Проблемът с паркирането в Пловдив не е изненада за никой. Все още не е толкова голям, колкото в София, но достатъчен, за да къса нервите на шофьори и пешеходци. С всяка изминала година местата за паркиране под тепетата стават все по-трудно откриваеми. И изобщо не говорим само за центъра, жителите на крайните квартали страдат не по-малко, вдигат се междусъседски войни, запушват се гаражи и какво ли още не… а решението е или да оставиш автомобила, или да отидеш да живееш на село. Все пак за времето, в което ще търсиш къде да спреш пред панелката ще се придвижиш дори до някое от по-отдалечените в района села.

Ето и какво направиха градските власти през изминалата година, за да се опитат да преборят проблема в града:

Синята зона в града стана по-скъпа и по-обширна

От 2 април тази година цената на билетче за един час в Синя зона се вдигна от 1.50 на 2 лева. Според градските власти това е начин да се ограничат автомобилите в централната част на града и да се подобри атмосферният въздух. Очевидно това не се получи, тъй като места за паркиране в центъра било то в Синя зона, или не към днешна дата няма, а  градът продължава да е сред първенците в страната заради мръсния въздух. И все пак да не се оплакваме много, тъй като сред предложенията в местния парламент бе цената да се вдигне директно до 3 лева… Дали тогава повече шофьори щяха да предпочитат градския транспорт, за да отидат на разходка до центъра, не се знае…

Премахват старите гаражи  в града и слагат скоби

В края на 2016 година Общинският съвет в Пловдив даде гратисен период от 2 години за премахването на всички метални гаражи, а по-късно срокът бе удължен до март 2019. Въпреки че остават още три месеца, на места в града все още могат да бъдат видени и старите метални съоръжения, но по-голямата част бяха премахнати, а на тяхно място се изградиха паркоместа.

Пример за това можем да дадем в район „Източен“, където бяха открити три нови паркинга с капацитет за 150 коли на мястото на стари гаражи, става въпрос за терените, заключени между улиците "Братя Свещарови", "Марин Дринов" и булевард "Източен"

Хиляда гаража в район “Източен“ отиват в историята150 нови места облекчават паркирането до Каменица

На много от новоизградените паркинги пък от Общината поставиха скоби, като жителите в района участваха в конкурс за тях. Пример за това е паркингът на улица „Димитър Талев“, срещу бензиностанция „Хаджията Груев“, където в момента има 60 паркоместа. Част от пловдивчани одобриха идеята, а други- не. Причината е, че по-този начин дори при липсата на даден автомобил мястото не може да се ползва. А в гарда все пак има ежедневно раздвижване – един отива на работа и спира пред нечий дом, друг заема неговото място. Вечерта отново разменят местата си, а в момента това е невъзможно. И както е в случая, ако работиш някъде в района на „Хаджията Груев“ трябва да спреш на улицата, защото тези, които са отишли на работа с автомобилите си са вдигнали и скобите си.

Проекти за многоетажни паркинги

Очаква се през следващата година в Пловдив да започне изграждането на многоетажни паркинги. Такъв ще има в квартал „Западен“, на улица „Любен Каравелов“ и на улица „4 януари“. Дали новите придобивки ще подобрят проблемите с паркирането в града предстои да видим.

Въпреки всички изброени взети мерки в града все още има улици, на които трябва да имаш голям късмет, за да си спреш колата.

Ето и няколко от тях:

Започваме с централна част на града – безспорно една от най-предпочитаните улици за паркиране в града в центъра е „Иван Вазов“, въпреки факта, че е Синя зона, места за паркиране там се намират рядко. Същото се отнася и за уличките около Техническия и Пловдивския университет. Там все още може да си намерите паркомясто, за което няма да ви таксуват,  но всичко е въпрос на късмет.

Другото предпочитано място за спиране,  за да се стигне до Главаната улица е районът около Радиото и телевизията, както и улица „Отец Паисий“. Разбира се, в район има и платени паркинги, но за повечето хора това е краен вариант.

Районът около Новотела – живущите там са изправени пред ежедневния въпрос – къде да оставя автомобила си. Кооперациите са една до друга, гаражите под тях са малко и всички спират на улицата. Това затруднява движението и често стават инциденти – я задрана кола, я отнесено огледало или нещо по-сериозно.

Уличките около Гранда

Ако имате среща в района е по-добре да отидете пеша, отколкото с кола. Част от „Капитан Райчо“ е Синя зона, а навсякъде другаде е превзето от автомобили – от живущите , работещите или просто разхождащите се в района.

И както вече споменахме, ситуацията е такава не само в центъра на града. Старите панелки или кооперации са строени пред 20-30-40 години. Тогава автомобилите са били лукс и не са предвиждани подземни паркинги. Хората са смятали, че тротоара пред блока е достатъчен. В един момент, обаче колите става все повече, а мястото все по-малко. Пример за това е районът около улица „Братя Шкорпил“, за която не веднъж сме сигнализирали.

В Кючука и яйце да хвърлиш, няма да падне на земята! Няма да намериш и паркомясто СНИМКИШофьорите се превръщат в ежедневни нарушители заради липсата на места за паркиране

Проблемът в района стана голям когато върху една празна площ изникна кооперация. В случая при нито една от новоизградените постройки няма платен паркинг. Такъв е примерът с огромния комплекс „Оазис“ и в частност номерата 4 и 6. Апартаментите са стотици та дори и хиляди, а подземен паркинг няма.

Тук дори и дете ще ви каже, че след като се построи сградата ще има проблем с паркирането – логично е. Същото се отнася и за всички останали тесни улички в Кючука, на които плътно една до друга изникваха малки или големи кооперации – метстата за паркиране са 2-3, а апартаментите повече от 20. И тук сметката не излиза.

Посочваме Кючука за пример, но положението е единични и в  Кършияка, например около Гигантите.

Както и около мола в Смирненски, където въпреки наличието на паркинг посетителите в района са твърде много.

На този етап, изглежда, че само в Тракия този проблем не е толкова изострен. Докога обаче, не е ясно. И все пак ние се надяваме в бъдеще да бъдат предприети достатъчно мерки, за да може автомобилите да служат за улеснения, а не да бъдат пречка за нормален живот.