Проектът за новата линия на метрото в Рим не е стандартен транспортен проект, а по- скоро машина за пътуване във времето. Проправяйки си път през няколко цивилизации, строителите превръщат простанството под площад "Венеция" в историческия център на Рим, в един от най- големите подземни музеи в света. Строежа на Линия С от римския метрополитен, започна през юни 2023 година и е една от най- сложните и невероятни структури в света.  Метростанцията ще се намира точно в центъра на площада , ще бъде на 40 метра под земята с 8 подземни нива. 

Това е изключително сложен проект не само защото се осъществява изцяло чрез археологически разкопки, възстановявайки древния блясък на артефактите, които в момента се намират под площада, но и защото проектът включва изграждането на голяма подземна пешеходна алея, която ще позволи на пътниците за директен достъп до най-важните туристически атракции в района.

Новата гара ще има три входа: един от страната на Палацо Венеция, един от страната на Атенеума на Адриан и последният от страната на Виториано.

Тези три входа, освен че осигуряват достъп до улицата, ще създадат невероятен подземен музеен център, защото ще позволят на всеки да има достъп до всички околни музейни комплекси, от района на Виториано до подземните помещения на Палацо Венеция.

Проектът Metro C , изпълнен от Metro C Consortium, е с обща дължина от 26 километра. Новата линия ще позволи на  800 000 души да пътуват през града всеки ден, намалявайки до 34 000 тона емисии на CO2 годишно в атмосферата за участъка от Сан Джовани до Колизеума.

В момента има 22 завършени станции и 19 километра в експлоатация. За завършване на проекта предстои да бъдат построени още 7 станции, три от които (Porta Metronia, Colosseo-Fori Imperiali и Piazza Venezia) вече са в процес на изграждане.

Линия C на метрото в Рим ще бъде пътуване в миналото, извършено с футуристична машина. Влаковете без шофьори ще се движат през сърцето на древен Рим, в най-големите археологически разкопки в Европа. От началото на разкопките до сега, археолозите са открили над 500 000 артефакта.  Стойността и невероятното количество археологически артефакти, намиращи се под земята в зоната, засегната от линия C, доведоха до откриването на нова концепция в отношенията между археология и инфраструктура, с цел да извади миналото на бял свят, да го съхрани и подобри за бъдещите поколения.

Така по новата линия на метрото ще има истински „археостанции“, като действащата „Сан Джовани” , където  музейната експозиция ще съжителства със самата гара, което прави преживяването на пътника наистина уникално. Това е напълно новаторска концепция на метрото, която ще бъде представена най- пълно в станция Piazza Venezia, предназначена да се превърне не само в транспортен център, но и в културен кръстопът за множеството туристически атракции в района. Според плановете, емблематичният проект трябва да бъде завършен  през 2025 година, но е възможно и да бъде удължен.

Районът, в който се провеждат разкопките, е „опакован” по възможно най- добрия начин, като на място няма следи от замърсяване , а комуникациите са направени така, че да не затрудняват туристите, които ежегодно се увеличава.  

Работата по новата конструкция съчетава в себе си не само иновативни инжинерни решения, но и огромно уважение към историята на града. В същото време градската управа полага всички усилия да информира римляните за всяка стъпка от проекта, формулира правилни послания за зеленото бъдещето на града и пренастройва транспортните коридори така, че мегастроежът да не пречи на нормалния ритъм на живот на мегаполиса. Прави се всичко възможно да не се повтори варварската намеса по време на строежа на линия В, започната от диктатора Бенито Мусолини, по време на която са унищожени безценни артефакти. 

Излишно е да правим аналогии с ремонтите на основни пътни артерии в Пловдив, който подобно на Рим, пази няколко пластове на няколко цивилизации. Ако искаме туризъм на европейско ниво, трябва запазим културно- историческото си наследство и да осигурим бърз и екологичен транспорт. Засега и по двете линии се проваляме.