Европейската прокуратура (EPPO) в София повдигна обвинения за измама срещу четирима заподозрени след разследване на проект за проектиране и изграждане на сигнални и телекомуникационни системи в българската железопътна мрежа. Проектът, който засяга железопътната отсечка между Пловдив и Бургас, е на стойност над 94,5 млн. евро (184 999 094, 97 лв.) европейско финансиране.
Поръчката за изпълнение на проекта е възложена на консорциум от четири фирми.
Двама управители на италианска фирма и управител на българска фирма, част от консорциума, спечелил поръчката, са обвинени за измами при обществени поръчки.
Обвинен е и бивш директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура“.
На трима от обвиняемите е наложена гаранция от 50 000 евро, а за четвъртия - 5000 евро. Освен това управителят на българската фирма има забрана да напуска страната.
Според разследването законните представители на фирмите, съставили консорциума, са подали невярна информация в НК "Железопътна инфраструктура", за да получат неправомерно евросредства.
По-специално, те декларираха, че една от компаниите е имала предишен опит в глобалните системи за мобилна комуникация в железопътния транспорт (GSM-R) и в бъдещата железопътна мобилна комуникационна система (FRMCS), което им е позволило да спечелят търга.
Въпреки това, въз основа на доказателствата, нито една от четирите компании не е имала необходимия опит.
Става ясно, че бившият генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" е подписал договора и е разрешил плащанията, въпреки че е знаел, че подадената информация е невярна.
Консорциумът представи и декларация, с която гарантира, че ще изпълни поръчката сам, без да използва подизпълнител. По-късно обаче подписва договор с австрийски подизпълнител с опит в необходимите работи. Този подизпълнител преди това е отстранен от процедурата за обществена поръчка с мотив, че не отговаря на техническите изисквания.