АПИ и експерти спорят смъртоносно ли е кръстовището, където се блъсна Местан

За 20 000 лева може да се премахне риска от нови катастрофи, твърдят от Института за пътна безопасност

България 16.04.2019 14:50 1746 0
АПИ и експерти спорят смъртоносно ли е кръстовището, където се блъсна Местан

Твърденията, че кръстовището на пътя Кърджали - Маказа при село Загорско, където катастрофира Лютви Местан, е прекалено опасно и смъртоносно, предизвика реакцията на Агенция "Пътна инфраструктура". От там излязоха със специално становище по случая. 

"Кръстовището е проектирано, построено и сигнализирано по всички правила на нормативната уредба, по които са изградени всички кръстовища. По повод пътния инцидент в неделя АПИ апелира всички експерти от неправителствения сектор и медиите да се въздържат от разпространяването на необосновани и невярни твърдения", заявиха от агенцията.

Според съобщението проектът за пътна сигнализация на въпросното кръстовище е изготвен съобразно Закона за движение по пътищата и е съгласуван от "Пътна полиция". "Средно на денонощие в участъка преминават над 5000 превозни средства и от пускането на отсечката в експлоатация през 2014 г. досега в района на кръстовището при село Загорско няма пътни инциденти", уверяват от АПИ.

 "Нямаме статистика за инцидентите в този пътен участък, но още на пръв поглед излизат няколко неща. Първото е, че преди кръстовището няма знак за ограничение на скоростта. Второто е, че е поставен знак "Стоп", но няма хубава видимост, защото от едната страна имаме завой. Този пътен участък е идентичен с онзи, при който скоро загинаха няколко футболисти", алармира вчера Богдан Милчев от Института по пътна безопасност.

Според него случаят с Местан е доказателство колко опасна е организацията на пътя за Маказа при разклона за село Загорско.  "Не говорим дали в случая участва известен човек, просто пътят е направен така, че да предполага за инциденти. Кръстовището е смъртоносно", категоричен беше Милчев.

"Трябва да се преосмисли концепцията за този път, защото там очевидно има проблем на всяко кръстовище. Необходими са спешни мерки за обезопасяване и промяна на дизайна на тези кръстовища", подкрепи тезата му пред БНР колежката му от Института за пътна безопасност Диана Русинова. От организацията днес ще направят независим от институциите оглед на мястото на произшествието с участието на лидера на партия ДОСТ Лютви Местан. Експерти от организацията вече са направили анализ по визуалната информация, достъпна онлайн.

"Дизайнът на пътя в този участък трябва да бъде сериозно преосмислен и най-после да се заговори за ревизиране на пътната инфраструктура - да се направи независим одит на всички участъци с повишена концентрация на ПТП-та, включително и този. Трябва да се направи тази ревизия в спешен порядък и да се изработят мерки, в които да се инвестира, за да може пътищата да осигуряват безопасност.

Трябва да отворим и темата за обезопасителната система в колите ни - столчетата. Има неща, за които трябва да се помисли, извън самия инцидент", коментира Русинова. Според нея спешните мерки няма да струват много:

"За да се обезопаси в момента този път, мисля, че държавата може да си позволи да сложи няколко знака и да преправи малко маркировката или да помисли за забрана на определен вид включване, докато не се намери някакво друго решение. Това няма да е нещо, което ще струва милиарди. Това ще е нещо, което дори може да се окаже, че е някаква смешна сума от порядъка на 5 - 20 хил. лв.".

Въпреки твърденията на АПИ, Русинова настоява, че от 2016 г. насам на това кръстовище са станали 3 тежки катастрофи с двама загинали и 8 ранени. А по целия международен път, който е част от еврокоридор 9 или Е85, от 2016 г. досега са станали над 10 тежки ПТП-та със 7 загинали и 12 тежко ранени.

Акценти

Изпрати новина