Дълги години в класацията на най-високо оценените картини у нас присъстват творби на Майстора, Златю Бояджиев, Цанко Лавренов, Мърквичка, Гюдженов. Според покойният акад. Светлин Русев картините, които са част от културното ни наследство, трябва да бъдат отпреди 1900 г. и да бъдат оценени на 500 000 лв. Все по-често се случват опитите фалшификати да бъдат представени на чуждестранен търг, за да бъде "измит" техният произход, пише 24 часа. След това те се връщат в родината ни и се представят като оригинал. Но кои все пак са най-скъпите картини у нас?

Една картина лесно може да бъде разпозната като оригинал, ако носи ценния подпис на своя създател. Но например Майстора никога не е подписвал платната си. Цената на една художествена творба зависи от произхода й. Той може да бъде доказан чрез документиран сертификат, че тя е оригинал. Подобни документи издават специалисти от Националната галерия и НИМ.

"Белене на платно" на Майстора беше открадната от Художествената галерия, но след дълго издирване беше върната.

Цената на една творба се повишава, когато тя е монографирана или публикувана в специализирано списание. Високата производителност също не прави услуга на авторите. Следователно колкото по-малко техни творби има на пазара, толкова по-скъпи са те. Така творбите на Иван Милев, който почива едва на 30-годишна възраст, държат изключително високи цени, защото се срещат много рядко. Високо оценени са и картини на Сирак Скитник, Мърквичка, Ярослав Вешин.

 

"Свинарка" на Златю Бояджиев, която също беше открадната от ХГ, но по-късно върната.

 

"На нож" на Ярослав Вешин

Картина на Мърквичка, част от конфискуваната колекция на банкера Цветан Василев.

"Цар Симеон" е една от най-прочутите картини на Димитър Гюдженов.

 

Владимир Димитров-Майстора е истинско светило на българския артпазар.

Натюрморт на Бенчо Обрешков

Картините на Златю Бояджиев са сред най-скъпите картини у нас.

"Доброто старо време" на Цанко Лавренов

 

"Безработна" на Иван Ненов, част от колекцията на НХ.