Зимата е към своя край. И преди да дойде лятото е добре да подготвим автомобила за настъпващата пролет.

Най-важното е да се махнат зимните гуми. Старите не ги захвърляйте направо в мазето, а ги почистете старателно. Може да се възползвате и от хотел за гуми – така е сигурно, че всичко за тях ще бъде направено както трябва. Това е много важно, защото през зимата колата се кара в луга и сол, която корозира джантите.

Ако все пак лично сте решили да ги хигиенизирате, не използвайте телена четка и абразивни материали. Махнете от грайферите на зимните гуми камъчетата, налепа по джантата и използвайте специален силикон (вакса за джантите), с който да ги покриете и предпазите от стареене. Приберете ги легнали една върху друга. В никакъв случай не поставяйте изправени!

Идва ред на пролетното измиване на колата. Не се пропуска нито 1 място, където може да е останала сол и/или луга. Писахме по-горе, че тези препарати за третиране на пътищата са опасни както за гумите, така и за всичко метално. За да предпазите от корозия купето наблегнете на критичните зони – около пантите, под калниците и радиатора. Там се „спича” най-много мръсотия и трябва внимателно да се третира с гъба. Гумените уплътнения на вратите също се измиват старателно.

Пастирането е следващият етап. То цели да опазите лаковото покритие на автомобила. Често има доста захабен вид, но съществуват препарати (напр. Carnauba Wax), които придават вид на возилото за идващото по-топло време. Освен всичко друго, то предпазва и от слънчевите лъчи.

Измиването само по себе си не е достатъчно. Винаги по боята се натрупва оксидация, която се третира с полиране. Само така ще се поеме по-добре ваксата. Неизвестни „мазила” се избягват, защото само фиксират мръсотията върху боята. Има и специалисти по обработка на покритието на автомобила.

В колата установяваме, че стелките са мръсни и кални. Изпирането им е задължително, купето се проветрява, за да излети влагата. Прозорците се измиват с препарат, но не и на силиконова основа. После подсушаваме с микрофибърна кърпа. За детайлите от интериора вече може да използвате силиконова паста. Ще ги направи по-лъскави. За кожата използвайте съответния препарат или дори само влажна памучна кърпа. Не пропускайте и предпазните колани.

Ако не ви се занимава с автомивка за вътрешно почистване, пуснете „соло” една прахосмукачка в купето и багажника. Волана, скоростният лост и ръчната спирачка третирайте само с влажна кърпа. Те трябва да са чисти, но не и да се хлъзгат в ръцете.

С идването на пролетта идват и насекоми. Те се лепят по купето и определено го цапат. Отделно отделят вещества, които увреждат лаковото покритие. Вземането на мерки е необходимо. След дълги пътувания веднага почистете колата с препарат. Не забравяйте да смените и течността за чистачки. Зимната не отстранява наслагванията от насекоми, затова е важно да сложите лятна.

Пак въпрос на хигиена са „подаръците” от птичките. Ясно – трябва да се чистят навреме. Макар и процедурата по това да е миризлива и не особено приятна.

Дърветата също цапат – къде със смола или други вещества. Не паркирайте около тях, ако има друг избор. Стане ли обаче „белята” веднага чистете, а ако има много засъхнала смола спасението е само в машинното пастиране и полиране.