Над 100 000 българи имат проблем с издаването на европейски COVID сертификат. За това сигнализира преди дни омбудсманът Диана Ковачева. Причините за това са няколко. Част от хората са преболедували, но инфекция е установена с бърз антигенен тест. И въпреки че са били регистрирани в РЗИ и карантинирани, тези граждани нямат право на евросертификат. Според изискванията на новия регламент такъв се издава само ако болестта е установена с положителен PCR.

Според Ковачева сериозно се нарушават правата и на други десетки хиляди граждани, при които болестта е протекла безсимптомно, но е доказана с антитела и имат изграден имунитет срещу заразата. Те също не попадат в приетите общи условия за издаването на сертификат.

Все повече стават и имунизираните, на които сертификатът се отказва въпреки две поставени дози от ваксината. Причината е, че една от тях не е отразена в информационната система.

Десетки пловдивчани също попадат сред потърпевшите. Според наблюденията на д-р Костадин Сотиров, председател на Сдружението на общопрактикуващите лекари в Пловдивска област, се появяват и проблеми заради грешки при въвеждането на данните в електронната система.

„Проблем би могло да има, ако не се спазят стъпките за изтеглянето. Обаждали са ми се пациенти, че не могат да изтеглят своя сертификат, но се оказа, че въвеждат грешно данните. Все пак системата изисква ЕГН, номер на лична карта и номер от старата имунизация. Като въведеш 36 символа, все някой ще сгрешиш. Оттам идват повечето проблеми, иначе системата работи много добре”, коментира пред TrafficNews д-р Сотиров.

При част от пациентите в областта пък не е отразена една от ваксините в системата.

Семейният лекар обясни, че когато в системата е въведено грешно име или номер на имунизация, е необходимо да се попълнят няколко формуляра, за да бъде направена корекцията.

„Има утвърдена процедура. Не може лекар или пациент сам да влезе и да коригира някаква дата или направена имунизация, тъй като се нарушава сигурността на базата данни. Ако лекарят иска да направи корекция, той подава два формуляра в РЗИ, те правят проверка, подават към поддържащите пациентското досие, които също правят проверка. И едва след това се нанасят корекциите. Има високо ниво на сигурност, за да не изтекат лични данни”, посочи д-р Сотиров.

Съветът на медиците е след всяка доза човек да се увери, че всички данни са въведени коректно. А тези, при които има проблем, да сезират своевременно здравните власти.