Миналата година наистина беше рекордна за българския туризъм и за първи път в историята му у нас дойдоха над 9 милиона туристи. Ръстът започна още през 2016 г. и 3 поредни години отбелязваме непрекъснат растеж. Приходите от чуждестранни туристи от януари до ноември са 7,2 млрд. лв. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова в интервю за в. "24 часа".

"Това означава, че през 2019 г. трябва и ще положим целенасочени усилия, за да запазим този ръст и да имаме леко покачване", уточни тя.

По думите ѝ, конкуренцията в региона е изключително голяма. "Затова заедно с бизнеса и местните власти трябва да се борим да задържим интереса на туристите. Образно казано, ще се борим за всеки турист. Турция предлага един изключително достъпен туристически продукт вследствие на това, че там се субсидират редица дейности в туризма".

"Други държави - Египет, Тунис, Сърбия, Македония, също имат политика за привличане на туристи чрез специални програми, а те са наши преки конкуренти в региона. Така че - да, ранните записвания бележат спад. Не мога да бъда конкретна, защото данните ще станат ясни след големите туристически борси в Берлин и Москва през март. Затова и се въздържам да правя прогнози. Очевидно е, че ни очаква много работа и динамична година", обясни Ангелкова.

Според нея на британския пазар положението не е лошо и трябва да изчакаме повече яснота около Брекзит, но през ноември сме имали предвиждания на самите британски партньори за ръст на техни туристи у нас. Тогава те са говорели за 24% увеличение през лятото на 2019 г.

"През март ще подпишем и специално споразумение с губернаторите на областите в Русия за засилване на възможностите за отдих на руски деца в лагери у нас. Популяризираме възможностите за медицински туризъм. Работим много усилено с руските региони", допълни още министърът на туризма.

Според нея България има потенциал да стигне и до 1 милион руски туристи на година. 

Тя обясни още, че се подготвя общи маршрут с Гърция, Турция и други съседни държави. "Засега сме се съсредоточили около идеята обектите, които ще предлагаме в този общ маршрут, да са под егидата на ЮНЕСКО. Защо Гърция и Турция ли? Ами просто оттам има директни полети с Китай, Япония и САЩ. Ние и сега имаме по около 40 хил. туристи от Китай и Япония на година, но това не е достатъчно в сравнение с възможностите на тези пазари. До края на годината концепцията ще е ясна", уточни тя.

"Миналата година тук дойде екип от едно много известно китайско телевизионно токшоу Day, day up. Пристигнаха 8 водещи, най-известните в Китай, и направиха снимки - заведохме ги навсякъде, където пожелаха. Направиха филм за българския туризъм, който има 600 млн. гледания. Надявам се с тези стъпки да се приближим към по-осезаемо увеличение на туристите от Китай", заяви Ангелкова.

По думте ѝ, най-важната задача за 2019 г. е да се затвърди летния ни туристически продукт, който е привлякъл близо 5,5 млн. туристи миналата година. "Продължаваме да надграждаме и културните маршрути, винения и гурме, спа и уелнес туризма".

"Сравнителна новост е конгресният туризъм. Тази година ще направим т.нар. пилотни инвестиционни турове, те ще бъдат десетина. На 30 и 31 май ще правим голям инвестиционен форум в Слънчев бряг, на който сме поканили и представители на Световния съвет за пътувания и туризъм", обясни туристическият министър.

Тя уточни, че общият бюджет за реклама на туризма през 2019 г. е малко над 6 млн. евро, т.е. запазва се същият както за 2018 г.
"Залагаме на медиамикс. Участваме на най-важните за нас световни туристически борси. Преди да се създаде самостоятелно Министерство на туризма, България участваше на 60 борси, но ние ги намалихме на 30, за да са по-ефективно и по-добре насочени усилията ни. Кампаниите на 15-те най-големи за нас пазара продължават до април. Тази реклама е дигитална, външна - всичко е съобразено с конкретните условия. Предвид ограничения ресурс, особено в големи държави като Русия, сме направили предварителни проучвания за очакванията и нагласите на потенциалните туристи и сме засилили рекламното въздействие към определени аудитории", обясни тя.

"Друг фокус на тази година е популяризирането на вътрешния туризъм. Заедно с местните власти и бизнеса ще разкрием по-малко известни места и обекти в страната, които не са включени в Годишната програма за национална туристическа реклама, но са изключително интересни и имат потенциала да привлекат туристи, а по този начин да допринесат за икономическото развитие на българските общини", каза в заключение министърът на туризма. 

Снимка: flickr