Стефан Стоянов - новият стар заместник-кмет „Oбразование, бизнес развитие, европейски политики и международно сътрудничество”, ще поеме и ресор „Култура и туризъм”.  Това обяви на специална пресконференция новият кмет на Пловдив Здравко Димитров. 

„Това обаче подлежи на промяна, защото ще попитам гилдиите дали да оставя „Култура” като отделен ресор”, допълни той. Причината да не е категоричен в решението си вероятно са трусовете, които преживя културният сектор по време на предходния мандат на Стоянов.

От „Осанна до Разпни го” – такъв в общи линии е портретът на новия заместник-кмет. Филолог по образование, Стоянов влезе в местната власт като част от екипа на Иван Тотев с визитка на журналист и редактор, ангажиран в частния сектор с разработването и популяризирането на онлайн медии, медийни мониторинг и анализ, рекламни и PR-кампании и с опит от работата си в ТВ Европа, пише PlovdivTime.bg

От  ноември 2011 г. пое поста на заместник-кмет с ресори култура, образование, туризъм, иновации, развитие и европейски политики и донесе надежда, че с младост и свеж поглед ще поведе гилдиите към обединение.  Изкара първия мандат на Иван Тотев, а в началото на втория продължаваше да изпълнява същите функции. Така до декември 2015 г. Тогава Общинският съвет раздели ресора. „Култура и туризъм” пое шефът на „Старинен Пловдив” и настоящ заместник-министър Амелия Гешева, а самият Стоянов отговаряше за “Oбразование, бизнес развитие, европейски политики и международно сътрудничество”. 

Мандатът на Стоянов като стратег на културната политика на Община Пловдив премина през множество турболенции и неведнъж предизвикваше напрежение в арт средите. 

Започна се със скандала между организаторите на Нощ на музеите и галериите Веселина Сариева и галеристите, с които заедно правеха събитието. 10 от тях, сред които Градската художествена галерия и Дружеството на пловдивските художници, обявиха, че няма да се включат. Причината за недоволството бе, че Сариева бе спечелила финансиране за Нощта от Америка за България, а до участниците не достигаха средства дори и за елементарни разходи. 

Тогава Стоянов зае позицията на Веселина Сариева и заяви ясно, че Нощ на музеите и галериите ще има. Така предизвика първите залпове срещу себе си. Тогава се заговори, че ръководителите на общинските музеи и галерии са привиквани на оперативка, на която императивно им е разпоредено да се включат в инициативата. 

По време на управлението на Стоянов гръмна бомбата и с уволнението на шефа на дирекция „Култура” Йохан Девлетян.  След повече от 30 години в културния сектор той бе отстранен с аргумента, че проверка на работата му е довела до „липса на увереност в ръководството за съответствие със закона“.  Последваха подписки сред артистичната гилдия, но Девлетян не бе възстановен на поста си. Години по-късно – през юни 2016-а, Върховният административен съд се произнесе в негова полза и обяви, че уволнението му е неправомерно. 

Скандал провокира и ходът на Стоянов да покани в Пловдив трите големи фестивала на фондация  ЕДНО - Sofia Design Week, Sofia Dance Week и Sofia Architecture Weeк. Те бяха преименувани на One Design Week, One Dance Week и One Architecture Weeк. Сумата от 300 000 лева, гласувани като финансиране за трите прояви, буквално взриви културните среди. Това предизвика остри реакции, а издателят Божана Апостолова нарече фестивалите „скакалци”, след чиято инвазия не остава нищо. 

В същото време заместник-кметът по култура отстояваше позицията си с аргумента, че трите събития ще предизвикат международен отзвук и ще се говори за Пловдив. Времето доказа, че поне един от тях - One Dance Week, се привърна в едно от най-авторитетните събития в програмата на Европейска столица на културата.

За времето на кметуването си Стоянов се конфронтира и с Дружеството на пловдивските художници.  Още когато стана ясно, че галерията им на ул. „Гладстон” 32 ще бъде съборена, гилдията се обедини и скочи да я брани. Имаше протести и подписки, художниците дори влязоха на сесия на Общинския съвет.  Лайтмотивът им бе, че нямат сигурност какво ще се случи, когато бъде изградена новата галерия. Искаха гаранции, че ще се върнат в нея, но не получиха такива и тогава заваляха призиви за оставка на Стоянов. Времето показа, че опасенията им са били основателни. 

В крайна сметка той сдаде ресорите култура и туризъм на Амелия Гешева и напрежението се уталожи. Отстъпи на кмета Иван Тотев и позицията на председател на Управителния съвет на „Пловдив 2019” – организатор на инициативата Европейска столица на културата. 

Стоянов се оттегли и спря всякакви публични изявления на тема култура, но запази позицията си на член на УС на фондацията. Дори и когато под обстрел попадаха хора, с които бе близък и работеше активно, той не зае публична позиция. Пример за това бяха конфликтите на Иван Тотев с Веселина Сариева и Асен Асенов, когато Стоянов запази дистанция и не реагира по никакъв начин в публичното пространство. 

По времето, когато заемаше поста на зам.-кмет по култура, бе конструирана основната рамка на програмата Европейска столица на културата и градът спечели националното състезание. Фондацията премина през множество промени както на ръководно ниво, така и в оперативния екип. Стоянов бе в основата на реализацията на проекта за възстановяването на Капана и превръщането му в квартал на творческите индустрии. Идеята, за която се твърди, че е разработена и подарена на Пловдив от Асен Асенов и екипа му, оживи една от красивите, но занемарени части на града. Първоначално там отвориха врати различни занаятчии, галерии и арт магазини, но постепенно кварталът се превърна в зона, пълна с много заведения и малко арт.

По негово време Пловдив стана домакин на първата Международна среща по туризъм, която с течение на годините се превърна в традиционна. Досега под тепетата са гостували туроператори от поне 70 държави, а след посещението си много от тях допринесоха за развитието на туризма в Пловдив. 

Значително по-спокоен и без трусове бе управленският му период в образованието, където успя да наложи редица нововъведения като облачните технологии в клас, дуалното обучение, което дава шанс за по-успешна реализация на младите хора, както и Монтесори обучението в детски градини и училища. 

Сега на Стоянов явно ще му се падне честта да закрие Европейска столица на културата  тази година и да очертае постиженията и повалите на Пловдив през 2019 г. Да върне към живот Кино Космос и да тласне екипа на Градската галерия да обживи новите културни пространства - галериите 2019 и Капана.  Той ще трябва да бъде идеен двигател и на трансформацията на фондация "Пловдив 2019" след годината на домакинството на инициативата.