Ще се превърне ли Пловдив в спалня, в която ще има десетки хиляди жилища върху стари соц заводи и унищожени предприятия заради новия Общ устройствен план? Опасността за това е огромна, предвид скандала, който избухна с новия комплекс на „Гербера” върху бившия завод „Отела”.
Както TrafficNews писа, РДНСК – Стара Загора направи проверка на документите и строителството на сградите, като излезе със становище за незаконност. По-притеснителното обаче е, че предприятия на метри от новия комплекс може да се принудят да затворят врати съвсем скоро – не защото нямат работа или не се развиват, а заради промяната на Общия устройствен план в мандата на Здравко Димитров.
Опасността идва от това, че първият жител, който се нанесе в комплекса на „Гербера” с първата си жалба към РСИОВ за шум или замърсяване, може да сложи край на всички предприятия в радиус от 500 метра. Нещо повече – комините на предприятията ще бъдат под прозорците на новодомците. Както стана ясно в екологичното законодателство няма „заварено положение” – имаш производство от 20 години, утре едно жилище до него и си принуден да затвориш.
Казусът обаче не е само за конкретната локация, а за почти всички индустриални зони в града. Въпрос на време е още мини да започнат да гърмят. Нарушенията на „Гербера” дотук са промяната на предназначението на имотите и строителството, но не и по същество за Общия устройствен план. С други думи – той е избързал да започне строителството. Хипотетично, ако някой си купи утре имот СМФ2 до завод с например 500 служители, нищо не може да го спре да вдигне жилищен комплекс и ще е съвсем законно.
Къде е проблемът?
В първичния Общ устройствен план от 2007 година извън чистите жилищни зони имаше три основни показателя на терените- СОП – за производство и складова дейност, СМФп – смесени зони с преобладаващи производствен характер; СМФ – смесени многофункционални зони, които изключват производство: офиси, бизнес центрове и обслужващи зони плюс жилищно застрояване.
Първият вариант на изменения ОУП през 2020 година предвиждаше редица зони в града, включително и на бившия завод „Отела” да бъде СМФп. Това ще рече предимно производствени зони без вредни емисии, като се позволява 20% от територията за жилища, при спазване на санитарно – защитните отстояния.
В един момент обаче бившият главен архитект Димитър Ахрянов и екипът на „Булплан”, които изготвяха ОУП, решиха на практика да елиминират СМФп. Те превърнаха голяма част от тях в разновидности на СМФ – 1 и 2, като разликата е в устройствените показатели на зоната.
Не е ясно от кого е тръгнала инициативата и до днес, но арх. Ахрянов тогава се похвали, че производствените зони започват да се изкарват извън града с новия ОУП. Идеята бе пространственото развитие на града през следващите 20 години, но ефектът е, че още утре десетки предприятия могат да бъдат затворени, а вероятно това ще е завинаги. Виновниците за всичко това са и бившият главен архитект, а и целият екип на „Булплан”, които явно не са знаели за казуса със „завереното положение”.
Така вече към днешна дата, всеки който има производствен имот в редица индустриални зони на града може да започне да строи жилища. Какво има в съседство до него – това не го интересува, а и ще е съвсем законно.
Следващата бомба, която се очаква да гръмне след тази на бившия завод „Отела” е индустриална зона „Изток”. От южната й страна бившият завод на „Кока-кола” се застроява ударно с жилища, а в съседство е завод „Чайка”. От другата му страна на ул. „Владая” се строи най-мащабната инвестиция в Пловдив от десетилетие – новият завод на БТЛ. На метри от тях обаче Община Пловдив вдигна социални жилища, а в съседство вече строят жилищен комплекс. Това също е резултат от промяната на ОУП. По този начин БТЛ заводът може да затвори няколко дни след пускането си.
Заложените мини са още на „Кукленско шосе”, „Коматевско шосе”, „Пещерско шосе”, „Пазарджишко шосе”, Северна индустриална зона и още редица територии, които и в момента са предимно с производствено предназначение.
Всичко това ще доведе и до ефекта на доминото. По-малко предприятия в Пловдив ще засили автомобилния трафик и задръстванията в града. Предвид тясното и нефункционално Околовръстно шосе на Пловдив, то е повече от ясно, че транзитния трафик ще се засили, както и тапите по входно-изходните артерии. Много по-тежко ще е обаче в самите зони, където ще се заселят хиляди новодомци и автомобили заедно с тях.
Всички мини, които са заложени в изменения ОУП
Как да се реши проблемът?
Ако не иска градската управа Пловдив да се превърне в огромно жилищно гето единствено с апартаменти, магазини и заведения, то трябва на първо място да направи цялостен анализ на промените в ОУП, касаещи индустриалните зони. Идеята е да се „спаси” това, което все още може, тъй като ежедневно валят искания за промяна на статути на производствени имоти в жилищни.
От друга страна Пловдив чрез своите новоизбрани депутати в парламента трябва да инициира промяна в законодателството, което да регулира колизията в тези смесени зони. Така тази липса на „заварено положение” или да бъде прецизирана, или да отпадне. Със сигурност този проблем не е само в Пловдив, а и в редица големи градове у нас.
Иначе опасността да се затрият бизнеси за милиони, а хиляди работни места в града да бъдат закрити е огромна.
Още от категорията
Новият светофар на ул. "Царевец" свети във всички цветове, създаде хаос сред шофьорите