„Взривът, който са чули, според разследващите, оцелелите в тежкия инцидент на магистрала „Струма“, може да се дължи на много и различни причини. Включително се коментира, че много често шофьори, превозвачи, които пътуват към Турция, купуват оттам гориво, което е в момента на цена 50% по-ниска, отколкото е в България. Те се презапасяват с различни туби с бензин, много често там се пазаруват едни такива газови бутилки, които в Турция са много евтини и също се превозват в багажните отделения на автобусите“.

Това коментира по Радио Пловдив Владимир Тодоров, председател на Българската асоциация на пострадалите при катастрофи за инцидента, при който загинаха 45 пътници в македонски автобус, връщащ се от Турция.

„И ако е имало някакво съприкосовение с мантинелата, ако е имало искри, много лесно е да се взривят тези бутилки или туби с бензин“, допълни той.

Владимир Тодоров припомни, че ако катастрофиралият автобус е бил български, вече би било извество през кой пункт е минал за технически преглед, какви са му били показателите, а в случая това трябва да установи македонската страна.

По думите на експерта е възможно и шофьорът да е задрямал на волана. Тодоров припомни, че при нощно управление на автобус, шофьорът трябва да почива на всеки 4 часа и половина.

"Колеги са подавали многократно сигнали специално за този участък на „Струма“, която не се води магистрала, а скоростен път", припомни Тодоров. По думите му в тези сигнали е ставало дума за основно за недобра маркировка и видимост.

 Според данните на специализирания сайт за цените на горива fuelo.net към 23 ноември 2021 г. литър от най-масовия бензин А95 се продава в Турция средно за 8.46 турски лири, което е почти 36 македонски динара.

Отново, според данните на fuelo.net към днешна дата литър от същия бензин в Македония се продава за 75 динара или повече от два пъти по-скъпо. Приблизително същото е съотношението и към цените на бензина и дизела у нас и в Сърбия. 

Информирани твърдят, че преди да влязат в България туристическите автобуси спират на бензиностанция на турска територия. Там те зареждали с дизелово гориво легалните резервоари, а с бензин – големите туби и самоделни мини резервоари в багажните си отделения.

Много вероятно е, по същата схема да са минали и 4-те автобуса на тетовската компания „Беса транс“ , преди да пресекат Капитан Андреево в 21.15 часа. това може и да е причина  шофьорите на останалите 3 автобуса на „Беса транс“ да не се върнат, за да окажат помощ на сънародниците си след взрива на магистрала „Струма“.