Конгресен център, опера, градски парк, училище за изкуства, университет по архитектура. Това са само част от проектите, които през последните години са били свързвани с остров Адата.  Една от най- зелените зони на града, която се намира по поречието на Марица в рамките на града, вече има нов собственик – строителният предприемач Ангел Куков.  Тази седмица той потвърди покупката, но коментира, че основната му цел е била да запази острова за Пловдив и все още няма инвестиционни намерения.

Така или иначе новият Общ устройствен план на Пловдив определя остров Адата като зона за спорт и атракции, като  там строителните дейности са ограничени до 20% и ниска височина.  Ангел Куков каза, че предстои да се запознае с  проектите , които не са били реализирани по време на ЕСК 2019 , а също и предложенията на млади автори.

TrafficNews припомня част от проектите на млади архитекти и тяхната визия за острова. 

Преди няколко години младият пловдивски архитект Мирослав Насков проектира футуристична сграда за опера. В дипломния си проект той е поместил зданието, напомнящо вълна,  на остров Адата. Сградата разполага с концертна зала с 1200 места, места за изложби и разходки. Тя е изпълнена в стилистиката на самозахранващата се и зелена архитектура, която използва природните дадености - естествена светлина и вентилация, събиране на слънчева енергия и вътрешни градини. Изключително сложната конструктивна система е подобна на знаменития Културен център на Гайдар Алиев в Баку, Азербайджан, и на Операта в Харбин, Китай.

 Остров Адата провокира въображението на  много архитекти. Някои намериха  в него място за водно огледало. Други го превърнаха  в атрактивен открит арт център, с екокъщи за творчески беседи, свързан с въжена линия със салове през реката, място за плаж, зона за концерти и театър на открито.

 В на Интегрирания план за градско възстановяване е заложено островът да се развие като атракционен комплекс. И да бъде свързан  със северния бряг на река Марица чрез пешеходен мост.

 Концептуалният проект на младият архитект Михаил Арнаудов е за парк на острова Той включва площадно пространство на мястото на събирането на двата лъча на мостовете, свързващи двата бряга, обособяване на 5 къта -спорт, тих кът, водни атракционни, лятна сцена и вторичен център. 2 симетрично разположени точки, от които стартират алеите, свързващи кътовете,  геометрична алейна мрежа, комбинирана с пейзажна алейна мрежа и  водни елементи. Южният мост ще  е главният и по него ще е автомобилния достъп, който ще бъде ограничен само до подземен  паркинг на сградата и за пожарна. Северният мост ще е само пешеходен, високо ниво над водата, за да може под него евентуално да минават лодки.

Пленер на Камарата на архитектите в България пък представяше бъдещето на моста на Адата, като архитектурно училище. 

Единият от проектите е за школо за архитекти е на арх. Тихомир Петров Сградата е във форма „торус“ , който елегантно е кацнал  на V-образни стоманени колони в западния край на острова. По този начин от сградата се открива невероятна гледка към Пловдив и в същото време става ясно забележимо послание от брега. За нещо което е кацнало на острова от друг свят или друго време/измерение.

Друга важна причина за използването на този подход е минимална намеса на средата чрез вдигането на сградата над терена и предоставянето на освободеното пространство отново на природата, което може да се ползва за релакс и креативна усамотеност. Променливото ниво на река Марица през пролетните месеци и опасността от заливане на острова, също оказа влияние при търсенето на подходящо архитектурно решение.

Друг проект от конкурса е на арх. Ангел Иванов за архитектурно училище.

Главният вход на архитектурното училище е ситуирано в западния край на острова, където ще бъде основният поток хора и социална активност на острова. В същото време това разположение гарантира отличната видимост към училището от цялото поречие на река Марица и способства за открояване значимостта на сградата. 

В резултат на парковия характер на острова е търсено изчистване от автомобилен трафик. Мястото предвидено за паркинг към училището е разположено на южния бряг на реката, като терена е свободен от постройки. 

Избраните композиционни оси и отговарящите им материално мостове предполагат разделянето на обема на архитектурното училище ,според функционалните групи. Образуват се четири корпуса – учебен, аула максима, библиотека и администрация. За обединяващ елемент е използван пръстен, съдържащ в себе си комуникационните и изложбени площи. Това решение способства за образуването на вътрешен двор, който става център на живота протичащ в училището. Съвсем логично следва обособяването на място за събиране, представяне на проекти и провеждане на дискусии на открито. Така решено, форумното пространство с амфитеатрални редове става видимо и будещо любопитството на преминаващите по моста. Главният вход с представително фоайе се намира по главната композиционна ос. 

Друг интересен проект за училище е на арх. Марин Кръстев.

Проекта залага на достъпност и комуникация. Осигурява два вида достъпност. Единият вид достъпност е до пространствата в сградата на училището, а другият до самия остров и пространствата около сградата, тъй като едно архитектурно училище само по себе си е генератор на пространства около него. Проекта залага на комуникация между хората в сградата посредством ажурност на вътрешните прегради, комуникация между хората в сградата и хората извън нея посредством богато фасадно остъкляване, комуникация между пространствата.

Сърцето на всяко училище е форумното пространство. Там са всички експозиции, изложби, малки представления. Там е мястото, където хората се социализират и общуват. Предложеното функционално решение представлява двукорпусна сграда, която загражда форумно пространство осветено чрез оберлихт.  Сградата ще бъде изградена, като стоманобетонна черупка, която е подпряна върху стоманобетонови колони в областта на  ателиетата и залите зад стъклените им витрини. По този начин не се пресича форумното пространство с излишни конструктивни елементи. 

Сградата е решена като „рампа“, която решава достъпа на хора до острова. По този начин се придава още едно късче земя към използваемата част на града. Под „рампата“ са разположени всички необходими площи за да функционира училището по най-добрия начин. Рампата е прорязана по цялата и дължина, като така осигурява светлина дълбоко в помещенията и форумното-атриумно пространство. Постигнат е един впечатляващ и запомнящ се образ, които не се натрапва в градския силует, а хармонично се вписва с природата на острова.

Проектът на арх. Добрина Узунова е за сграда, която  не е изцяло стъпила на терена, а от части е повдигната на колони, за да бъде максимално запазен природният характер на острова. Така се осигурява и свободно преминаване по целия остров.

Подходите към сградата са три. Сградата е разработена повече като висше учебно заведение. Предвидени са места за индивидуална и групова работа, които са разположени свободно. В същото време е запазен академичният характер на сградата като се осигуряват зали за провеждане на учебни занятия. При част от тях са предвидени стъклени стени, за да подсилят идеята за прозрачност в образованието. По този начин се създава възможност за един цялостен поглед върху процеса на образование.

Ядрото на сградата са амфитеатрално разположени места за сядане и работа. Това е едно социално пространство, което събира всички учащи и позволява пълноценна комуникация между тях. То също така представлява връзката между трите нива.

На второто ниво е разположена библиотеката.

Амфитеатралните места за сядане слизат до кота -6.00. На това ниво се осъществява връзката с природата на острова. Там също са разположени места за работа, а също така и лекционни и семинарни зали. Предвидени са и места за работа на открито.

Покривът на сградата е озеленен и представлява пешеходен мост. Идеята е да се превърне в обществено пространство, което предлага възможност на гражданите да се запознаят с работата на студентите като се организират изложби с проекти и инсталации, създадени от тях.

Друг проект за острова е на действащия гл. архитект на район "Източен" арх. Соня Андонова. Нейната дипломна работа е превръщането на Адата в конгресен център.