Прогнозите за обема на продажбите на автомобили в Европа вещаят спад с рекордните 25% през тази година.

Това е пореден удар на COVID-19 върху различни бизнес сектори - авиопревозвачите, автобусните превозвачи, заведенията, турагенциите и всички фирми по веригата, заведенията и развлекателната индустрия като цяло. Всичко това, наред с масови уволнения и призивите или директно заповедите за стоене вкъщи, доведе до рекорден срив в търсенето и заплашва едни от най-големите индустрии.

Очаква се само 9,6 милиона автомобила да бъдат продадени в Европейския съюз, в сравнение с 12,8 милиона миналата година, заяви Европейската асоциация на автомобилните производители в първата си прогноза от януари, преди да се разгърне здравната криза на континента.

Това е най-стръмният спад и представлява своеобразен рекорд, като в нетни изражения стойностите представляват и най-ниският брой продадени автомобили от 2013 г. насам, когато индустрията току-що излезе от продължителен спад след финансовата криза през 2008 г.

Точната форма на потенциално възстановяване остава неясна, тъй като производителите на автомобили от Volkswagen AG до Fiat Chrysler Automobiles NV се подготвят да обявят резултати следващия месец. Вероятно данните ще бъдат пагубни за второто тримесечие. Франция, Германия и Испания представиха пакети от помощи за индустрията, докато основната британска търговска група за автомобили призова за подкрепа от правителството, заявявайки, че едно на всеки шест работни места са изложени на риск.

Макрон обещава допълнителен стимул за френските производители на автомобили.

„Като се има предвид безпрецедентният срив в продажбите към днешна дата, спешно се изискват стимули за закупуване и схеми за бракуване в целия ЕС, за да се създаде толкова необходимото търсене на нови автомобили“, заяви в Ерик Марк Хуйтема, генерален директор на европейската група, известна като ACEA в изявление, съобщи "Bloomberg". Около 11% от производствените работни места в Европа са в автомобилния сектор.

Пазарът на ЕС се сви с 41,5% от началото на годината до днешна дата, показват данни на ACEA, която очаква продажбите да се възстановят леко и постепенно през следващите месеци, тъй като мерките се отхлабват и животът бавно се връща към нормалния си темп. Новорегистрираните автомобили в цяла Европа паднаха с 57% спрямо миналата година.

Смущенията в европейската автомобилна индустрия започнаха да се усещат през първите два месеца на годината, когато вирусът доведе до спиране на фабриките за авточасти в провинция Хубей в Китай, където започна епидемията. С разпространението на Covid-19 в световен мащаб европейските държави приеха строги здравни мерки, които затвориха автокъщите и производствата за около два месеца и оставиха потребителите у дома.

Европейската индустрия сега гледа към Китай за признаци на надежда, че ще последва подем. Продажбите на автомобили там се повишиха за първи път от почти година миналия месец, като продажбите на дребно на автомобили, SUV и многофункционални превозни средства се увеличиха с 1.9% спрямо година по-рано.

На индустриална конференция във Великобритания във вторник ръководителят на Volkswagen за групови продажби Кристиан Далхайм заяви, че продажбите на автомобили в Китай се връщат към нормалното и „дори малко по-добри по отношение на нашите нива“, като те достигат 70% от нормалните нива този месец в ЕС.