
Цените на бензина и дизела по родните бензиностанции продължава да поевтиняват на фона на непрестанно падащата цена на петрола в световната търговия и достигнаха ново дъно. Към днешната дата средната продажна стойност на най-масовия бензин А95 в страната е 2,53 лв./л, а на дизела – 2,51 лв./л, показва справка в специализирания сайт fuelo.
Това е и най-ниската цена на двете водещи горива от повече от 2 години насам. Справка в специализираната платформа показва, че само за последните 12 месеца бензинът е поевтинял с 0,29 лв./л (10,28%), а тенденцията е да продължи да пада. За същия период цената на дизела се е сринала с 0,33 лв./л, което са 11,62%. Тенденцията и при него е да продължи да се понижава.
На този фон обаче в Турция горивата са с повече от 10% по-ниски от тези в България, а пловдивчани зареждащи в южната съседка споделят, че усещат и огромна разлика в качеството. „С турския бензин карам повече километри и колата ми върви повече, зареждам и дизел, който също няма нищо общо с този по родните бензиностанции”, разказа читател на TrafficNews, който често пътува до Турция.
Според данните на сайта fuelo към днешна дата средните цени на горивата в южната съседка, обърнати в левове, са съответно – бензин А95 – 2,16 лв./л и дизел – 2.24 лв.л.
По-ниската цена на горивата в Турция към момента се определя от няколко ключови фактора. Макар южната съседка да налага високи данъци върху горивата, в последно време тя предприема политики за намаляване на ценовия натиск върху крайните потребители. Въпреки че турската лира е доста нестабилна, в момента в страната има благоприятни условия за внос на петрол, което позволява горивата да останат по-достъпни за местния пазар. През последните години валутните колебания в Турция създават инфлационен натиск, но в момента те не влияят негативно на цените на горивата. В някои случаи по-ниският курс на лирата може да направи вътрешния пазар по-конкурентен, което пък спомага за поддържането на по-ниски цени.
От своя страна цените на горивата у нас са по-силно обвързани с пазарните тенденции в Европейския съюз и глобалните колебания в цените на петрола. България разчита на внос на петрол, а това води и до повишаване на цените в моменти на глобални ценови скокове. Освен това, акцизите и данъците, наложени в страната, също допринасят за по-високите крайни цени на горивата.
В резултат на това, в България цените на горивата в момента са по-високи с над 10% в сравнение с тези в Турция, което допълнително засилва шопинг туризма към южната съседка.
Още от категорията

Има ли шпионаж срещу България? Разпитаха службите след обвиненията на Грозев към Гайтанджиева


Акценти








Стартира вътрешният ремонт на Хуманитарната гимназия
