Взетото вчера решение за новите правила в международните пътни превози категорично не е добро за българския транспортен бизнес. Снощи министрите на транспорта на страните от ЕС сложиха на дръвника главата на българския автомобилен транспорт. Това коментира Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на превозвачите в България, пред БНТ.

"По време на самите преговори някои от държавите, за които отчитахме, че ще възприемат нашата позиция "буквално ни предадоха на база на договорки по други важни за тях проблеми. Говоря например за една Румъния, която също е на нашия хал, гласува въздържал се по отношение на мобилен пакет 1. Така че на база на всички договорки, които са се правили снощи, това което се прие като решение категорично не е добро за българския транспортен бизнес", каза Йордан Арабаджиев.

Той уточни, че това не е окончателно решение и оттук насетне продължава битката в ЕП, започва се активна работа с нашите евродепутати.

"Но положението е наистина много тежко и ако ЕП вземе за база предложението на Съвета на министрите и се стигне до приемане на тези правила, до две-три години българският транспортен бизнес ще бъде заличен". 

Вчера страните от ЕС постигнаха компромис за реформата в международните пътни превози на среща в Брюксел. Преговорите между европейските министри на транспорта бяха белязани от разногласия между два блока страни, обвиняващи се съответно в социален дъмпинг и в прикрит протекционизъм.Споразумението, сключено след четиринадесет часа преговори, "цели да установи по-справедливи правила за водачите и транспортните компании и да засили ефективността на националните контролни власти", каза австрийският министър Норберт Хофер, който бе председател на срещата.

Компромисът, който бе приет въпреки съпротивата на няколко страни (Полша, Унгария, България, Хърватия, Малта, Ирландия, Латвия и Литва) ще служи за основа за преговори с Европейския парламент преди приемането на нова европейска нормативна уредба.

Припомняме, че част от приетите текстове предвиждат седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина. Те трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на четири седмици, освен в някои особени случаи.

Превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна, за да се избегне това тази практика в чужбина да стане почти постоянна, се казва в споразумението. Статутът на командирован работник ще трябва да се прилага системно и при този вид превози, предаде АФП.