Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до служебния премиер Гълъб Донев и служебния министър на икономиката и индустрията Никола Стоянов, в което настоява държавата да защити правата на потребителите на мобилни услуги заради множество жалби, съобщиха от пресцентъра на обществения защитник.

Миналата седмица омбудсманът поиска от председателя на Комисията за защита на потребителите да направи проверка по компетентност дали два от мобилните оператори, които са заявили, че ще индексират през 2023 г. цените си съответно с 15,3% и с до 2 лв. за услуга, упражняват нелоялна търговска практика по смисъла на Закона за защита на потребителите, предаде БНТ.

Междувременно стана ясно, че и третият оператор също е заявил увеличение на цената на услугата си от 1 март, като месечните тарифи между 7 и 25 лв. ще поскъпнат с 15,3%. Преди седмица в писмо до мобилните оператори Ковачева ги призова да преосмислят решението за увеличението, въпреки че формално имат законово основание.

Очаквано: И третият мобилен оператор вдига ценитеОт А1 последваха примера на конкурентите си от „Йетел” и „Виваком”

"Предлага се намаление на таксите по тарифата средно над 40%, като част от мотивите за това са: насърчаване на инвестициите; стимулиране на иновациите; осигуряване на условия за въвеждане на ново поколение мобилни мрежи (5G) и т.н. Поради същите причини мобилните оператори предстои да индексират цените на услугите си с 15,3%", пише омбудсманът.

Тя обръща внимание, че ако бъде прието решение на Министерския съвет за изменение и допълнение на тарифата, мобилните оператори ще получат нова подкрепа от държавата чрез намаление на таксите. Омбудсманът обаче подчертава, че в същото време през цялата 2022 г. телекомите са получавали държавна помощ и под формата на компенсации за цените на тока, която ще продължат да получават и през тази година.

Диана Ковачева подчертава, че клиентите на тези мобилни оператори ще бъдат принудени да плащат увеличените цени без право да предоговорят условията по договорите си в посока по-ниски тарифи, както и без възможност да прекратяват договорите си без неустойки.

"Във време на кризи и висока инфлация е необходимо да бъде оказана подкрепа и защита на българските граждани, като бъдат предприети конкретни, спешни мерки, с цел да не се повишат цените на мобилните услуги. Смятам, че когато държавата дава финансови компенсации на бизнеса, срещу това трябва да има изисквания за провеждане от тяхна страна на съответна социална и икономическа политика", категорична е Диана Ковачева.