Разходите за почистването на Пловдив набъбнаха с близо 4 млн. лева само за месец. На първата сесия на Общинският съвет за тази година трябваше да се гласува план-сметката за почистването на града, но в последния момент зам.-кметът по финанси Величко Родопски я изтегли с мотива, че „имало още малко работа по нея”.

Няколко дни по-късно на сайта на Община Пловдив е качена нова план-сметка за почистването, като то е скочило от 46,4 млн. лева на 50,1 млн. лева. Почти по всички пера разходите са идентични, като има една основна разлика в предложението.

Разликата от 3,8 млн. лева идва от една от таксите, които Община Пловдив плаща към РИОСВ за отчисления по Закона за управления на отпадъците.  Тази разлика пък се оказва грешка и „броене по собствен начин на административни срокове” на един общински служител – директорът на отдел „Екология” Вяра Колева.  

Това се случва на фона на усилията на кмета Здравко Димитров за свиване на разходите заради огромния ръст на издръжката, като същевременно това да не е за сметка на важните за Пловдив проекти. Докато градоначалникът търси външно финансиране от Европа и правителството, някои служители „проспиват” срокове, което коства милиони на Пловдив. В същото време се вдигат и различни такси заради вдигането на издръжката на администрацията. 

Къде е проблемът и какво е направила Община Пловдив в лицето на дирекция „Екология”?

В Закона за управления на отпадъците в чл. 60 е записано, че всяка община плаща такса на тон отпадък, който депонира в сметищата.

Тя е за извършване на дейности по обезвреждане на отпадъци чрез депониране, като всеки собственик на депо предоставя обезпечение, покриващо бъдещи разходи за закриване и следексплоатационни грижи на площадката на депото.

Размерът на отчисленията на Община Пловдив за 2022 година е от 95 лева на тон депониран отпадък.  Според прогнозите през тази година ще бъдат депонирани 161 000 боклуци, което прави размерът на отчислението от 7,7 млн. лева. Именно това е записано в новата план сметка.

.

В първата, публикувана в началото на януари, обаче заложените средства са двойно по-малко – 3,85 млн.лева.  Причината е, че законът позволява при определени изисквания таксата за депониран тон да бъде намалена с 50%.  Ако тези изисквания са изпълнени общините подават молба до 30 ноември до РИОСВ, които намалят вноските на половина.

Оказва се обаче, че Община Пловдив не е успяла да се оправи със сроковете и поради това ще трябва да плати 100% таксата към РИОСВ или 7,7 млн. лева от бюджета на града, вместо предвидените преди месец наполовина средства.

План-сметката се изготвя от отдел „Екология” и въпросната директорка Вяра Колева, a ресорният й отговорник е зам.-кметът Анести Тимчев. Пред TrafficNews той заяви, че нещата не са безвъзвратно загубени.

„ Миналата година дадохме такова предложение за намаление с 50% и се прие, тази година от РИОСВ не го приеха. Въпреки това направихме жалби пред министъра на Околната среда и водите, тъй като смятаме, че неправилно са ни отказали”, заяви Анести Тимчев. По думите му за всеки случай  те са направили план-сметката с пълния размер на отчисленията,  а ако МОСВ приеме жалбата на Общината, парите ще бъдат ревизирани с решение на местния парламент. Имало още един обнадеждаващ момент.

„Тези пари, които превеждаме 7,7 млн. лева са пари на Общината и влизат като чужди приходи в РСИОВ. Ние след това като операторите на регионалното депо може да си ги вземем обратно, те не са окончателно загубени”, смята зам.-кметът по екология.

Причината за двойния размер на отчисленията, които ще плаща Община Пловдив към РИОСВ, се оказват различното тълкувания на сроковете. След като градските власти са пуснали в срок до 30 ноември искането за намаляването на отчисленията, те са получили отговор от РИОСВ на 21 декември.

„В писмото пишеше 14-дневен срок за отговор към тях. Колегите, които подготвят отговора(б.а. отдел Екология) , изкарват от тези 14 дни  коледните и новогодишните празници. Така те удължават крайния срок от 4 на 11 януари. РИОСВ обаче не признава това приспадне въпреки големия брой празнични дни”, каза Тимчев. Според него два са спорните моменти – първият празничните дни, вторият е, че всички копия от исканите документи били налични на сайта на общината,а от РИОСВ просто искали копията. Според зам.-кмета жалбата към министерството на Община Пловдив няма да бъде отхвърлена и те ще платят само 3,7 млн. лева.

От Регионалната инспекция по околната среда и водите ни заявиха, че от Община Пловдив са подали искането за намален размер на отчисленията до 30 ноември. Но от екоинспекцията са поискали доказателства и допълнителна информация за количествата на отпадъчните материали по кодове, какви са количествата на депонираните отпадъци, какво е количеството на отпадъците, минали през предварително третиране и други, а също и договори от общото събрание на общините.

„В законоустановения срок общината не е предоставила изисканата допълнителна информация. По тази причина за отчетната 2022 година РИОСВ-Пловдив е определила община Пловдив да заплаща пълния размер на дължимите отчисления”, пишат от екоинспекцията.

Въпреки увереността на Анести Тимчев, че жалбата им ще бъде уважена, съвсем неясно е как от отдел „Екология” са „изкарали” почивните дни. В Административно процесуален кодекс ясно е записано, че когато срокът е в дни той започва да тече от следващия ден на връчването до крайния срок(в случая 14 дни – календарни). Ако крайният срок се пада в почивен ден, той се удължава до първия работен.

От друга страна логичен е и въпросът, след като всички документи са били налични онлайн, а от РИОСВ са искали само копия, какво е пречило те да се дадат при положение, че имало 6 работни дни в този диапазон.

Очаквайте продължение!