Речта на президента Румен Радев към академик Николай Денков и представителите на коалиция "Продължаваме промяната" - "Демократична България" при връчването на мандата за съставяне на правителство в понеделник предизвика множество коментари.  Заради призива на държавния глава мандатът да се върне неизпълнен той беше обвинен от мнозина, че е нарушил конституцията. Във вторник вечерта пред президентството ще има и протест.

Заради изтеклите записи от събранието на партията на Кирил Петков и Асен Василев държавният глава заяви, че не е целесъобразно от негова страна да връчи втория мандат на "Продължаваме промяната" - "Демократична България" "заради "торпилирането на българския суверенитет, наклеветяването и планираната чистка в службите и държавната администрация, заявката за вмешателство в изборите и дискредитирането на лидерите на европейските институции и името на България". Радев посочи, че като президент е призван да брани конституцията и е длъжен да връчи проучвателния мандат.

 Денков прие папката с мандата с думите, че България има нужда от стабилно правителство, което да предвижи България по европейския ѝ път на развитие


TrafficNews публикува мненията на известни бъргарски политолози и юристи, които смятат , че с изказването си Радев е излязъл извън правомощията, които конституцията му дава. 

 

Димитър Аврамов , политолог

Не е конституционосъобразно българският президент да казва кое е целесъобразно и кое не е!

С изказването си, че не е целесъобразно да връчи втория мандат на ПП-ДБ, президентът г-н Радев доказа, че властта опиянява политиците на високи постове и ги лишава от адекватна преценка. Правомощията на българския президент не предполагат той да ръзсъждава по целесъобразност. Много неща са нецелесъобразни! Например опитите на г-н Радев да разсъждава политически извън обхвата на правомощията си.

Това, че на политическо заседание на една партия (в случая ПП) няколко арогантни, самовлюбени хора, непознаващи природата на политиката и неразбиращи политическия език, говорят неадекватно (и показват, че са политически неподготвени), не означава, че е нецелесъобразно партията им да получи мандат. На заседанията на другите политически формации, също както при ПП, (без това да оправдава ПП) за съжаление се използва сходен език и политиката бива свеждана до персонални оценки и махленско клюкарстване.

В никаква роля, никой от нас обаче няма формалното право да поставя етикет “нецелесъобразно” на използвания политически език и на начина, по който хората в дадена легитимна политическа партия обсъждат обстановката, когато взимат собствените си вътрешни политически решения, независимо дали формацията или нейните решения ни харесват или не. Това важи и за ГЕРБ, и за ДПС и за БСП, и за всяка друга политическа формация.

Политик на изборна длъжност, който си позволява да ни казва какво е “целесъобразно” и какво не, е от този вид, който ако има правомощия, би решил, че е нецелесъобразно да говорим свободно или да имаме право да гласуваме например. Такава порода политици, ако могат, използват репресии, за да да наложат собствените си представи за целесъобразност и политически ред. От този вид са били Франко, Мусолини, Хитлер. В наши дни такива са Лукашенко и Путин.

Неприемливо е български президент през 2023 г. да разсъждава в категориите на политическата целесъобразност и публично да казва кое е целесъобразно и кое не.

Ако народните представители в българския парламент разбират какво наистина означава парламентарна демокрация и какво я застрашава, трябва веднага да поставят формално въпроса за отстраняване на този президент, който смята, че има право да казва на политическите партии, тоест на гражданите, какво е целесъобразно и какво не!

Доц. Христо Христев, преподавател по европейско право:

 

България е парламентарна, а не президентска република. Целият замисъл и архитектура на държавното управлението в конституционния модел по Конституцията от 1991 година почива на централната и определяща роля на Народното събрание. В частност и най-вече по отношение формирането на правителство и неговата политика.

Казано грубо, докато не се стигне до трети мандат, президентът е конферансие на процедурата по формиране на Министерския съвет. С оглед на този конституционен модел е абсолютно недопустимо президентът да разпорежда на парламентарно представителите сили/Народното събрание дали да бъде формирано или да не бъде формирано правителство в реда на предвидените в конституцията условия и процедура.

Струва ми се, че на г-н Радев много му се е усладила ролята на основен фактор/главен разпоредител в политическите процеси и управлението на страната чрез служебните правителства и вече трудно скрива, че явно конституционната дреха, предвидена за него, му е тясна.

Евгени Кънев, политолог

Целият маскарад в държавата ни е възможен, заради липсата на критично мислене и неразбиране как работи демокрацията:

(1) Сензация е как ПП щели да уволняват администрацията, но не е сензация, че Радев “служебно” подмени цялата държавна администрация и държавни фирми (!) до ниво горско стопанство и сложи навсякъде свои хора и на Задкулисието.

(2) Сензация е, че назначенията в службите щели да се съгласуват с посолствата, но не е сензация, че вкаран в политиката от Русия президент сам предлага и сам одобрява смяната на всички служби с посочени му КОЙ знае откъде лица

(3) Сензация е, че някой говорил с Урсула, а не е сензация, че никой в Европа не иска да се среща и говори с президента на европейска страна.

(4) Сензация е, какво е записал депутат, а не, че е извършил противоконституционно деяние !

(5) Сензация е само това, което се отнася в записите до ПП, но не и това, което е казано за президента - “под едната ръка върви с Гешев, под другата с Копринков да атакува кметове на ГЕРБ”

(6) Сензация е, че има “герой”, който издаде “предателите”, но не е сензация, че е с поискан от прокуратурата имунитет и ПРЕДИ пресконференцията е бил ВЕЧЕ охраняван от президентска служба

(7) Сензация е, че всички медии правят от записите на една демократична партия сензация, но не е сензация, че други такива записи (освен и на ДБ) няма и не може да има във фасадна демокрация. Особено на проруски партии.

(8) Сензация е, че президентът призовал да се върне мандата; а не е сензация, че няма право на това!

(9) Сензация е, че лидерът на ПП си говори с лидерите на ЕС и НАТО, но не е сензация, когато се обслужват директно руските интереси!

(10) Сензация ще е ако има правителство на ПП-ДБ и ГЕРБ, но няма да е сензация, ако президентът за пореден път бламира редовен кабинет с процедурен и медиен тарикатлък и узурпира окончателно властта.

(11) Сензация ще е ако НЕ видим поне един ден Радев и Гешев на екран, но няма да е сензация, ако българите НЕ се запитат - абе тези какво точно работят?

(12) Сензация е, че все още има европейци у нас при този (засега само) медиен терор, но не е сензация, че българите пак са тръгнали след кремълски агенти и си жадуват съветското робство. И съответния жизнен стандарт.

 

Доц. Светослав Малинов, политолог

 

При връчването на втория мандат чухме как държавният глава заяви официално пред цялата нация, че не иска да има редовно правителство, иска да се отиде на предсрочни избори, иска да продължи да управлява през служебен кабинет. Оттук нататък единствената задача на партиите е да излъчат редовно правителство, независимо от компромисите.

Очаквам подновяване на преговорите и редовен кабинет до три дни. Това е ситуация, която повече не бива да се отлага. Много лош знак за Европа е словото на президента. Това ще предизвика сериозно сътресение в репутацията. Освен това той заяви, че не иска да му се пипат службите... Това е много дълго обмисляно слово.

Би било проява на невероятна арогантност, ако не се направят промени в проектокабинета "Денков". Всичко трябва да се отвори за нови преговори. Отговорността на "Продължаваме промяната" - "Демократична България" и ГЕРБ-СДС неимоверно нарасна пред техните избиратели. Президентът играе срещу това мнозинство български граждани...

Провокацията на президента е разкодирана и ще се действа според новата обстановка. Нямам съмнение, че ще бъде излъчено правителство.

Иво Инджов, политолог

Недопустимо поведение на президента Радев!

Той има право да критикува в институционален план неспособността на партиите да сформират правителство, както и техните скандали и неудачи. Но не може и няма право да говори с омерзение за връчването на мандата на една политическа сила, защотото видите ли, го правил само заради конституцията.

Зиг-заг поведението на Радев отдавна не учудва.

През последните две години президентът направи всичко възможно да заличи демократичното си политическо кръщение с вдигнатия юмрук.