Тол таксите на камионите за движение по пътищата ще трябва да зависят и от емисиите вредни газове. Това предвижда промяна на Директива на ЕС, която е одобрена от Съвета на ЕС на първо четене.

Предстои промените да бъдат приети от Европейския парламент на второ четене, преди да бъдат публикувани в Официален вестник на ЕС. 

Целта е да се намали отделянето на въглероден двуокис (CO2) в атмосферата и да се стимулира използването на екологични превозни средства. С промените от страните членки се изисква да променят таксите за ползване на пътища от тежки превозни средства в зависимост от емисиите на CO2.

Данните за вредните емисии ще се взимат от техническите характеристики на съответното превозно средство.

Първоначално схемата ще се прилага само за най-големите камиони, но постепенно ще обхване и други видове тежки превозни средства.

Страните от ЕС сами ще решават дали тол таксите или винетките за колите да зависят от екологичните им характеристики. Но тол таксите и винетките в страните от ЕС за фургони и микробуси също ще трябва да зависят от екологичните им характеристики от 2026 г., пише "Труд".

В края на октомври регионалният ни министър Виолета Комитова обяви, че не е доволна от работата на тол системата, тя не изпълнявала предназначението си, а годишният приход бил едва 380 млн. лв. При това 3/4 от сумата идвала от винетките за леките коли, а само 1/4 е приносът на тежкия трафик.

Затова тя поиска да бъдат увеличени тол таксите за тежкотоварните автомобили, както и да бъдат включи още платени пътища в тол системата.

Това обаче предизвика гневната реакция от транспортните фирми у нас, които настояха промените да се правят плавно и след обсъждане със засегнатите, както и да има и справедливо заплащане.