На входа на града с една от най-високите безработици - върху бившия циментов комбинат, е трябвало да се изгради ново производство за кабели за автомобилната индустрия. Чуждият инвеститор има намерение да направи почтен търг и да избере най-добрия строител, но българинът Филип Пашов купува тайно площадката, за да осуети и спечели състезанието, преди то да е започнало, пише 24 часа.

В непочтена схема, измислена от български бизнесмен, попада германски гигант в автомобилната индустрия. Стига се дотам, че чуждата компания е принудена да забави своята инвестиция и да премести бъдещия си завод за производство на кабели. Скандалната история около “Леони” стана особено актуална по време на предизборните битки за бъдещето на един от градовете с висока безработица - по данни на националната статистика от март тя е 8% в област Плевен, а в града е 5,4 на сто на фона на под 4% средно за България.

Източници от новата кметска администрация коментират, че всичко около бъдещия завод ще бъде внимателно наблюдавано заради опасения от евентуален международен скандал. Стъпването на немската компания у нас с ново производство на кабели за автомобилната индустрия беше шумно обявено през есента на 2018-а.

Инвестицията на най-големия производител в Европа и четвърти в света на електрически системи, кабели и други компоненти за автомобили, е на стойност 32 млн. евро. Планирано е 16 млн. евро да бъдат вложени в самата сграда и още 16 млн. евро в оборудване. Очакванията тогава са новата производствена база да заработи до края на 2018-а, а целта е да се отворят между 2000 и 2500 нови работни места в региона. Предвидено е заводът да достигне пълния си капацитет до края на 2020 г. Площта му е 28 120 кв. м, от които около 14 000 са за производствени мощности.

Това, което остава малко известно публично и се говори в професионалните среди, е, че “Леони” е била на крачка да се откаже от инвестицията си поради некоректно отношение на българска компания. Германският концерн се спира на площадка за новия си завод близо до Плевен след едногодишни преговори и проучвания. Избрана е площадката на бившия циментов завод, към този момент собственост на швейцарската фирма “Холсим”.

През 2011 г. вследствие на трудната икономическа ситуация в циментовия бизнес фирмата затвори предприятието. “Холсим” го придоби през 2003 г. от гръцката “Титан цимент”, която през 2000 г. приватизира тогавашния “Плевенски цимент” за 8,5 млн. долара. Съвкупността от терени с обща площ от 165 хил. кв. метра, от които 42 хил. са постройки, е на входа на Плевен от София и предоставя всичко необходимо за реализиране на завода за кабели за автомобилната промишленост – близост до града, достъп в четири посоки, инфраструктура.

“Леони” оповестява своите намерения за бизнес с желанието чрез почтен и прозрачен търг да избере найдобрия строител за завода си. След одобрение на локацията “Леони” пристъпва към търга за инвеститор и строител, който да изгради завода и да го предостави дългосрочно под наем. Желаещи не липсват. И няма как да не е така - при нулеви лихви при депозитите един дългосрочен договор за наем с първокласен платец като германската компания е апетитна сделка.

Тук внезапно българският бизнесмен Филип Пашов решава да приложи смущаваща схема на германците и всички евентуални строители на завода. Идеята очевидно е била мачът да бъде решен, преди да е започнал Пашов чрез фонда “Бългериън пропърти дивелопмънтс” (какъв бизнес има фондът и кой е Пашов - виж карето) купува площадката за бъдещия завод от “Холсим”, преди да се е състоял търгът. Така поставя “Леони” в ситуация да разчита само на един реален кандидат за строителство, тъй като се разбира, че новият собственик на земята няма да позволи на друг конкурент да строи.

Времето обаче притиска автомобилния гигант, който има поети ангажименти да започне производство от определена дата. А строителството на завода още дори не е започнало. Идеална ситуация за шантаж. Схемата на българския бизнесмен обаче получава неочакван отговор Вместо да се остави да бъде изнудвана, немската компания заявява, че при тези обстоятелства се отказва от локацията за новия си завод и ще търси алтернатива.

В крайна сметка се спира на противоположния край на града, в базата на единия от кандидатите в търга за строителство на новия автомобилен завод - “Хоризонт-Иванов” ЕООД. Решението изглежда компромисно, тъй като бъдещият завод се настанява във вече съществуващи халета, където трябва да се прави внушителен ремонти и да се строят нови сгради. Чуждестранният инвеститор се отказва на практика от оригиналната идея да се построи фабрика с конкретни параметри, съобразени изцяло с организацията на производството.

След потърсен коментар от представител на “Леони”, управителят Елица Цанева заяви, че не е запозната с казуса и не може да коментира. Същото отговориха и от Българо-германската индустриално-търговска камара - “Леони” не са се обръщали към тях по проблема.

“Официалната церемония за “първа копка” на нашия завод в Плевен потвърждава стратегията за разширение на “Леони” в Източна Европа. Това е радостно събитие както за България, така и за нашата компания. Тук намерихме надеждни партньори и сме уверени, че ще изградим устойчив бизнес във вашата страна. Част от нашата мисия в региона ще бъде не само да сме полезни икономически, но и активно да допринесем за социалния му живот”.

Това казва Ралф Маус, директор оперативни дейности и производство в “Леони” на 27 септември 2018 г. На церемонията до него тогава са вицепремиерът Томислав Дончев, министърът на икономиката Емил Караниколов, кметът на Плевен Георг Спартански, зам.-министри, депутати.

В крайна сметка Филип Пашов и партньорът му остават с празни ръце и получават “добро” име на кандидатинвеститор. Порочният процес е поставил под риск реализирането на сериозната инвестиция в Плевен. Инвестиция, от която градът определено има нужда. Освен лошия вкус от цялата тази история остава и един отворен въпрос - как щяха да бъдат обезщетени гражданите, ако немският инвеститор се беше отказал и беше сменил не просто локацията в Плевен, а градът или държавата. И какъв сигнал получава чуждият инвеститор за това как се прави бизнес в България?

Юпито от Украйна и фондът БПД Филип Пашов е роден на 25 ноември 1975 г. в Украйна. От октомври 2004 г. до днес е директор на дружествата от групата на фонда “Бългериън пропърти дивелопмънтс” (БПД). От април 2003 до май 2004 г. е член на Съвета на директорите на Българска фондова борса -София. От октомври 1999 г. до април 2003 г. е работил като финансов анализатор в UBS Лондон. Пашов напълно се вписва в т.нар. юпита - добре образовани хора, работили в Западна Европа, а след това развиващи бизнес в България.

БПД е компания за недвижими имоти и бе листвана на AIM - алтернативния пазар на Лондонската фондова борса. Дружеството притежава и управлява имоти с обща отдаваема площ над 60 хил. кв. м и проекти за развитие за около 400 000 кв. м. Историята в Плевен не е първият скандал покрай Филип Пашов и БПД. През 2006 г. той става партньор с “Феърплей” - друг голям фонд за имоти. Двете компании съвместно купуват терен и изграждат логистичен парк във Варна, а след това имат подобни проекти във Видин, Сандански, Плевен. През 2010 г. обаче има разрив, при който дори се стига до съд. Спорът е свързан с проекта във Варна, наречен “Варна лоджистикс”. След серия от предложения между двете компании за изкупуване на дела на другата в проекта, се стига до извънсъдебно споразумение и партньорството по всички проекти е прекратено.

Пред “Капитал” тогава Марио Захариев - изпълнителен директор на “Феърплей”, определя партньорството си с БПД като най-голямата грешка, която е допускал, а равносметката му от общите проекти е загуба на около 7 млн. евро. След започване на икономическата криза през 2009 г. фондът БПД беше изкупен от милиардера Джо Люис, собственик на футболния клуб “Тотнъм”, чрез компанията “Тависток”.

Джон Люис свали БПД от борсата, но запази управленския екип. През последните години Филип Пашов направи няколко сделки с имоти на фонда. Продаден бе терен до летище София до склада на ТНТ на “Екуинокс” - оператор на дейта център. 92 500 кв. м терен на околовръстния път на София бяха продадени на компания на бизнесмена Цоло Вутов. БПД купи бившия мотел “Божур” с идеята там да се прави логистичен център. Мнозина брокери определят двете сделки като странни. Те недоумяват защо е продаден терен в източната част на околовръстното между двете магистрали и се купува имот в Божурище, където да се развива логистика. Още повече че в индустриалната зона там има два проекта, които са по-големи като разгърната застроена площ. След това БПД купува бившия циментов завод в Плевен от “Холсим”.

Първоначално сделката изглежда не особено доходоносна, но впоследствие се оказва, че там “Леони” има намерение да строи завода си. БПД построява фармацевтичен склад по поръчка на “Фьоникс Фарма” на площ около 3000 кв. м. Обектът е на околовръстното шосе в района на с. Кривина. Друг проект е логистичен център пак на околовръстното шосе върху 9000 кв. м разгърната застроена площ.

Половината е отдаден на DSV, a другата част на нововъзникналата логистична фирма Digest Logisitcs. БПД в момента има портфейл от имоти, който включва логистичните паркове София Изток, Варна, Русе, и Плевен, мотел “Божур”, терени в Бургас, Сандански, Банско. Като най-атрактивен се оценява имот от 90 000 дка на бившия винзавод в столичния кв. “Хладилника”. Имотът е с излаз на ул. “Филип Кутев”. По непотвърдена информация Пашов търси купувач за този имот, който след това да го обезщети с част от бъдещия проект или с част от терена на винзавода.