След серия сигнали и публикации на случаи с фалшиво позитивни драг чекове, TrafficNews започва кампания за преразглеждането на използването на полевите Драг чекове 3000! През последните 4 месеца медията ни представи шест случая на пловдивчани, които изгубиха работите си, достойнството и книжките си след положителни проби за дрога на пътя. Впоследствие кръвните им проби се оказаха отрицателни. Освен че, крайният резултат опровергава първоначалните тестове, се оказва че доказването на това дали водачът е употребил или не накотични вещества, отнема между един и половина и три месеца. Междувременно шофьорът е без книжка. Не са редки случаите, когато положителният полеви тест става причина за "обиск в условията на неотложност" на водача. Впоследствие, ако пробата му се окаже отрицателна, гражданинът губи още месец заради процедурата по връщане на свидетелството. Законът не предвижда компенсация за пострадалите водачи. Граждани и юристи смятат, че това тези практики са злоупотреба с правата ни.
В тази връзка търсим мнения от лекари, юристи и експерти по темата. Обърнахме се за коментар и към Димитър Карагегов - програмен мениджър на Българското либертианско общество, който смята, че трябва да спрат да се харчат пари за преследване на невинни граждани и да се заложи на превенция.
- Г-н Карагегов, проблемът с полевите драг чекове е във фокуса на вашата организация от няколко години . Кои са основните проблеми, които вие сте локализирали ?
- Проблемите са както в Закона за движение по пътищата, така и в наредбата за тестване на водачите. Двете бяха изменени от предишния кабинет почти по едно и също време като това беше дори част от коалиционното споразумение между ГЕРБ и „Обединени патриоти“. Не говорим за пропуск или некадърност на някой чиновник, а за преднамерена и реализирана политика. Промените от 2017-та лишиха от право на защита хиляди коректни водачи на МПС.
За да бъдеш обявен за „виновен“ изобщо не е необходимо да се докаже, че си бил опасен за движението. Достатъчно е просто да открият следи от забранени вещества в слюнката или кръвта ти, независимо как и кога са попаднали там...или дали изобщо това създава каквато и да е опасност за теб и останалите участници в движението. Законът така е написан, че всеки който някога в живота си е употребил по лекарско предписание или на улицата наркотично вещество, той не би следвало да управлява автомобил до края на дните си.
Особено осезаем е проблемът при канабиса, защото негови неактивни и неопияняващи метаболити остават в мастните тъкани и кръвоносната система изключително дълго време. Говорим за дни (до 4) при слюнка и седмици (до 3) в кръвта. Разбира се, никой не се интересува дали намерените количества са опасни. Законът пише, че е подсъдим всеки, който шофира „след употреба“.
- За какво сигнализират гражданите, които са потърпевши, при контактите си с вас?
- На страницата ни ежедневно постъпват сигнали. Разполагаме с над 300 показания на потърпевши от последните 4 години. Историите варират. Поради неточностите в слюнестия тест, има известно количество водачи, чиито книжки и автомобили остават с месеци под ключ, докато бъдат оправдани с кръвна проба. Говорим за хора, които през живота си не са имали досег с наркотици. Просто дори по спецификация, слюнестият тест предвижда, че 1 на 10 тествани ще даде фалшив позитивен резултат. Това са поне 300 човека годишно, които чакат кръвен резултат с месеци! Известни са ни случаи и над година.
Имаме разкази на пациенти, които се лекуват с канабидиол CBD, който е легална хранителна добавка и се продава свободно в магазините. Полевите тестове на МВР не правят разлика между хранителна добавка и психоактивен канабис.
- Започнахме кампанията за преразглеждане на употребата на Драг чек 3000 , след множество сигнали от пловдивчани, които заради фалшиво позитивен чек , остават без книжка, без работа, някои дори са обискирани пред семействата и децата си. В последствие се оказва, че кръвната им проба е отрицателна. Смятате ли, че това се дължи на субективен фактор при отчитане на резултата?
- Полицаите имат стимула да хващат нарушители, не да ги измъкват. Бонус точките се пишат за разкрити престъпления. Не очаквайте служител на МВР да прояви разбиране в подобна ситуация.
И проблемът далеч не се изчерпва с модел серия 3000. Модел 5000 е изключително сензитивен, освен че е неточен. Даже при него проблемът е още по-голям, защото той изважда категоричен и неоспорим резултат под формата на "Да или не". Малцина се замислят какво реално стои зад това "Да. Дали действително е наркотично въздействие или просто следи отпреди седмица.
Кръвните проби пък са най-големия проблем. Там абсолютно умишлено се търси точно този метаболит на канабиса, който остава дори месец в тялото ти. Защо се прави, при положение, че той не свидетелства за наркотична възбуда, трябва да отговорят направилите наредбата. Също така нито една от лабораториите, посочени да извършват тези измервания не притежава сертификация по световните стандарти за тестване на наркотични вещества. Познат ни е и случай на човек, който успя чак на тройна експертиза да докаже, че в живота си не е имал досег с кокаин, например...въпреки че кръвната проба потвърди кокаин в кръвта му.
- Постъпвали ли са сигнали от граждани, че при проверка са използвани подправени /или предварително манипулирани/ тестове?
- Не са ни известни такива случаи, но има изключително волно тълкуване на наредбата. Например наредбата задължава властите да извършват такива проби, само когато са налице съмнения в поведението и шофирането на водач. Разбира се, проби се правят на всеки водач под 40-годишна възраст, независимо от поведението му на пътя. Даже ни е известна и такава оправдателна присъда. Просто властите преписват мотивите от предишен протокол и се оказва, че водач на автомобил с автоматични скорости е бил спрян, защото неадекватно ги е превключвал!
- Смятате ли, че въпросните полеви тестове отчитат реалното състояние на водача?
- Тестовете не са създадени да отчитат състоянието на водача. Тук аргументът на властите е почти правилен. Те казват, че понеже различни концентрации вещество ще влияят различно на всеки водач, няма как да се сложи праг, какъвто имаме при алкохола. Пропускат да кажат, че количествата, заради които млади хора са по затворите днес, не могат да причинят никакъв психоактивен ефект. На никой. Никога.
То това е и разковничето на целия проблем. Никъде другаде, освен в България, "нулевата толерантност" (всяко количество наркотик в тялото ти е наказуемо) се комбинира с наказателно преследване. Утвърденият модел е наличие на наркотик в слюнка или кръв да води до административно наказание (отнемане на книжката, глоба и т.н.), а чак ако бъде доказано, че си бил под наркотично опиянение, което действително застрашава теб и околните, да бъдеш подведен под наказателна отговорност.
- Наблюдава ли се избирателност при проверките за наркотици от страна на служителите на реда?
- Твърдението е 100% вярно. Атакувани са млади хора на първо място и платежоспособни на второ. Времената са такива, че вече и служителите на реда са в голямата си част 20-30 годишни и много добре могат да профилират връстниците си.
- Една от тезите, които защитавате е , че тази промяна е увеличила корупцията сред полицаите. На каква база правите този извод?
- На база личен опит и акумулиран личен опит от няколкостотин изповеди пред нашата организация. Ако глобата за шофиране без колан е 100 лева, е логично рушветът да е 50. Ако наказанието за шофиране след употреба е затвор + 1500 лева глоба + отнемане на книжка + сваляне на номерата, колко бихте платили за да ви се размине?! И да. Тези 10 000 осъдени от началото на т.нар. "нулева толерантност" са точно тези, които в този момент са нямали 1000 лева за рушвет.
- Свидетели сме на много тежки катастрофи , причинени от дрогирани водачи. Засиленият контрол не е ли начин те да бъдат ограничени?
- Няма такова нещо. Статистиката ви опровергава. Едно е възприятието, което медиите предават на обществото. Реалността се разминава значително с нея. Отново го казвам, това че прессъобщението на МВР говори за "дрогиран водач" и вие го препишете, не означава, че това се е случило или наркотиците в кръвта на водача са били причината за злополуката. Това е лесно смилаемата версия на нещата. Иначе трябва да се замислим за дупките по пътя, липсващата маркировка, откраднатите пътни знаци, старите автомобили или пък с кои свои действия КАТ превентира и повишава пътната безопасност. Все болезнени теми, които не носят плюсове за правилните хора.
- В каква насока, според вас, трябва да се търси промяна?
- Обясних го частично по-горе. Незнайно защо властта реши да "иновира" законодателно една изключително чувствителна тема. Да, аз също не желая да пресичам улицата докато шофьорът отсреща е пил, шмъркал, инжектирал нещо. Има как обаче този контрол да се осъществява и без невинни хора да лежат по затворите. А това, че законът не води до по-голяма безопасност на пътя е очевидно. В България годишно умират между 700 и 800 души на пътя. Общата смъртност, причинена от „дрогирани“ водачи е под 1%. 12 000 осъдени по-късно данните жертвите на пътя са пак толкова.
Най-лесния начин да илюстрираме мащаба на проблема е да разгледаме данните на TISPOL - европейското обединение на службите за Пътна полиция. Според тях, в България установяваме с 20% повече употребили водачи от средното за Европа. Припомням, че мнозинството държави в Европейския съюз са със значително по-лек режим за притежание на забранени вещества от нашия. Ние регистрираме 20% над тези държави. В съседна Румъния - 1 на всеки 10 000 проверени водачи е след употреба на наркотици. В Полша - 1 на 30 000. В България - 1 на всеки 400! Тези данни могат да се тълкуват само по два начина. Или всичко е наред с методиката ни и България е изправена пред епидемична по мащаби наркоупотреба, невиждана досега е Европа. Или са налице съществени пропуски и проблеми в методиката, по която установяваме тази наркоупотреба. При наличните данни, няма как и двете да са лъжа. Поне едното е истина.
Просто МВР намери лесни и удобни жертви. Кой би възразил полицията да "наказва строго надрусаните водачи"? Медиите също носите съществена вина за случващото се. Нима не препечатвате всеки ден дословно съобщенията за заловени "надрусани водачи", без да се замисляте каква човешка съдба и какъв конкретен случай се крие зад това твърдение? Създаде се усещане, че "надрусаните водачи" са голям проблем, защото много ги залавяме. Ето я истината в цифри. И това не са данни, които съм си измислил аз. Налични са на страницата на МВР. През 2018-та и 2019-та, са възникнали едва 114 ПТП с участието на „дрогиран водач“ от общо 73 260 или 0.15 % от всички ПТП. Казано по друг начин, 99.85% от катастрофите в България са възникнали без никакви наркотици да са били замесени.„Дрогираните“ дори не са сред основните причинители и на тежки ПТП – през 2018 и 2019 са възникнали общо 13414 тежки катастрофи с ранени и/или загинали, като от тях в едва 32 или 0.23% участва водач, употребил наркотици. Така че съвсем спокойно можем да заявим, че държавата ни се бори с измислен враг. Когато осъзнае социалния проблем, който отваря, навярно сама ще промени законите.
Защото все пак някой млад трябва да остане и да плаща данъци тук. Бъдете сигурни, че който може, след условната си присъда просто бяга към Европа.
Един тест излиза на данъкоплатеца около 40 лева. Издръжката на затворник в България е около 3000 лева на месец. Превръщайки данъкоплатците в затворници се обричаме на мизерия. Най-тъжното нещо, което не можем да измерим за съжаление, е масовата миграция, която абсурдните закони причиняват. България отдавна не е привлекателна дестинация за младите хора. От 2017-та вече е и подчертано враждебна към тях. Не искам да се впускам в подробности за кои точно депутатски и министерски синове и дъщери знам, че употребяват вещества. Накрая ще останат само те в милата ни родина, защото за тях законите са други.