Скандалите около шофьорския труд в София доведоха до пълен разнобой в исканията към столичния кмет Йорданка Фандъкова. Преди днешното заседание на комисията по транспорт в Столичния общински съвет във Facebook тръгна подписка сред служителите от двете общински транспортни фирми.

Като основен проблем в нея е посочена липсата на шофьори и ватмани – резултат от ниската основна заплата, преумората и лошите условия на труд.

"Преумората, в комбинация с ниската основна заплата, ежедневния стрес и голямата отговорност за превозването на хиляди пътници правят нашата професия непривлекателна и неоценена. Всички тези натрупани през годините проблеми водят до зачестили инциденти, застрашаващи живота и здравето на пътниците и водачите, както и имуществото на Столична община", посочва се в подписката.

Като втори по важност проблем в нея се поставя "гоненето на разписание" в час пик при условие, че масово нарушители карат в бус ленти и по трамвайните релси.

"Разписанието в този си вид не гарантира безопасно превозване на пътниците, спокойна работна среда за шофьорите", смятат подкрепилите петицията.

Като последен проблем е посочено и "отсъствието на нормални санитарни възли на крайните спирки и определени места за почивка", което па-рано драматично беше описано в социалните мрежи.

В подписката са поставени и категорични искания: 40% увеличение на основната заплата за шофьорите; нови разписания; увеличаване на почивките; още бус ленти и обособени трамвайни трасета; водачите да не продават билетчета при наличие на автомат; 3 пъти седмично да бъдат почиствани химическите тоалетни до изграждане на постоянни с течаща вода.

В края на подписката се подчертава, че тези искания не са свързани нито с политически групи, нито със синдикални организации.

От ГЕРБ вече се усъмниха, че БСП буни шофьорите и се опитва да организира нов профсъюз.

В имейл до медиите, от КНСБ пък съобщиха, че са внесли свои искания до кмета Йорданка Фандъкова. От синдиката, който има своя структура в двете общински транспортни фирми "Столичен електротранспорт"  и "Столичен автотранспорт", настояват за ограничаване на извънредния труд до нормите в Кодекса на труда, без това да рефлектира върху заплатата в столичния електротранспорт; спиране на нощния транспорт; освобождаване на бус лентите от нарушители; повишаване на възнагражденията; спешни мерки за привличане на нови кадри в компаниите; криминализиране на агресията срещу водачите в градския и обществен транспорт

"Припомняме, че тези искания бяха формулирани на няколко срещи в КНСБ с шофьорите и представители на ръководствата на Столичен авто- и електротранспорт", напомнят от оглавявания от Пламен Димитров синдикат.

В края на миналата седмица кметът Йорданка Фандъкова каза, че нощният транспорт подлежи на обсъждане, но не подкрепя разреждането на графика на градския транспорт – и двете предложения на КНСБ от миналата седмица. В пресконференцията на синдикалистите участваше Екатерина Йорданова , която освен лидер на транспортния синдикат, е и председател на транспортната комисия в Столична община от ГЕРБ. Именно тя предложи спирането на нощния превоз, макар да го е подкрепила с гласа си въвеждането му. 

Омбудсманът Мая Манолова пък изпрати писмо до Фандъкова, подкрепено от 1210 подписа, с искане на днешната транспортна комисия по транспорт да присъстват по двама представители от всеки гараж на градския транспорт.

На миналата среща присъстваха членовете на комисията, директорите на общинските транспортни дружества, както и синдикати и неправителствената организация "Спаси София", откъдето тръгна сигналът за много лоши условия на труд за шофьорите. От силно политизирания дебат в този състав стана ясно, че шофьорите масово полагат извънреден труд над предвидените норми от закона.