Липса на икономическа логика, замазване очите на хората и изпълняване на предизборни обещания на хартия. Така може да се обобщи намеренията на Община Пловдив да се сдобие с общинско предприятие, по което да тръгнат електробуси.
Кметът Здравко Димитров и вицето му Тодор Чонов проведоха формални разговори с представителите на политическите сили в Пловдив за бъдещето на транспорта, но отново всичко остава в сферата на добрите пожелания.
Идеята е Община Пловдив да създаде свое общинско предприятие, с което да кандидатства по ОП „Околна среда”. В началото ще бъдат пуснати две линии, по които ще тръгнат около 20 електроавтобуса, като ще се направи депо и станции за зареждане. Според градските власти за тази цели са нужни 30 млн. лева, а парите трябва да дойдат от Европа. Все пак ще чакаме доклада първо на Световната банка, която да даде икономическа обосновка за въпросния проект, както и да направи анализ на транспортната схема в Пловдив.
Дори без доклада на световната банка се вижда, че няма никаква икономическа или екологична логика в тези намерения на Община Пловдив.
Първо – няма никакъв резон да се пускат нови линии, които с малки разлики ще дублират маршрутите на останалите 29 линии. Така ще имаме първо частни превозвачи,на които ще се плащат милиони левове, за да обслужват линиите с дизелови автобуси, а отделно ще вървят още автобуси на ток, чиито разходи отново ще се плащат от общинския бюджет. Иначе казано – ще се плащат двойно заплати, разходи и амортизация за една и съща дейност, с разлика от може би няколко спирки. Логиката автобусите да се направят за ученици или до съседните населени места е почти идентична с другата ситуация, тъй като отново има други автобуси, които обслужват тези линии.
Освен двойните разходи, пускането на още 20 или 30 автобуса по улиците на Пловдив ще утежни още повече трафика. Те ще се включат в движението, което означава повече задръствания и повече замърсяване от другите коли и автобуси, които са по улиците на града.
Съвсем нелогично изглежда Община Пловдив да кандидатства с две нови линии за електробуси по ОП „Околна среда”. Идеята на въпросната програма е старите дизелови автобуси да бъдат ЗАМЕНЕНИ с по-екологични. При нас замяна няма да има, а качеството на въздуха ще бъде точно такова, каквото и без въпросните електробуси, а дори е възможно и да е по-лошо. Така може да се породи парадокса Пловдив да бъде единственият град в света, който с внедряването на електробуси влошава състоянието на въздуха си .
Поради това създаването на предприятието по този модел няма никаква логика в краткосрочен план. Единствената полза би била създаването на търговското дружество и евентуално базата на бъдещето предприятие. Ако обаче няма точен и конкретен план за действие, то означава заплати, данъци и разходи за нещо, което не се знае дали някога ще заработи. Справка – зоопарка в Пловдив.
Ако в действителност транспортният отдел на Световната банка направи пълен анализ на транспорта в Пловдив, то ще се види, че сегашната маршрутна схема на Пловдив има нужда от сериозна оптимизация.
Още през 2016 година, преди да бъде пуснат конкурса за 13-те линии в Пловдив, трябваше да се направи въпросната реформа. Според доклада на експертите, направили Транспортния проект, 29 линии в този си вид в Пловдив са безсмислени. Идеята бе да се закрият четири линии, а по други да има повече автобуси и да се промени маршрутите им.
Тогава реформата трябваше да премахне линиите 222,15,44 и 37, но Общината веднага срещна отпор от превозвачите в Пловдив, които след това си поделиха тези линии.
В този смисъл досега всичко, което е поискано от превозвачите, винаги е правено, а дори и един доклад от Световната банка, едва ли ще види бял свят. Причината е повече от тривиална – това означава да се удари по тримата превозвачи в Пловдив, а те по всичко личи, че са със специален статут. Докато те държат куфарчето с копчето, което може да спре транспорта в Пловдив, дотогава те ще правят каквото си искат, а Общината ще върти безсмислени упражнения, както за този вид общинско предприятие с две линии.