Koenigsegg представи новата Gemera. Под това име през 2020 г. шведската марка лансира първия си модел с място за четирима души и багаж. Три години по-късно серийната версия е готова – но няколко неща са променени, пише AutoBild.
Освен това Koenigsegg вече предлага и Gemera с V8 битурбо мотора от Jesko – чиято мощност е впечатляваща!
Най-важните факти за Koenigsegg Gemera
➤ Място за четирима души и багажа
➤ Две моторизации
➤ Електромотор в комбинация с 3-цилиндров бензинов двигател (1400 к.с. и 1850 Нм)
➤ Електромотор в комбинация с V8 битурбо (2300 к.с. и 2750 Нм)
➤ До 1000 километра пробег
➤ 50 километра изцяло на ток
➤ Четири отопляеми и вентилирани индивидуални седалки
➤ Осем (!) поставки за чаши, по две на човек
➤ Само 300 бройки
➤ Старт на производството в края на 2024
➤ Първи доставки за клиентите през 2025
С Gemera основателят на компанията Кристиан фон Кьонигсег сбъдна една своя мечта. От 2003 г. той работи върху идеята за комбиниране на динамичните показатели на хиперспортен автомобил с пригодността за всекидневието и удобствата на четириместен автомобил. 20 години по-късно Koenigsegg представя реализацията на тази идея – в лицето на Gemera!
Какво е новото при Koenigsegg Gemera
При откриването на новото „Gripen Atelier“ (част от завода на Koenigsegg в Енгелхолм, Швеция) Кристиан фон Кьонигсег разкри производствената версия на Gemera, по която са направени доста променени в сравнение с прототипа. Въпреки че мега GT-то остава хибрид, различните му двигатели вече са нови.
Вместо с три електромотора автомобилът вече разполага с нов електродвигател с прякора „Dark Matter“. Той е свързан към трансмисията LSTT (съкращението идва от Light Speed Tourbillon Transmission). Тази 9-степенна скоростна кутия беше въведена при Jesko едва след представянето на концептуалната Gemera, а сега вече е адаптирана за четириместния сериен модел. Модулът, в който са обединени трансмисията и електромоторът, е изключително лек и компактен. Това означава, че планираната първоначално 1-степенна скоростна кутия (наречена Koenigsegg Direct Drive) няма да бъде използвана.
3-цилиндров агрегат или битурбо V8?
3-цилиндровият TFG обаче е запазен. Съкращението TFG идва от „Tiny Friendly Giant“ и се използва за означение на бензиновия двигател, разработен от Koenigsegg. TFG генерира цели 600 к.с. и максимален въртящ момент 600 Нм при работен обем само 2 литра. Огромната мощност бива генерирана с помощта на два турбокомпресора. Максималните обороти на трицилиндровия двигател със сух картер са 8500. Въпреки че имплементира сложна технология, този агрегат, монтиран централно, тежи едва 70 килограма и се побира в обикновен куфар за ръчен багаж!
По данни на шведите системната мощност е 1400 к.с., а максималният въртящ момент – 1850 Нм, което е доста под обещаните през 2020 г. 1700 к.с. и 3500 Нм. Но Koenigsegg нямаше да е Koenigsegg, ако разполагаше със скрито асо в ръкава си.
А това асо се казва HV8 (Hot V8). Там, където просто нямаше място за V8 поради комбинацията от разположен в средата на каросерията на ДВГ и четири отделни седалки, благодарение на компактния модул, обединяващ LSTT трансмисия и електромотора, вече се отваря достатъчно пространство.
Нареченият HV8 V8 битурбо агрегат на практика е двигателят от Jesko, но с изместени нагоре изпускателни тръби. А какво е мощността? Главозамайваща! Само „осмакът“ генерира 1500 к.с. – т.е. колкото W16 на Bugatti Chiron. В комбинация с електромотора шведите обявяват системна мощност (с гориво E85) от невероятните 2300 к.с. и въртящ момент 2750 Нм – световен рекорд за сериен автомобил!
V8-версията струва $400 000 отгоре
Към момента Koenigsegg не разкрива динамичните показатели. Но за трицилиндровата версия през 2020 г. Koenigsegg обяви ускорение 1,9 секунди от 0 до 100 км/ч и максимална скорост 400 км/ч. Между другото, цената за „ъпгрейда“ с HV8 е малко под 400 000 щатски долара.
Титаниева генерация от Akrapovic
На пръв поглед това мега GT изглежда като спортен автомобил. Едва когато бъдат отворени огромните врати, наречени „Katsad“, става ясно, че Gemera е Gran Turismo с място за четирима души. Дизайнът й е впечатляващ и в същото време напомня на този на първия Koenigsegg, прототипа CC от 1996 г.
Отзад най-силно впечатление правят изпускателните тръби, които завършват отляво и отдясно до стъкления капак на двигателя – както при Porsche 918 Spyder или McLaren 600LT. Титаниевата изпускателна система е разработена от Akrapovic.
Стандартни странични огледала вместо камери
В производствената версия Koenigsegg се отказва от някои футуристични детайли. Например, камерите са отстъпили място на конвенционалните странични огледала, тъй като футуристичното решение не може да бъде хомологирано в световен мащаб. Освен това опционалният пакет „Ghost“, включващ по-голям сплитер, антикрило и др., в бъдеще няма да бъде предлаган.
Кокпитът на Gemera е типичен за Koenigsegg. При първия си четириместен модел шведите се придържат към заобленото предно стъкло с разположената в средата чистачка (като при състезателна машина). Стъкленият покрив, познат от моделите CC и Agera, е поставен и на мега GT-то. Предните седалки са направени от карбон и тежат само по 17 килограма. Благодарение на интегрираните колани, пътниците отзад ще могат да влизат и излизат лесно. Освен това Koenigsegg обещава, че задните седалки ще бъдат удобни колкото и предните – като и четирите са вентилирани и отопляеми.
Gemera с осем поставки за чаши
Като истинско GT, Gemera предлага много удобства. Сред тях са тризонов автоматичен климатик, два големи тъчскрийна (един отпред и един отзад), осем (!) поставки за чаши, WLAN хотспот и свързаност посредством Apple CarPlay. Воланът с екран в горната част, включващ жироскопичен сензор, ни е познат от Jesko. Освен всичко това Gemera предлага и място за багаж – общо 200 литра. Да, не е като при Octavia комби, но е почти два пъти повече, отколкото в Porsche 911 Turbo. Тази Gemera е истински универсален талант!