Цената на горивата в Европа в момента са на едни от най-високите нива в историята, а в България те продължават да поставят нови рекорди с всеки изминал ден. Според данни на сайта Fuelo българите в момента плащат за литър от масовия бензин А95 средно 3,37 лв./л. Дизелът по родните бензиностанции се търгува за 3,51 лв./л., а пропан-бутанът - 1,56 лв./л.

Бърза справка показва, че цените на горивата в България са едни от най-високите в Източна Европа и дори гонят тези в редица държави от Централна и Западна. Това се случва, въпреки че страната ни има едни от най-ниските акцизи върху горивата от целия Европейски съюз, а качеството на бензин и дизел не е тайна за никой, че се различава драстично от това в другите държави. Гopивaтa y нac ocтaвaт и eдни oт нaй-нeдocтъпнитe cпpямo дoxoдитe ни, в cpaвнeниe c ocтaнaлитe cтpaни в peгиoнa.

По данни на НСИ, с една средна работни заплата, българинът може да си купи приблизително 313 литра бензин. Според данните на ИПИ, преди година българинът е можел да си купи със 161 литра повече, отколкото е покупателната му способност в момента. За сравнение, в Германия с една заплата, хората могат да си купят 1156 литра.

Прогнозите за страната ни не изглеждат обнадеждаващи и за в бъдеще, след като ЕС има за цел икономика без вредни емисии. Тези промени в европейските правила, които би трябвало да влязат в сила от 2023 г. България не е подготвена за амбициозните намерения на съюза по отношение на автомобилните горива и цената би била непоносима, тъй като ще се повиши акцизът. С промяната акцизът в ЕС ще се изчислява не на количества, а на енергиен еквивалент, тоест не на 1000 литра, а на гигаджаул. При сегашната цена на петрола това ще добави 1,10-1,20 лева без ДДС на литър към цената на бензина и дизела, което означава почти 50% повишение на крайната цена.

В момента акцизът за бензина е в размер на 710 лева за 1000 литра, за дизела - 646 за 1000 литра, а за втечнен газ - 340 лева за 1000 литра.

С промяната новите акцизи ще бъдат 759 лева за бензин, 801 лева за дизела и 716 лева за втечнения газ в периода 2023 - 2033 година, а след това - 1074 лева. Тези стойности са изчислени на базата на енергийното съдържание, преобразувано към 1000 литра.

България ще бъде засегната най-тежко, защото акцизите на горивата единствено у нас в общността са на минимално ниво.

Ето и средните цени в европейските държави и САЩ към днешна дата по данни на Fuelo:

Цените на горивата у нас могат да бъдат много по-ниски, с поне 20%. Тази разлика в момента отива в дъщерната фирма на "Лукойл" - швейцарската фирма "Литаско", която генерира гигантски печалби, твърди експертът по горивата Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията.  

"Нашата рафинерия обработва 100% руски петрол, който на международните пазари, когато покупката не е обвързана с дългосрочен договор, се търгува на цени с 30% надолу", обясни Владимиров.

По думите му не е ясно защо ценообразуването на суров нефт за рафинерията продължава да се случва по метода "средиземноморска борса + доставка", което всъщност не е така. "Има вътрешнотърговски обмен между компанията майка "Лукойл" и дъщерната компания "Литаско", които купуват и продават суров нефт и готовите горива за българския пазар. Този обмен може да е на много по-ниски цени", посочи експертът.

Според Владимиров е любопитен моментът, че от май насам рафинерията ни преработва единствено руски петрол, а преди това 50% от количествата са идвали от други източници, като по думите му е трябвало да се случи точно обратното. Специалистът отбеляза, че трябва ясно да се заяви, че България е дала дерогация на руската компания "Лукойл" да продължава да доставя руски нефт за България и да преработва горива за българския пазар.

"България е единствената държава с излаз на море в ЕС, получила такава дерогация. И въпреки тази дерогация, ние получаваме значително по-лоши пазарни условия, от постигнати, ако държавата си свърши работата и натисне руската компания да се съобразява с пазарните тенденции", категоричен е Мартин Владимиров. 

"Това изключение, което страната ни получи за внос на руски петрол не е в наша полза. Причина за това е внушения от политически характер, че България не може да се справи без руски нефт. Това е технически невярно, защото рафинерията преработва различни видове нефт и може изцяло да замести руския петрол. От тази гледна точка ние се абсолютното изключение в ЕС", категоричен е експертът.