В неделя, 9 декември, БДЖ променя разписанието на теснолинейката по начин, който ще откаже болшинството пътници да пътуват с нея, алармират от сдружение "Родопската теснолинейка". 

Като се наложи пътниците да чакат по 60 и повече минути, те със сигурност ще се ориентират към друг вид транспорт.

От сдружението припомнят, че точно на 9 декември 1945 година тържествено е открит последният участък от Родопската теснолинейка, свързващ Банско и Добринище. Планираното продължение до Гоце Делчев така и не се осъществява вече 73 години.

По време на своето съществуване теснолинейката дава нов облик на селищата, край които минава. Спомага за създаването на индустрия, стопанство, превозвайки хора и товари из планинските пътища.

От 1990 до 2012 г. следват период на разруха – закрити са гари, преустановено е товарното движение, спрени са множество пътнически влакове. От 2013 година започва бавен напредък – възстановени са влакове, подобрява се разписанието, привлечени са туристи. Такава е равносметката на сдружение "Родопската теснолинейка", което тясното сътрудничи с „БДЖ-Пътнически превози” ЕООД.

В края на седмицата, обаче, на 9-ти декември – навръх 73-тия рожден ден на теснолинейката, влиза в сила разписанието за 2019 година и според него трите влакчета, имащи връзка за София в гара Септември, ще осъществяват прехвърлянето с интервал от над 60 минути, което ще изгони пътуващите софиянци.

Понастоящем връзката в гара Септември се осъществява за 23 мин. със сутрешния влак „Рила”, 12 мин. със следобедния влак „Вихрен” и 26 мин. с вечерния влак „Родопи”.

От новото разписание БДЖ залага тези връзки да се осъществяват съответно с 64 мин., 68 мин. и 70 мин. чакане в неприветливата и неотоплена през зимата гара Септември.

Това е три пъти повече от досегашното чакане и неминуемо ще изгони пътуващите от и до София. Така ръстът на пътуващите отново ще остане в историята.

От Гражданско сдружение „За теснолинейката”, цитирани от Телекабел,  многократно алармират за проблема и БДЖ, и новия министър на транспорта. Засега обаче от електронния пътеводител на държавния превозвач става ясно, че ситуацията остава без промяна.

От сдружение "Родопската теснолинейка" предлагат:

1. Влак „Рила” от Добринище ще пристига в гара Септември в 10:30 ч. Връзката за София ще е с бързия влак от Бургас в 11:34 ч. НО! В 10:10 ч. – 20 мин. преди да пристигне теснолинейката, от гара Септември ще заминава пътнически влак за гара София, който от БДЖ могат да изместят и да заминава с 30-ина мин. по-късно, за да взима пътниците от влак „Рила”. Така връзката ще се осъществи за 12 мин. – не 64, а 12 – дори наполовина на сегашните 23.

2. Влак „Родопи” от Добринище ще пристига в гара Септември в 19:21 ч. Връзката за София ще е с бързия влак от Бургас в 20:31 ч. НО! Бързият влак от Бургас понастоящем пътува с час по-рано от заложеното и изместването му с 60 мин. по-късно ще доведе до отлив на пътници не само заради голямото чакане в Септември, но ще се пропуснат връзки и от/ за Карлово, Панагюрище, Димитровград, Хисар и др. Напълно възможно е бързият влак Бургас-София да се запази на 19:31 ч. от гара Септември и така да има повече пътници и в него, и в теснолинейката.

3. Влак „Вихрен” от Добринище ще пристига в гара Септември в 15:01 ч. Връзката за София ще е с пътнически влак в 16:10 ч. Понастоящем връзката е с бързият влак от Варна и се осъществява за 26 мин. Този бърз влак обаче е изместен с около час по-рано и ще минава през Септември в 14:34 ч. Тази промяна ще доведе до отлив и за него, защото така се отваря 4-часов интервал без бърз влак от Пловдив и Пазарджик за столицата София. Същевременно този бърз влак от Варна сега дава пътници на последния влак за Добринище, а от новото разписание тази връзка ще е със 110 минути престой в Септември, което я прави неизползваема… връщането на бързия влак в сегашния му час ще предотврати тези негативи за БДЖ и теснолинейката в частност.

От сдружението се надяват от „БДЖ-ПП” ЕООД да удовлетворят гражданското искане и да коригират разписанието макар от 1.01.2019 г.