Смартфони и телевизори са стоките, които българинът най-често купува на кредит. Цената, която хората са готови да платят за модерно смарт устройство,  е около 500 лева, колкото е била и миналата година. За телевизор обаче даваме до 700 лв. -  с 30% по-малко от 2018-а.

Това са някои от основните тенденции в новото издание на класацията „Топ 10 на изплащане“, изготвена от БНП Париба Лични Финанси.  То е за първата половина на 2019 г. Рейтингът класира 10-те най-търсени типа стоки според данните от постъпилите молби за потребителски кредит от банката за покупка на стоки на изплащане.

Според експертите, хората купуват смартфони по две основни причини. Първата е, че  България е сред страните с най-добър мобилен интернет. Това позволява на хората да използват смартфоните си като преносими компютри, таблети и дори телевизори. Второто обяснение е, че смартфоните се амортизират по-често - те са постоянно в ръцете на хората и затова са изложени на по-голям риск от счупване.

Най-често смартфони на изплащане си купуват хора до 30-годишна възраст - 68% от исканията, подадени от 18-20-годишните, са за мобилни телефони. За възрастовата група 20-29-годишни числото е 47%.

Друга тенденция е, че българите постепенно заменят своите „класически” телевизори с модерни смарт устройства, които позволяват гледане на филми с най-високо качество на картината, онлайн стрийминг на музика, улеснен достъп до платформи за видео стрийминг, забавление с онлайн и конзолни игри, сърфиране в интернет и т.н.

Проучването показва още, че хората са готови да дадат повече пари за бяла техника, като предпочитат уреди с по-висок енергиен клас и повече иновации.

Например най-търсеният хладилник през първата половина на 2019 г. е по-скъп с 47% в сравнение с победителя през първата половина на 2018 г. и средната му цена е 730-780 лв.

Същото се отнася и за пералните машини. Най-търсеният модел през първата половина на 2019 г. е с 31% по-скъп, отколкото през първата половина на 2018 г. Той има барабан от последно поколение, инверторен двигател, функция “AddWash” и защита за децата.

Търсенето на по-скъпи устройства има две обяснения. Първото е ръстът на доходите, който позволява на хората да харчат повече. Втората причина е, че тези устройства се използват по-дълго в сравнение със смартфоните и телевизорите и обикновено се възприемат като дългосрочна инвестиция на семейството.  По-високият енергиен клас пък пести пари от битови сметки.

За обзавеждане на дома също се избират по-скъпи мебели. През първата половина на 2019 г. българите са закупили спалня на средна цена 900-950 лв. Това е ръст от 38% в сравнение с победителя през 2018 г., който струваше средно 600-650 лв.

Купуваните дивани пък са за 1100-1150 лева, което е ръст с  21% в сравнение с първата половина на 2018 г.

Експертите на БНП Париба Лични Финанси обясняват тази тенденция и с растежа на пазара на недвижими имоти. Все повече българи купуват нови жилища, които обзавеждат. Повишеното търсене на мебели се потвърждава и от голямото проучване на групата на BNP Paribas Personal Finance „Observatoire“. Последното му издание показва, че българите са номер 1 в ЕС по отношение на проекти за ремонт на дома, като всеки втори заявява,  че планира да обнови жилището си. Това е с 19% повече от средното за ЕС ниво от 33%.