Филтрите за подобряване на вида на лицето при снимка-автопортрет са станали нещо повсеместно, но особено добре са развити в картинната социална мрежа Instagram. Последствията от страстното подобряване на лицата ни обаче могат да са доста по-екстремни, отколкото сме склонни да си мислим.
Всичко започва с чифт кучешки ушички. Един от първите предварително зададени филтри за лице, добавен към Snapchat, е филтърът „кучешки уши”, който гарнира лицата на потребителите с двойка сгънати кучешки уши и широк нос. Но филтърът не се използва толкова, за да изглеждаме като кученца. Става хит, защото прави друго – изтънява лицето, изглажда кожата, удължава челюстта; така всяко лице изглежда като от корицата на модно списание.
През февруари старшата репортерка на Verge Ашли Карман описва прогнозите си за бъдещето на филтрите за лица в Instagram: „лъскави, металически и сюрреалистични”.
Създателите на филтри за Instagram постоянно подобряват дизайна на филтрите, за да ни накарат да изглеждаме още по-добре, да приличаме на топ-моделите, да сме „гланцирани”. Някои от тях са доста дръзки и откровено експериментални.
Да изглеждаме неземно
Най-новите филтри, създадени за по-добра визия на лицата, наподобяват „пластична операция” – те модифицират снимката така, сякаш човекът в нея е бил в ръцете на пластичен хирург и е подобрил образа си с помощта на пластичната хирургия – включително филъри за бузи и устни, корекции по носа, повдигане на вежди и ботокс за изглаждане на кожата. Някои от филтрите така се и казват – „пластика” или „пластична операция”.
И всички те намират приложение – може да ни правят да изглеждаме неземно, но в свят, в който повечето хора силно се вълнуват от това как изглеждат, филтрите са хит. Показателни са някои коментари по повод филтрите: „Този нов Instagram филтър ме кара да започвам да търся пластични хирурзи”, „ще полудея, ако не си направя пластична операция, за да изглеждам като с този филтър на Instagram”, и други подобни.
„Има силно разпространена тенденция младите момичета да искат по-големи устни и подчертани бузи в опит да подражават на филтрираните си селфита в социалните медии”, казва д-р Макс Малик, лекар-козметолог в клиниката на Кранли Стрийт. Казва, че забелязва трайна тенденция младежите да искат да изглеждат като своите селфита, минали през филтрите за подобрение на лицето в Snapchat и Instagram. Това са момичета на възраст около 13 години, които искат все повече и повече намеси в лицата си – все по-екстремни козметични операции. „Тези филтри и редакции се превърнаха в норма и те променят представата на хората за красотата по целия свят”, казва лекарят.
Образите, към които се стремят, и образите, които виждат в селфитата си, „могат да окажат значително влияние върху самочувствието”, казва още докторът. „Младо момиче на 13-годишна възраст не само не е напълно развито физически, но и менталните последствия от това могат да бъдат пагубни”.
Тесен идеал за красота
Мелиса Аткинсън, преподавател и изследовател по психология в Университета в Бат, казва, че процесът на интернационализиране на идеалите за външен вид в различните култури (подсъзнателното възприемане на „идеалния стандарт за красота” чрез медиите и обществените въздействия) и сравнението на външния вид (между себе си и вида на другите) играят основна роля в манията за филтрирането на лицето.
„Особено в западното общество идеите за външен вид, които се популяризират сред нас, отразяват един толкова тесен идеал за красота, че за повечето хора той е нещо непостижимо”, обяснява тя. „Но имаме желание да се напасваме към идеалите, които ни се рекламират, и затова е важно, че чрез оправянето на лицето с такъв филтър се постига именно това – незабавна промяна, незабавно удовлетворение с едно движение”.
Реална опасност
Аткинсън казва, че съществува „реална опасност” от използването на филтри за лице. „Ние получаваме много знаци за утвърждаване относно външния си вид – част от социалната норма е да правим комплименти на хората за външния им вид. Но като цяло ние правим комплименти на хората по начин, който утвърждава тези перфектни идеали”, казва тя. „Така ако някой получи потвърждение или комплимент, когато използва тези филтри, става проблем за него да използва собственото си лице без филтър. Мисля, че хората са склонни неусетно да стават зависими от това”.
В известна степен това може да се сравни с използването на грим: ако човек е свикнал да се гримира, преди да излезе „пред хората”, то тогава за него става невъзможно и немислимо да излезе от дома си без грим – защото това е станало интегрална част от външния му вид, от неговото лице за пред света.
Отговорността на социалните медии
По повод подобни притеснения неотдавна Instagram обяви, че ще започне да премахва „радикалните” филтри за лице като онези, които намекват за пластична операция. Лавината обаче е тръгнала вече по склона. Търсенето на перфектната физиономия продължава да тласка хората да изпробват нови и нови филтри.
„Изследванията са доста ясни по темата за отрицателните въздействия на идеализираните образи в Instagram, Facebook и други цифрови платформи”, казва Аткинсън. „Тези медии и големият бизнес трябва да покажат корпоративна отговорност, като признаят, че има отрицателни последици – и да направят това, което трябва и каквото им е по силите, за да намалят тенденцията”.
Независимо дали филтрите ще се наричат „пластика”, „операция” или „козметика”, търсенето им няма да спре. Все повече хора са склонни да показват пред света свой идеализиран образ, в резултат на което ще става все по-трудно за повечето от тях да живеят в новия свят на перфектните образи, без да се опитат да направят „перфектен” и своя.
Източник: technews.bg
Още от категорията
Какво се крие зад възхода и абсолютния рекорд на биткойн?