, но пък работлив.

- Стигнахме дотук, това са градиращи етапи от развитието. Първо, аз благодаря на Изпълнителна комисия, на всички членове на партия ГЕРБ в Пловдив, които ме номинираха. Благодаря на генерал Борисов за гласуваното доверие. Междудругото, аз и 2019 г. бях номиниран с най-много възможни гласове за кмет на града. Сега, в случая смятам, че по-трудната стъпка ще бъде да спечелим изборите, а най-сложното ще бъде да управляваме добре. Защото имаме много проблеми, решението на които трябва да започне с много силен старт.

Не говорим само за транспорт. Чистотата в Пловдив е през последните 4 години, не на това ниво, което аз бих искал. Една от причините да се съглася, винаги съм казвал е това, че от това положение, в което аз бях като районен кмет, проблемите, които зависеха от мен, съм ги решавал на 100 процента. Но тези, които са по някаква причин,а независещи от районния кмет, ми беше доста трудно да намеря решения. Визирам озеленяването, визирам транспорта, проблеми с водоподаването. Така че съм силно мотивиран, когато имаме възможност и позиция от по-висока стълбичка да решаваме проблемите, да имаме по-голяма успеваемост и разбира се, по-лесно за решаване.

-Споменахте канализацията, водоснабдяването, важни теми и важни проблеми. Къде в Пловдив, шестте района, знаем кои са те, има необходимост този проблем да бъде решен?

-Започваме веднага, синхронът между Общината и държавното предприятие ВиК е сложен. Аз успях на няколко пъти да го реализирам като съвкупност между двете институции и да направим преасфалтиране на инфраструктура, където бяха сменени преди това водопроводът и канализацията. Предстои такава подмяна и на бул. "Кукленско шосе", примерно. Всички проекти, които са големи, те по някакъв начин засягат и водопровода, или по друг начин археологията. Така че свързаността между институциите е много важна в момента.

Показал съм в годините диалогичност, показал съм, че мога да чукам на чужди врати и да отстоявам интереса на пловдивчани и жителите на район "Тракия". От това трябва да си вадим извода дали ще успея занапред.

-А що се отнася до паркирането, зоните за паркиране, на какво ще обърнете внимание Вие и каква стратегия ще приложите?

-Смятам, че паркирането като проблем трябва да го изкараме като позитив. В "Тракия" успяхме да синхронизираме близо 2000 места, запазени от гражданите, където те си плащат една такса. Навремето имахме успешна политика с премахването на гаражите и така да се запазят паркоместа. Паркирането както има невъзможност за паркиране и ние трябва да създаваме възможност на гражданите да паркират близо до дома си, трябва да се знае, че това е едно от доходоносните пера, което ще бъде и един ствол на община Пловдив за събиране на приходи.

Смея да твърдя, че когато човек иска да си паркира близо до вкъщи и е готов да заплати за това нещо, ние не трябва да му казваме "не", а напротив. Трябва да го стимулираме и колкото се може по-бързо да пълним общинската хазна и да задоволяваме изискванията на гражданите.

-Споменахте обаче район “Тракия", вашия район, ако мога така да се изразя. Но ще обърнете ли внимание и на останали 5 района? Защото, давате пример с “Тракия", нормално е да давате пример с “Тракия"?

Ние сме били винаги в много добри отношения и много добър екип бяхме всички районни кметове. Дори и през предходния мандат, няма да крия, тогава имахме няколко конфликта с кмета на града, но винаги сме работили заедно. И повярвайте ми, аз съм живял с техните проблеми, така че няма тема, която да не сме обсъждали било то на някое от нашите събирания или в неформална обстановка. Така че съм запознат с проблемите на повечето райони. Скоро бяхме в кв. "Коматево" и гражданите си казаха каква им е болката, бяхме и в "Северен", предстои обход на "Източен", "Западен" и район "Централен".

-Относно втората стратегия - "Чист, зелен и умен град Пловдив", какви са Ви плановете?

- Тук имаме много какво да кажем. Знаете ли, ние по-трудния път го извървяхме. Когато говорим за разделно събиране, например, много от нашите майки и бащи се върнаха от работа в чужбина. Те там са се научили на разделно събиране. Много от нашите връстници и млади семейства са модерни и събират разделно. Но какво предлагаме ние като услуга? Контейнерите за хартия са с малък отвор, хартията вече не е интересна и няма нужда отворът да е толкова малък, говоря ви за много важен детайл.

Контейнерите, които се за пластмаса, която се увеличи многократно като потребление, не могат да я поберат. Това изисква по-често събиране на разделните контейнери. Освен това ние в града почти нямаме място за сметосъбиране, където не се е появило сметище. Тук трябва да се наложат и стриктни правила относно това кои излишни уреди къде трябва да се изхвърлят. Има график по районите, където "Чистота" се грижи много стриктно, но затягане на мерките по това всеки гражданин да спазва правилата, наистина е от наш приоритет.

Освен това, има на много малко места подземни контейнери. Това трябва да се увеличи - като места за изхвърляне на боклуците от гражданите. Всъщност почистването на града, запрашеността ще ни бъде приоритет. И тук ние ще положим много усилия, при всички положения ще разчитаме на автоматизация на процеса, ще разчитаме на много по-добра квалификация на самите хора, които се грижат не само за почистването, но и за озеленяването. Съгласете се, че ако подредим озеленяването на града на някаква етапност, то имаме един път грижа за зелените площи, след това събиране на листата.

-За "Зелен Пловдив" какво ще направите? Има ли необходимост гр. Пловдив от още паркове, и места за отдих? И къде има възможност да се направят такива?

Ние показахме в годините, че имаме грижа към зелената система. Единственото по рода си увеличаване на парковете със 70 дка.  Изграждане на изключително удобен, приятен, модерен нов парк 2019 и в центъра на кв. "Тракия", започване на работа по парка "Кан Крум". Зелените площи ще ни бъдат приоритет и ние сме го показали в миналото. Още повече че в парковете, ние успяхме в Общия устройствен план да обособим още 2 имота, които да бъдат част от парка.

Имали сме години, когато с помощта на дарители сме засявали над 1000 дръвчета в район "Тракия". Това ще продължи като инициатива и зелените площи, някак си трябва да надградим системата. Досега си мисля, че инфраструктурата, ако е важна, то зелената площ до самата инфраструктура е също толкова важна. Дървото, посадено до булеварда, ни е важно, колкото и самият булевард - Пешеходната алея ни е важна, колкото и градинката до пешеходната алея. Така че там ние ще насочим нашия фокус и си мисля, че модерно озеленяване с много поливни системи, с адекватна грижа за всички зелени части, които са на град Пловдив е това, което трябва да предоставим на пловдивчани.
-Каква стратегия ще приложите за децата, за най-малките и грижата за тях?

Тук отново мога да дам пример. 2019 година ние имахме проект за детска градина в район "Тракия". Успяхме да го реализираме с помощта на Община Пловдив, но когато май месец имах посещение в Голяма община ми казаха, че няма да можем да я отворим през септември.

Ние положихме много усилия да организираме поръчка по обзавеждане и всички необходими детайли, за да може тя септември месец да бъде отворена. Не знам защо, отново се бавим с това разкриване на над 200 места в детските градини в "Тракия" и в Пловдив.

-Не ви ли дадоха обяснение защо?

Има си някакви технически причини, но, съгласете се, че едно добро планиране може да даде ясна визия за това кога ще отворим градината и кога ще пуснем децата. Изпускаме сроковете септември месец над 50 деца не можаха да се възползват от това бижу, което сме направили в квартала. Така че по оперативните програми има много възможности и аз съм сигурен, че проблемът с детските градини и яслите е намалял драстично, но ще бъде решен.

Тридесет години нямаше нова детска ясла и 2012-2013 г. ние открихме такава като приказка. Така че тук ние можем да кажем, че програмата си върви, напротив, с едно много добро планиране можем да засилим темповете и да открием колкото се може повече детски заведения. Още повече че градът разполага с терени за такива и ако имаме добро финансиране и планиране, можем да имаме много голям успех.

-Можем ли да кажем къде са тези терени, в кои райони?

-Аз мога да кажа, че предстои откриване на много детски градини. Някак си местната управа в лицето на Здравко Димитров започна много инфраструктурни проекти, но не можа да ги завърши. Така че ще имаме възможност да открием доста такива както в другите квартали, така и тези, които са в "Тракия".

-Добре, преминаваме към следващата стратегия "Пътна безопасност" много важна тема, г-н Димитров, Вашата стратегия и какво ще направите, ако утре седнете в кметския стол?

-Изключително сме насочили вниманието си към безопасността и сигнализацията на пешеходните пътеки. В годините бяха осветени някои от тях. Ние показахме, че имаме грижа. Мое беше предложението, примерно дежурният учител да излиза в пиков час, когато учениците идват, и по някакъв начин, както сме го виждали в чужбина, да превежда децата през пешеходната пътека. Такива практики трябва да се умножават в град Пловдив. Всички пешеходни пътеки трябва да бъдат обновени. Няколко пъти сме разговаряли с общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" за конкретизиране и фокусиране на проблематиката със сигнализацията на  пешеходните пътеки и там трябва да положим повече усилия. Може би боята трябва да е по-качествена, може би знаците трябва да са с по-светло отразяващи ефекти.

Осветеността в късните часове също ни е важна, важно е и по някакъв начин да има превенция в тази посока. Ние сме направили много зони, където децата могат да се обучават по безопасно движение в детските градини. Имаме такива ситуирани и в парковете, и това ще го направим и във всички градини в  Пловдив.

-Казахте, че в Пловдив има ключови кръстовища, на които може да се намали скоростта и до колко? Нека малко по-подробно да разкажем?

Превенцията е важна. Важно е да се намалява скоростта не само като знак, не само като указание, а и да има някаква автоматизация на процеса, нещо, което да събуди шофьорите, когато те са улисани в ежедневието. Така че тук по-скоро бихме казали, че намаляването на скоростта трябва да е с шумна настилка или с препятствия, които да намаляват тяхната ускореност.

-Като говорим за превенция, как ще стимулирате водачите да шофират по-безопасно, и разбира се, с ум да го правят всичко това?

Може би тук отговорът е камери. Камери и санкции. Знаете ли, в Пловдив някак си не се случи този голям проект за видеонаблюдението. Някак си не можаха да се поставят камери на всички кръстовища. Аз в момента реализирам един такъв проект, пак в "Тракия", който ще обезопаси не само един булевард, ами ще бъде препятствие за тези младежи, които участват в гонки. Така че камерите трябва да бъдат стимул и всеки един общински ръководител трябва да знае, че това е превенцията. Ние ще положим много усилия за реализиране на този проект. Трябва да се знае, че реализирането му в пълен мащаб, ако е трудно, ще го започнем район по район и да се надяваме, че по-голямата безопасност ще е това, което ще бъде постигнато с видеонаблюдението.

-Споменавайки за този голям проект с видеонаблюдението и поставянето на камери навсякъде в  Пловдив, какви други ключови важни инфраструктурни проекти са налице и ще се заемете с тях, ако утре седнете в кметския стол?

-Винаги сме казвали, че река Марица е нашето съкровище. Винаги сме казвали Градът на седемте тепета. Не знам кога за последно сте ходили на някой от нашите хълмове и кога сте виждали гледката отгоре. Недостъпността на тези красоти и това, че в момента река Марица от един позитив за града и за Тракийската низина се е превърнала в една джунгла, която има нужда от обезопасяване. Повярвайте ми, ние се чудим как да обезопасим реката, а не се опитваме да надграждаме това, което е тя за пловдивчани. Тук ние ще положим много усилия за това да стартира някакъв проект за река Марица. Ще положим много усилия за това хълмовете да бъдат привлекателно място. Скоро имах разговор с пловдивски общественици, които ме молеха да спасим растителността по тепетата, поливни системи и грижа адекватна за нашето богатство, това, което предлагаме за в бъдеще, надяваме се наистина пловдивчани да го оценят като стратегия.

-Друг проект инфраструктурен освен Марица, видеонаблюдението?

Разбира се, важни са и транспортните връзки, за които ние споменахме. Но културно-историческото наследство.

-Много важно и ключово за град Пловдив.

Да. Бях на Античния форум, където нашите предци са се събирали преди години. Знаете ли, че от центъра на града, минавайки през разкопките, минавайки през различни епохи от развитието на най-стария жив град в Европа, ние стигаме до Базиликата. Прекрасно място, което в момента е непосещаемо. Буквално на крачки от Главната, която гъмжи от народ, имаме прекрасно местенце, където да се наслаждаваме на артефакти и то не е посещавано от пловдивчани и от туристи. Там трябва да положим повече усилия за експониране на всички разкопки, които ние сме направили в годините. За това да покажем различните слоеве на развитие на града и за това не само туристите, но и пловдивчани да прекарват приятно свободното си време.

-Говорейки си за тези големи проекти и важни за пловдивчани, какво е важно да отбележим за прозрачното управление? Как Вие ще следите за него - Вашата стратегия за "Отворено прозрачно управление"?

-Аз съм сигурен, че пловдивчани ще следят за него. Аз съм сигурен, че всяка една моя грешка ще бъде ясно показвана. И в годините сме показвали, че си коригираме грешките и можем да бъдем много близко до тях. Дотук не е имало сряда, в която аз да не съм приемал жители на квартала, и не само. Напоследък, много пловдивчани идваха в "Тракия", за да им бъде решен някакъв проблем. Близостта до хората ще бъде приоритет, както е била и досега.

Надявам се, тук да успеем да направим по-мениджърски подход, така че да имаме тази близост не само в Централната градска част, не само в Голяма община, а и във всички райони и кметства, за което ще настоявам пред колегите районни кметове за в бъдеще и разчитам на тяхното съдействие в тази посока.

- Грижата за хората, важна стратегия “Здравеопазване", каква ще бъде вашата в тази посока? Достъпност до здравните услуги, има ли необходимост гр. Пловдив повече да обърне внимание на този важен сектор?

-Общинското здравеопазване трябва да е приоритет. Ние имаме проблем със Спортния диспансер, зона, която е близо до спортното бижу на България - Гребен канал, спортното училище, спортни зали, спортни игрища, стадион "Пловдив". И там, някак си свързаността се счупи, някак си нямаме пълното обхващане на спортистите, а и не само.

Представете си, ако всички деца превантивно минат през едни прегледи през този диспансер. Тогава ще можем да вдигнем нивото на диспансера, а и децата ще могат да имат едни резултати, които ще им покажат в коя посока да се движат, дали повече трябва да спортуват. Как е тяхното хранене? Тази превенция е изключително важна за нас. Кожният диспансер, няколко пъти помагаме на водителя, на управителя на Кожния диспансер за неговото спасяване, за малките ремонти, които са направени там. Знаете ли, че той е единствен за района на Пловдив, така че там също трябва да насочим нашите усилия. Различните ДКЦ-та, които са по кварталите и градските болници също ще ни бъдат приоритет.

Пловдивчани, нека да вдигнем духа на нашия град. Гласувайте в изборния ден с бюлетина № 7 за кмет на града, за районен кмет, и за общински съвет.

Купуването и продаването на гласове е престъпление!