До 2023 г. се очаква да завърши изграждането на автомагистрала "Хемус" от София до пресичането с пътя Русе - Велико Търново, съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова при посещението си днес в старопрестолния град.

Министърът обърна внимание, че отсечката от "Боаза" до Велико Търново, за която в края на миналата година правителството отпусна 1,350 млрд. лв., ще бъде построена от държавното дружество "Автомагистрали" ЕАД с цел засилване на контрола и включването на повече държава в икономиката.

В момента компанията е в процес на преговори с вносители и производители за купуване на допълнителна техника и транспортни средства.

Назначават се нови служители и работници. За първия и третия от общо шестте участъка, на които ще бъде разделена 134-километровата отсечка, са предприети действия за започване на строително-монтажните работи в края на април 2019 г.

За други три от шестте участъка от трасето на "Хемус" са избрани изпълнители, които да актуализират изработените парцеларни планове, на базата на които по-късно ще се извърши придобиване на земя за държавна нужда.

През тази година предсрочно ще бъдат завършени 9,3 км от Ябланица до "Боаза" за близо 55 млн. лв. без ДДС. Продължава строителството от другата страна на магистралата - в участъка от "Белокопитово" до "Буховци" с дължина 16,3 км на стойност близо 120 млн. лв.

"Преодолени са проблемите със съдебните дела, които досега блокираха работата по магистралата "Русе - Велико Търново", съобщи още Петя Аврамова.

През тази година ще бъде възложена обществената поръчка за строителството на участъка от Русе до Бяла с обход на гр. Бяла. Дължината на трасето е 76,2 км, а индикативната стойност за двата проекта е около 670 млн. лв. без ДДС.

"Към АМ "Русе-Велико Търново" и тунелът под Шипка има и заявен инвеститорски интерес за изграждане чрез концесия", напомни министърът.

С кметовете на общини и представители на държавни структури в областта регионалният министър коментира и облекченията в нормативни актове, които ще улеснят административно инвеститорите и гражданите.

Пред медиите тя обяви, че е създадена работна група, която изготвя предложения за промени в законодателството във връзка с отчуждаването на частни имоти, попадащи в обхвата на обекти с национално значение, каквито например са магистралите. Целта е да се намери законов и приемлив от обществото начин обжалванията да не забавят реализацията на големите проекти.

Идеята е да се потърси възможност за предварително изпълнение за важните проекти, като се възлагат предварително, преди приключване на съдебните дела. Така собствениците ще получават обезщетението, определено от оценителите, а ако има обжалване ще се доплаща определената от съда сума.

След като текстовете бъдат готови, ще бъдат подложени на обществено обсъждане и разглеждане от Министерския съвет и Народното събрание.

Министър Аврамова отбеляза, че обжалванията костват много време за реализацията на всеки проект и даде пример с отсечката на АМ "Хемус" от Буховци до Белокопитово, където за 15-километров участък са заведени 29 дела.

"Всичко това забавя процеса, а ние искаме да строим, защото хората от Северна България искат да имат магистрала, която като магистрала "Тракия" да доведе до ускорен икономически растеж, какъвто има в Южна България", обясни Аврамова.

Снимка: МРРБ