Призрачните пратеници от Големия взрив изглежда са оставили своя отпечатък върху пръстеновидните форми, отпечатани в небето.

Субатомните частици, наречени неутрино, освободени само една секунда след раждането на Вселената преди 13,8 милиарда години, непрекъснато преминават през Вселената и са изключително трудно забележими. Но кръговите модели на галактиките разкриват повече за срамежливите частици.

Гравитацията на неутрино частиците едва доловимо изменя галактическите пръстени, съобщават изследователи в Nature Physics.

Тъй като тези реликтни неутрино са били освободени толкова рано в историята на вселената, учените се надяват, че един ден ще могат да ги използват, за да разучат по-добре космоса в първите му моменти.

"Изследването е ново и интересно и показва, че можем да извлечем ранната физика на Вселената като наблюдаваме настоящето", казва космологът Хе-Йонг Сео от университета в Охайо в Атина.

Частиците неутрино се откриват трудно, тъй като нямат електрически заряд и могат да преминат през друга материя. С големи, чувствителни детектори учените могат да забележат неутрино, произведени от ежедневни процеси като радиоактивен разпад, но тези, освободени от Големия взрив са много по-неуловими.

Така че вместо да се опитват да наблюдават директно тези древни неутрино частици, учените търсят влиянието им върху други космически обекти.

Използвайки данните от барионското осцилационно спектроскопично изследване или BOSS, космологът Даниел Грийн от Калифорнийския университет в Сан Диего и колегите му са изследвали кръговите модели на галактиките и са видели доказателства, че неутрино всъщност са теглили материята от вътрешната страна на пръстеновидната лента към външната страна, съобщава Sciencenews.org.

Учените преди това са забелязали признаци на древните неутрино в сияние, останало от Големия взрив. Космическият микровълнов фон, светлината, която е била освободена, когато вселената е била само на 380 000 години, също е засегната от космическия фон на неутрино.

В бъдеще подобрените изследвания на галактиките биха могли да бъдат достатъчно чувствителни, за да разкрият неочаквани промени в моделите на пръстена, които биха могли да бъдат причинени от съществуването на неоткрити явления, като например хипотетични нови видове неутрино, наречени стерилни.