Никой бизнес не е по-голям от своята реклама, гласи попълярен рекламен слоган. Мнозина търговци в Пловдив обаче приемат буквално фразата и смятат, че колкото по-голяма и крещяща табела сложат на търговския си обект, толкова по- голям клиентски поток ще си гарантират. Дали има пряка зависимост между размерите на рекламната тебела и броят на клиентите не е ясно, но за сметка на това огромни цветни надписи скриват фасадите на едни от най-красивите къщи по Главната на Пловдив.  

Партерите  на сградите, строени в началото на 20-ти век, са преустроени в магазини и банки и дадени под наем на търговци, големи компании или финансови институции. В края на миналия и в началото на този век фасадите са променяни безконтролно,  лепен е мрамор, еталбонд, поставяни са грозни алуминиеви и ПВЦ дограми, и др. Самодейните преобразявания нанасят непоправими щети и красивите сгради губят своята най- голяма ценност - автентичността. Преди няколко години Общинският съвет гласува наредба за унификация на рекламните съоръжения в търговската зона, но на практика тя не се прилага. 

"Последствия от наредбата действително няма. Няма, защото това трябва да бъде контролирано и трябва след като се съставят актовете, някой да контролира дали е изпълнено предписанието, а не само собственикът да си е платил глобата. Трябва да се намери практическото решение на въпроса. Успешен пример съм виждал в историческата зона на Будапеща, където са съсредоточени световни марки с брандовете си, но там е постигнат такъв ефект, че всичко е синхронизирано и нямаме инвидиуализиране на обектите" коментира главният архитект Димитър Ахрянов пред TrafficNews. Той каза, че наредбата се прилага при всяко ново брандиране на обект на Главната. 

На Главната се наблюдава и друг парадокс. Колкото е по-голям брандът,толкова по-малка е рекламната му табела. Изключение прави единствено MacDonalds , чиято табела е "по-възрастна" от студентите по Главната. Магазинчета за телефонни аксесоари, дрехи от Турция и козметика, казина и вериги за бързо хранене са сложили съоръжения, които често са с по-голяма площ от търговската. За сметка на това брандове като HM, IKOS и DIKA са с малки и ненабиващи се на очи надписи. 

Запазването и реставрацията на архитектурните ни паметници играят ключова роля в културния пейзаж на градовете. Старите сгради пазят историята и допринасят за повече уважение към тези, живели в различно време и общество. Архитектурните паметници изграждат гордост към нашето минало и наследство, създават дух и чар в кварталите, в които се намират. Също така точно тези стари сгради привличат туристи и тяхното опазване е ключово за развитието и просперитета на местната икономика и туризъм. 

В ГАЛЕРИЯТА представяме ДОБРИТЕ ...

... и не толкова добрите примери на Главната в Пловдив. 

В серия от текстове TrafficNews  търси мнението на градската администрация, архитекти и собственици на сгради – паметници, за да разберем имат ли шанс за живот красивите къщи, преживели няколко войни.

 

Поредицата можете да проследите тук:

Емблематичните сгради на Пловдив тънат в разруха, умират бавно под грозните рекламни табелиСимволичните глоби и липсата на ангажимент от страна на държавата обричат красивите къщи на бавна, но сигурна смърт

Главният архитект за рушащите се сгради: Пращаме безпомощно писма и гледаме как нещата не не се случватНови 350 сгради могат да бъдат добавени към списъка с паметници на културата, но без законови промени архитектурните шедьоври си отиват

Главният архитект на Пловдив: Всяко ново брандиране на обект на Главната ще се съгласуваНаредбата за унификация на рекламните табели засега е врата в полето

Как се възстановява паметник на културата в Пловдив? С пари, търпение и много нервиПредприемачът Цветан Пулев за особеностите на националната бюрокрация