Неизвестните около Летище Пловдив стават все повече, а ситуацията с неговото управление и бъдеще все по-тежки.  Решение на Апелативния съд  в Пловдив на практика може да остави летището без перон, а освен това държавата да загуби и новата част от пистата, която бе направена през 2009 година.

Кметът Иван Тотев заяви, че Община Пловдив прави стъпка назад в намеренията си за взимане на летището след новите обстоятелства. Въпреки че решението на апелативните магистрати не е окончателно, от администрацията вероятно ще се откажат от заявеното си искане за пловдивския аеропорт.

В момента летището се стопанисва на 100 % от „Летище Пловдив” ЕАД, което е изцяло държавна собственост, а другата компания, която вече е частна, претендира за терените - „Летище Пловдив” АД, а в нея все още има малък държавен дял.

Делото между държавата и частната компания бе за собствеността на перона на аеропорта.

Според юристите на областна администрация, които са водили делото, перонът е влязъл неправомерно в активите на „Летище Пловдив” АД, още повече, че той е върху държавна земя.  

Съдебната сага между държавата и компанията е още от 2015 година. Тогава летището спира да плаща наема от 20 000 лева на месец за ползване на перона и другите сгради, собственост на дружеството.

Как перонът на летището се оказа в частни ръце?

„Летище Пловдив” АД е уникална партньорска конфигурация, която може да послужи за христоматиен пример за това как се разсипва държавна структура.

Още през 1995 година държавата апортира сгради и техника и първоначално нейното участие в смесената фирма е 55 %, а три години по-късно делът е стопен на 36 на сто. През години с вдигането на капитала, акциите на държавата става все по-малко. Така от мажоритарен акционер тя се превръща в миноритарен, а голяма част от собствеността отива в „Летище Пловдив” АД, за сметка на държавното предприятие.  

Години наред новото дружество – „Летище Пловдив” ЕАД плащаше наема за складовете и перона, докато държавата реши, че всичко това е тяхна собственост и започна да води дела.

Междувременно през 2009 година перонът на летището бе разширен  значително  от държавата , като на него бяха направени четири нови места за кацнали самолети.

Развоят на делото обаче е минало катастрофално за държавните структури.  Окръжният съд не само, че отхвърля жалбата на държавата, но на практика признава, че и новата част от перона трябва да е в ръцете на частника. В мотивите на съда е записано, че  „Летище Пловдив” АД е носител на правото на собственост на перона за цялата му площ от 109 182 кв.м., включваща стара и нова част. Причината е, че дострояването на пистата сама по себе си не е довела до образуването на нов обект, а това води до присъединяването й към основния парцел.

Апелативният съд в Пловдив потвърждава делото на  окръжните магистрати, а държавата ще обжалва във ВКС. Ако и последната инстанция постанови, че перонът и складовете са собственост на „Летище Пловдив” АД, тогава държавната структура може да няма достъп до тях . Все пак до произнасянето на върховните магистрати достъпът до тях не може да бъде ограничен.

 По време на делата обаче юристите на частната компания недвусмислено са се изказали, че тя ще търси пропуснати ползи от държавата за времето, в което тя е ползвала перона без наемни отношения. С други думи, ако ВКС потвърди решението на Апелативния съд, от „Летище Пловдив” АД, те могат да заведат дело за пропуснати ползи. Друг любопитен факт е, че точно преди държавната и частната фирма да приключат договорните си отношения, вторите са поискали 140 000 лева месечен наем,вместо плащаните 20 000 лева. Стъпвайки на това, от компанията може да заведат дела за милиони срещу държавата.

Съдебната сага сериозно ще спъне и намеренията на държавата за концесията на летището. На практика новата процедура ще започне с неизвестни относно собствеността на голяма част от съоръженията на летището. А кой би поискал летище без писта?

Кой е собственик на „Летище Пловдив”?

Компанията в началото е в ръцете на швейцарска фирма на покойния директор на "Кинтекс" Младен Мутафчийски, която всяка година прибираше тлъст наем като рентиер на нещо, било доскоро държавна собственост.  Въпреки многократните преговори между държавата и него, до сделката за 8 млн. лева за откупуването на перона така и не се стига. След това дружеството попада в ръцете на издателя Иво Прокопиев, който по-късно  го препродава на датска фирма. Следват няколко сделки, в които са замесени и офшорни фирми в Кипър, а в момента в борда на директорите са фирмата БК Проджект, Станислав Тачев и Анка Сарандева, последната е и представител на дружеството.

ПИМК и ТИЗ няма да обжалват решението за Летище Пловдив, искат регионът да се развиваНе искаме да блокираме с години новата процедура за концесията на аеропорта, заявиха от обединението

Тотев: Да, искаме Летище Пловдив, но ще изчакаме процедуритеСпоред градоначалника Община Пловдив ще е най-добрият стопанин на аеропорта

Официално: Прекратиха процедурата за концесията на Летище ПловдивПравителството гласува предложението на министъра на транспорта