Георги Стоилов, директор на общинското предприятие „Организация и контрол на транспорта” коментира пред медията ни проблема с ударените от тежка техника къщи в Стария град и свършеното и несвършеното от местната власт, за да се предотвратят подобни инциденти.

- Г-н Стоилов, от Общинския институт „Старинен Пловдив” са подали сигнал до ОП „Организация и контрол на транспорта” заради поредица от тежки произшествия с нанесени щети върху къщи, които имат статут на недвижими културни ценности. Знаете ли за проблема?

- Проблемът не е от днес. И преди сме имали подобни сигнали, а най-често щети от големи камиони има върху къща Ламартин. Има проблеми и с калдъръмите , тротоарите, бордюри.   Нашето звено предприе вече действия и ще въведем забрани за преминаване и ограничения в някои от тези зони. Конкретно на място, там където не може да мине голяма кола без да ги удари, ние ще въведем забрана. Ще въведем обиколни маршрути, за да не засягат къщите.

- В случая говорим за четири сгради – Данчова, Балабанова, „Павлити” и един частен имот…

- За всяка от тях сме поръчали знаци и скоро ще започнем да ги поставяме.  Около тези къщи ще ограничим паркирането, защото най-често инцидентите стават заради паркирани автомобили и невъзможността на тежките машини няма как да се изнесат.  А в случаите, когато произшествията стават не заради паркирани автомобили, ще забраним достъпа на тежка техника.  Когато идват да си взимат пропуски за Стария град, ние им намираме маршрути, по които да се движат – по по-широки улици, но има случаи, когато предписанията не се спазват. В целия район ще се забележи подобрението, когато наредим новите знаци и ограничения.

- Има ли глобени за това, че не са спазили указанията, срещу които са получили достъп до Стария град?

- Това е отговор, който могат да дадат контролните органи. Дали са съставяли актове за подобни нарушения. Мога да се ангажирам да питам официално полицията и общинска охрана и другата седмица мога да ви дам информация.

- Отворихте темата за паркирането в архитектурно-историческия резерват. Не е необходимо да си експерт, за да видиш, че с всяка година нещата стават все по-трагични. А това при всички случаи уврежда калдъръмите, които също са част от културния пейзаж.

- В момента разработваме цялостна организация за движение в Стария град, която е съсредоточена повече в уреждането на паркоместа и зони за паркиране. Затова сме и поръчали новите пътни знаци.  Смятаме, че ще даде резултат, местата са консултирани и с ОД на МВР, които също са на мнение, че новата организация ще има ефект.

- Колко карти за постоянен достъп на автомобили в Стария град са издадени?

- Не са малки цифрите, имаше значителен брой карти на правоимащи. Те са давани съгласно една заповед на кмета – на жилища и институции, конкретно описани по колко на всеки.

- Смятате ли, че може да се преодолее този проблем, защото обещания много, очаквания още повече, а видимо нещата ескалират?

- Ние също го забелязваме. Това, което излезна от нас преди повече от половин година, беше изводът, че трябва да си коригираме наредбата, както и заповедта на кмета.  Започна се работа в тази посока, но все още нямам информация от Правна дирекция, че този процес е завършил. Ставаше въпрос за няколко текста, които трябваше да се променят, за да се подобрят значително нещата. Ние правихме срещи и с бизнеса, и с хората, живеещи там.  Начинът нещата да се променят е промяната на тази наредба, която действа след редакция от 2016 г. Оттогава досега доста неща са се променили и тя не отговаря на сегашните нужди.

- Достигнахте ли до консенсус с хората, че трябват промени?

- Мисля, че стигнахме до единомислие, до извод, че всички трябва да понесат поне малко отговорност, за това което се случва там. И да се примирят с факта, че ще има ограничения. Но към настоящия момент тази наша инициатива така и не е завършена, за да можем да я оправим тази зона.

И бизнесът, и жителите там се обединиха около едни общи правила, които щяха да свършат страхотна работа. Но до ден днешен не съм видял проект на нормативен акт от Правна дирекция.

- Кога вие бяхте готов с този набор от предложения? Не бяха ли срещите от август миналата година?

- Да, от август до октомври имаше дискусии и разговори с хората от Стария град. През ноември ние бяхме готови с крайния вариант на какво трябва да се промени и какви трябва да са новите правила. Всички се обединихме около това, че новите текстове ще доведат до промяна.

- Не разбирам, какъв е проблемът , че вече близо година от началото и повече от половин година след вашите предложения, нова Наредба няма?

- Става дума само за три текста от Наредбата, които трябва да бъдат променени. Не е сложно, но резултат няма.

- Вие лично опитвали ли сте се да разберете на какво се дължи това забавяне?

- Питам всеки път, когато отида дотам, но не съм получавал адекватен отговор.

- Това е скандално…

- Само да допълня – това, което бяхме предложили за решение, касаеше не само Стария град, но и Капана, и зоната около Радио-телевизионния център. Знаете какво се случва там – състезание кой да не си плати. Идеята ни беше тези зони да станат нещо като зелени, но доста по-уредено, защото щяхме да довършим и проектите за знаците и всичко да е доста по-нормално.

 - А ресорният зам.-кмет, кметът – те търсили ли са отговорност за забавянето от Правна дирекция?

- И зам.-кметът по транспорт, и този по сигурност активно участваха в изготвянето на промените.  Срещнахме подкрепата и на кмета. Постоянно питат какво се случва с новия текст на Наредбата, но движение няма.

- Така излиза, че тази дирекция е по-влиятелна дори и от заместник-кметове и кмет!

- Тя винаги е била такава, защото е водеща и важна в делата на Община Пловдив.