Готви ли се нова манипулация в изборния ден на социологическите проучвания, които изкарват екзит полове през деня и първите официални резултати? Преди 4 години Пловдив влезе в учебниците по социология, след като представители на „Съюз за Пловдив” обикаляха секциите и изкривяваха проучванията.

Тогава се стигна до парадокса, че до 23:00 часа в изборния ден според социолозите балотажът в Пловдив бе между Здравко Димитров и Дани Каназирева. След като излязоха първите официални данни стана ясно, че всичко е било манипулация, а Каназирева е далече от второто място.

Как хвърковатата чета на Каназирева я превърна в звезда за една нощ и прикри провала йВ политологията има правило, че когато даден политик започне да губи подкрепа, пътят за него е еднопосочен

По информация на TrafficNews се готви нова атака на социологическите агенции, а в основната е идеологът на схемата преди 4 години Владимир Кисьов. Последният бе част от „Съюз за Пловдив”, но преди година той напусна формацията и премина към ВМРО, където стана и местен председател.

ВМРО и Кисьов са част от коалицията, която издигна Славчо Атанасов за кмет на Пловдив, като инструкциите към част от представителите на партията в изборния ден е отново да обикалят  местата с анкетьори на социологическите агенции. Идеята е в деня на вота, когато се пускат съобщения за междинни резултати по медиите да се вижда, че Славчо Атанасов отива на балотаж, което да влияе на резултатите .

Схемата е следната – представител на партия вижда къде са позиционирани в началото на изборния ден секциите, в които агенциите правят екзит пол, и пускат хора, които нямат право да гласуват в тези секции, но пък влизат в тях.

След което те обясняват пред секционната комисия, че са объркали мястото си за гласуване и на излизане от секцията представят себе си като вече гласували и могат да попълнят анкетна карта за екзит пол. Социологическите агенции по решение на ЦИК трябва да са на три метра извън секцията и съответно нямат видимост какво се случва в нея.  Така с помощта на не повече от 40-50 души в целия изборен ден  се успява да направи социологическа манипулация.

Една от социологическите агенции, която ще прави проучвания в деня на вота в Пловдив „Маркет линкс” е взела мерки срещу подобни схеми.  Управителят на агенцията Добромир Живков заяви, че са наясно със схемата отпреди четири години.

„Има различни подходи и механизми за изкривяване на социологическите  проучвания. Един от тях е този в Пловдив преди 4 години. Нашите екипи, които  ще са на място са инструктирани за възможни манипулации. Това, което е било специфично за Пловдив е, че представителите на партията, които  обикалят секциите са настоявали да бъдат анкетирани”, обясни Живков. Той допълни, че от „Маркет линкс” спазват точната методология , като се анкетира съответния по ред избирател,  който излиза от секция.

„Също така нашите  служители са инструктирани, ако забележат нередност, да сигнализират СИК, а при по-големи проблеми – ОИК и органите на ред”, каза Живков.

Резултатите от екзит половете влияят преди всичко на избирателите в деня на вота, като на тях се дават и резултатите в първите часове след края на гласуването . Първите резултати от паралелните преброявания за местни избори излизат след полунощ и тогава се вижда реална картина за подредбата на кандидатите.