Йеменските хуси могат да преразгледат атаките си с ракети и дронове срещу международни кораби в Червено море само след като Израел прекрати военните действия в Ивицата Газа, съобщава "Ройтерс".
Това е заявил пред агенцията говорителят на хусите Мохамед Абдулсалам.
"Няма да има спиране на каквито и да било операции, които помагат на палестинския народ, освен когато израелската агресия срещу Газа и обсадата спрат", каза той преди нови съобщения за друго предполагаемо нападение.
Гръцки кораб за насипни товари, плаващ под флага на Маршалови острови, съобщи във вторник, че ракета е ударила водата на 3 морски мили от кораба, който се намира на 63 морски мили северозападно от Ходейда, Йемен, стана ясно от данните на британската компания за морска сигурност Ambrey.
Участващите страни ще имат мандат да защитават търговски кораби и да пресичат атаки, но няма да участват в удари срещу хусите на сушата
Морските търговски операции на Обединеното кралство също изпратиха сигнал за инцидента, като добавиха, че екипажът и корабът са докладвани в безопасност и продължават към следващото пристанище.
Танкер за химикали/продукти, собственост на ОАЕ, плаващ под флаг на Панама, е преминал на около 2 морски мили по времето, когато ракетата беше забелязана, каза Амбри.
Телевизията Ал-Масира на хусите съобщи късно във вторник, че САЩ и Обединеното кралство са нанесли заедно два въздушни удара над Ходейда, най-стария пристанищен град на Йемен.
Рисковете при корабоплаването ескалираха поради многократните удари на хусите в Червено море и пролива Баб ал-Мандаб от ноември насам в това, което те описват като актове на солидарност с палестинците срещу Израел във войната в Газа.
Водещата глобална контейнерна линия Maersk посъветва във вторник клиентите да се подготвят за прекъсвания в Червено море, които да продължат през втората половина на годината и да вградят по-дълги транзитни времена в планирането на веригата си за доставки.
Моряците остават на огневата линия и са подписали споразумения за двойно заплащане при навлизане във високорисковите зони и имат право да откажат да плават на кораби, преминаващи през Червено море.
Galaxy Maritime Ltd, регистрираният в Обединеното кралство собственик на автомобилния превозвач Galaxy Leader, който беше отвлечен от хусите на 19 ноември с 25-те си членове на екипажа, заяви във вторник, че моряците от България, Украйна, Мексико, Румъния и Филипините не са имали "нищо каквото и да прави с конфликта в Близкия изток".
"Семействата на тези, които са задържани, сега призовават международната общност да предприеме действия, за да осигури незабавното освобождаване на екипажа", каза Galaxy Maritime в актуализация.
Арсенио Домингес, генерален секретар на Международната морска организация (IMO) на ООН, на среща призова за "колективни действия за укрепване на безопасността на хората в морето" и за освобождаването на Galaxy Leader.
Хусите, които контролират най-гъсто населените региони на Йемен, изпратиха официално известие на корабните служители и застрахователите за това, което те нарекоха забрана на плавателни съдове, свързани с Израел, САЩ и Великобритания, да плават в околните морета.
Официално признатото правителство на Йемен каза в писмо, разпространено на 15 февруари до страните-членки на ММО, че е "предупредило за опасността от милицията Хути", добавяйки, че групата е "продължила да залага на случаен принцип морски мини", като същевременно е използвала безпилотни лодки и ракети.
Съдбата на изоставения товарен кораб Rubymar е неясна, след като беше ударен от ракета на Хуси на 18 февруари в южната част на Червено море и от него изтичаше гориво. Плавателният съд бе потопен. Това ще бъде първото потъване на кораб, свързано с продължаващата кампания на хусите.