Култура и туризъм. Европейска столица на културата е към края си, въпреки че предстоят едни от най-силните месеци откъм събития, какво все пак е усещането ви за тази заветна година? Може ли да се даде оценка за нея досега и каква e тя? Какво трябва да се случи след 2019 година в културния живот на Пловдив, респективно и в развитието на туризма?
Това е седмата тема от поредицата от материали на TrafficNews, която ще засегне 8 въпроса от първостепенно значение за развитието на Община Пловдив.
Идеята е, като обществено отговорна медия, да представим на пловдивчани акцентите в програмите на кандидатите на напълно равни начала. Участниците в анкетата са седем – кандидатите за кметове на ГЕРБ – Здравко Димитров, НФСБ/ВМРО – Славчо Атанасов, БСП – Николай Радев, ЗС „Александър Стамболийски” – Георги Колев, Съюз за Пловдив – Дани Каназирева, Демократична България – Атанас Костов и Кауза Пловдив – Николай Бухалов.
Ето и техните отговори:
Здравко Димитров – ГЕРБ: Искам Пловдив да стане един от центровете на изкуствата в Европа
Аз гледам напред. Така съм се научил от спорта. Ако победиш, гледаш към следващия мач, към следващото предизвикателство. Ако си загубил, събираме се, обсъждаме какви са били грешките и какво трябва да се оправи, стягаме се, за да успеем следващия път. Гледам на европейската столица на културата като начало, което показа Пловдив на много хора в Европа и по света. От тази позиция годината е успех! Положени са усилия. Провал ще бъде, ако оставим 2019-а като кръпка в развитието на града, ако не продължим да следваме посоката. Моята цел е в следващите 4 години Пловдив да произвежда културен продукт - градът да стане един от центровете на изкуствата в Европа. Искам подкрепата на пловдивчани за това.
Славчо Атанасов – НФСБ/ВМРО: „Пловдив 2019” стана жертва на алчността и на политиката. Вдигаме бюджета за истинската култура, а не за псевдо имитации
Културата е същността на нашия град. Това е духът на Пловдив, който го превежда през вековете. Въздухът тук е друг и се диша по различен начин. Всички са съпричастни и затова темата е изключително болезнена, защото се преживява лично от всеки един пловдивчанин. Ние сме културната столица на България и това ни определя като граждани на Пловдив. Ако щете и като личности. Усещането за Европейската столица на културата за мен лично е горчиво. Защото една проява, свързана с изкуствата, стана жертва на алчността и на политиката. Не трябваше да се допуска това по никакъв начин. Политиката е за политиците, а културата принадлежи на артистите, онези, които създават изкуството. Останалите можем да сме ценители, почитатели, но не сме творци. Ето това трябваше да се помни от пловдивските управляващи. Те трябваше да изберат най-уважаваните, най-известните, най-успелите, безспорните личности на пловдивската култура и да ги оставят да работят на спокойствие. Да им осигурят необходимото и повече да не се месят в работата им по никакъв начин. За жалост се нагледахме на дребнави ситуации, на грубиянски скандали, опетняващи реномето на Пловдив като културен град, въобще, нещата трябваше да се случат по друг начин. Казвам всичко това с болка, защото аз също съм съпричастен. В нашето управление, ние подготвихме и подадохме документите на Пловдив за ЕСК, ние поставихме началото и на първообраза на фондацията. И смея да твърдя, че като кмет не съм се бъркал в работата на обществения комитет, в който поканих хора, които със сигурност не мога да нарека свои симпатизанти. Но те са личности с неоспорим авторитет, признати от всички, утвърдени творци. Божана Апостолова, Александър Секулов, Пенка Калинкова, Емил Миразчиев, Анастас Бадев. Те работеха в името на голямата цел, за успеха на Пловдив. Така трябваше да бъде до края. Не съм сигурен, че с чисто сърце можем да наречем направеното успех. Не искам да влизам в детайли, но в пловдивската европейска столица на културата, всъщност, пловдивската култура я няма, тя не присъства. Как се получи това? Защо пловдивските творци останаха извън това „грандиозно“ събитие? Абсурдно е.
И не само това. Как се харчат парите е тотална мистерия. Пловдивчани имат правото да знаят. Но информация няма. Пълна тъмнина. А проектите, които спечелиха финансиране, дали са лицето на пловдивската култура и изкуство? Заради всички тези съмнения, в обществения договор, който предлагам на пловдивчани, една от 17 те точки е пълната ревизия на фондацията „Пловдив 2019“. За да се знае какво и как е правено. Защото Европейската столица на културата трябваше да е нашето лице пред света. Което сега изглежда грозновато.
Туризмът също не успя да реализира очакваното от културната столица, резултатите са скромни и далеч от очакваното. Вероятно и в тази посока е дошло времето да се преосмислят концепциите и начина, по който се работи. Имаме уникална археология, имаме културни забележителности, имаме интересна история, имаме старинен резерват, летище си имаме, но някак не сме световна или дори европейска туристическа дестинация. Нещо не достига, за да направим пробив. Общината от години е създала различни механизми, но явно усилията са недостатъчни. Налага се сериозно преосмисляне и смяна на стратегиите.
Общината има сериозни механизми, с които да развива и да насърчава създаването на култура. Ежегодната културна програма се е утвърдила през годините. В нашия мандат ние отпускахме 7 процента от бюджета, при положение, че държавата тогава даваше едва 2 процента за култура. Пловдивчани успяха да видят на пловдивска сцена световни имена - Джон Лорд, Найджъл Кенеди, Рик Уейкман, да „четат" заедно с Хорхе Букай, Жозе Едоардо душ Сантуш, да се насладят на Лорд ъв дъ денс и миланската Ла Скала.
Аз ще направя всичко необходимо бюджетът да се увеличи и да отива за създаването на истинска култура. А не някакви псевдо имитации, с които се прочухме негативно в последните години. Градът ни се напълни с гастролиращи „автори и писачи на проекти“, които общината захранва, вместо да търси изявените творци на Пловдив. Ние ще прекратим тази подмяна на истинското и ценното с фалшивите и скъпи еднодневки. Защото трябва да съхраним духа и същността на града.
Николай Радев – БСП: 2019-а бе провал, но проектът може да приключи достойно
На всички пловдивчани е ясно, че голямото събитие за града ни – Европейска столица на културата – се провали. То показа, че управляващата партия ГЕРБ е неспособна да организира мероприятия от европейска величина, които освен до естетическото израстване на хората, трябва да водят и до развитието на туристическия бизнес в Пловдив. Считам, че екипът, ръководещ Фондация „Пловдив 2019”, трябва да бъде незабавно сменен. За да приключи проектът достойно!
До края на 2019-а и през следващите години трябва да бъдат реализирани следните дейности:
Опазване и развитие на пловдивското културно и историческо наследство, вкл.:
-създаване на общинска структура, ориентирана към съхраняване и развитие на знакови за общината обекти като пловдивските тепета, река Марица, архитектурни паметници (Стария град, Главната улица и Капана, домове на бележити българи, живели и творили в нашия град и др.), …;
-превръщане на ул. „Гладстон“ в интегрирана зона за културни прояви,включваща Дом на културата „Борис Христов“, експозиционната зала на Дружеството на пловдивските художници, Дома на техниката),
-преустройство на кино „Космос“ и включването му в културната карта на Пловдив.
Подпомагане и развитие на културните институти в Пловдив, вкл.:
-По-щедро общинско финансиране с използване на различни форми; културни чекове за зрелостници.Отреждане на общински терен за модерна функционална сграда за Пловдивска опера.
-Осигуряване на ежегодния културен календар на Пловдив като баланс между високо и масово изкуство, традиция и модернизъм, класически и авангардни прояви при постигане на консенсус с професионалните гилдии и културните институти;
Популяризиране и достъпност на културното наследство на Пловдив чрез.:
-създаване на информационна платформа за представяне на културното наследство на Пловдив;
-осигуряване на отдалечен достъп за обекти на културното наследство и/или виртуални копия
-създаване на условия за непосредствен достъп на ученици до обекти на пловдивското културно наследство с цел онагледяване на учебно съдържание.
Популяризиране на Пловдив като дестинация за културен, исторически фестивален, панаирен, спортен и уикенд туризъм, вкл.:
-разработване на концепция за налагане на бранд „Пловдив“ на туристическия пазар чрез привличане на европейски и бюджетни средства, и публично-частно партньорство;
-създаване на информационна платформа за представяне на Пловдив като туристически и културно-исторически център на Балканите;
-внедряване на информационна система за визуално указване в публичната градска среда и представяне на обекти с важно културно, историческо, археологическо и обществено значение;
-осигуряване на отдалечен достъп до туристически услуги;
-развитие на обекти на градската инфраструктура, важни за развитието на туризма, между които: на първо място - - летище „Пловдив”.
Георги Колев – ЗС „Александър Стамболийски”: Неглижирахме пловдивските творци през 2019-а. Освен инвестиции в култура, трябва да задържим туристите и със забавления
Годината на Европейската столица на културата е действително заветна, но ни остави основно завета как за събития може да бъдат похарчени милиони, но хората да останат встрани от целия проект. Странни бутикови идеи като създаването на парфюм с аромат на „Капана“ или събирането на хора, приканени да съприживеят докосването до сапуна, са добра илюстрация на факта, че една част от програмата на „Пловдив 2019“ поражда само въпроса „Как ти хрумна?“
Европейската столица на културата остави встрани от програмата пловдивските гилдии – например Пловдив е градът на художниците, а нямаше нито една изложба на местни автори от различни поколения, за сметка на експозиции на немски куратори на модерно изкуство, което няма как да увлече много хора. От всичко това трябва да бъдат направени изводи в посока да бъде подпомагана традиционната пловдивска култура, създала на града имиджа на естествена столица на културата. Друг завет на Европейската столица на културата е тотално сбърканата комуникация – говоренето за „творчески резиденции Адата“, в които чуждестранни артисти „споделят своята необременена от стереотипи или предубеждения гледна точка към града“, не променят факта, че островът Адата е реален градски пущинак.
Разбира се, през 2109 г. в Пловдив имаше и забележителни културни събития, бяха открити 2 нови галерии, обявен беше конкурс за проект за кино „Космос“. Положителните тенденции да се канят големи световни имена трябва да бъдат запазени, като се потърси баланс с работата с местните културни институции и творци.
За развитието на туризма са нужни не само инвестиции в занемарените културни обекти, а и мислене в посока туристите да бъдат задържани на дадено място, а не само да го разгледат и да си тръгнат. Например Бунарджика е хълм в добро състояние, в момента там тече обновление, но на върха от години няма заведение. При това положение какво остава на един турист, освен да си тръгне минути, след като се е изкачил, разгледал е двата паметника и се е полюбувал на гледката от върха?
Дани Каназирева – „Съюз за Пловдив”: Възраждаме Стария град, ревизираме „Пълдин туринвест“
Няма пловдивчанин, който да не е горд с титлата „Европейска столица на културата“. Пловдив е европейска столица на културата по принцип, тя е естествена културна столица на България. Така че, това е само едно признание и уважение към историята и културата на града ни. Но прекаленото политизиране и взимането на еднолични решения от сегашното управление за жалост превърна общинската фондация „Пловдив 2019“ в един паразитен орган, който харчи на тъмно милиони, отчужди пловдивчани от празника раздели хората.
Остана усещането, че бяха похарчени много пари без дългосрочни придобивки за града ни, като започнем от спорната кула за 3-4 милиона на откриването, като минем през всички мероприятия, за които изтекоха милиони левове без ние да придобием дълготраен ефект. Както казват колегите ми от „Съюз за Пловдив“: „Светът пропусна да види Пловдив.“. Всички смени, които бяха извършени във фондацията, липсата на отговори при поставени от нас въпроси, бягането от сесиите, за да се отговорят на питанията колко струва всяко едно мероприятие, всичко това предизвика огромни съмнения за корупция.
Така че, прекрасно е, че Пловдив е европейска столица, жалко е, че пропусна да реализира много проекти тази година. Не може да сме европейска столица на културата без една нова зала, Концерта зала още е затворена, с Тютюневия град нищо не се случи, кино „Космос“ тъне още в мизерия, площад „Централен“ беше завършен, чак когато свършва годината, не говоря изобщо за стойността на този проект. Така че, не, не съм доволна от организацията на Община Пловдив. Да, имаше и красиви мероприятия, не ги отричам, но те не струват над 40 милиона лева, които бяха похарчени. Само от данъците на пловдивчани бюджетът е 46 милиона и 400 хиляди лева. Задължително следва да обърнем специално внимание на сградите със статут на паметници на културата, които могат да бъдат запазени, ако се изпълнява Законът за културното наследство. Конкретно ние предвиждаме:
- Създаване на структура в общината за съхранението на културно-историческото наследство;
- Нови ясни и конкретни правила за опазване на частните къщи-паметници на културата и задълженията на техните собственици;
- Прекратяване на хаоса с множеството рекламни елементи, които замърсяват визуалната автентична среда;
- Сериозен ремонт и реставрация на общинските къщи със статут на паметници на културата в Стария град и Централна градска част;
- Реализиране на проекта за реставрация и експониране на археологически комплекс „Небет тепе“ и Източна порта;
- Довършване на Одеона;
- Приемане и прилагане на планове за управление на недвижимото културно наследство. Такива няма дори за античния театър и стадион.
- Ревизия на „Пълдин туринвест“, чрез което Гергов взе контрола над Панаира и Стария град, за състоянието на къщите в Стария град, апортирани в дружеството.
Николай Бухалов – „Кауза Пловдив”: След 2019-а акцентът трябва да са пловдивските творци
Оставям оценката за Пловдив - Европейска столица на културата да бъде направена от пловдивчани, както и от хората, които са пряко ангажирани със създаването на култура и културни индустрии.
След 2019 г. считам, че трябва да се работи в посока средствата за култура да бъдат насочени в по-голяма степен към Пловдив и пловдивски творци, а именно:
-Изграждане на съпътстваща инфраструктура към Античен театър (рампи, тоалетни, гримьорни), които да допринесат за по-доброто функциониране на културния обект;
- Стартиране на консултации за нов сграден фонд за Пловдивската опера;
-Изграждане на модерна Концертна зала;
-Финансиране на авторски прояви в размер до 3000 лв. на утвърдени пловдивски музиканти, художници, писатели, артисти и др;
-Подкрепа на професионални дебюти на млади автори и изпълнители в размер до 1000 лв;
-При осъществяване на ремонти на културния сграден фонд да се взима под внимание компетентността на експертите и професионалистите в съответнета област;
-Община Пловдив да стане модератор между културните институции и образователните институции, с цел подобряване на диалога помежду им. По този начин кадрите ще имат добра реализация в професионалната сфера;
-Съдействие за повишаване нивото на информираност и ангажираност на различни възрастови и социални групи към културно-образователни инициативи.
Атанас Костов - "Демократична България”: Трябва да изпълним забравените проекти за Пловдив 2019
Титлата Пловдив – Европейска столица на културата беше спечелена от Пловдив с конкретна концепция, издадена в книга, в която конкретно са разписани концепция за програма и концепция за инфраструктура. Огромна част и от двете концепции не е изпълнена. Ключови проекти като река Марица, остров Адата, Капана, Тютюневите складове, Махала бяха едва маркирани с незапомнящи се неустойчиви проекти, а драмата с инфраструктурата се разигра пред очите на всички пловдивчани.
Това, което Пловдив трябва да направи, е наистина да реализира проектите, с които спечели - река Марица да стане истински градски парк, достъпен за отдих и спорт, а заедно с това и за културни събития на открито, необходима е спешна стратегия за развитието на тютюневите складове, но с активното участие на собствениците на това културно наследство, на Министерство на културата и на гражданите, да се създаде устойчива стратегия и план за действие за активното включване на малцинствата в културния живот на града. Трябва да се изгради обещаната в концепцията за Пловдив 2019 инфраструктура - например временната мултифункционална сграда за изпълнителски изкуства.
Старият град реализира далеч по-малко приходи от Етъра в Габрово и това е достатъчно ясна оценка за работата до момента в насока туризъм. Старият град се нуждае в спешен порядък от стратегия, създадена от професионалисти, а не от кмета на Пловдив. Градът ни се нуждае от ясна стратегия за развитието на Стария град и връщането му към целта “ЮНЕСКО”, достъп до частите от Римския стадион под част от сградите на Главната улица и добре обмислен туристически продукт в тази посока, както и от качествени и достатъчно на брой хотели и интелигентен градски транспорт.
Фондация Пловдив 2019 със сигурност трябва да продължи дейността си, но нейното управление трябва да бъде възложено на екип след публичен конкурс, на който да се състезават концепции и идеи за превръщането на града в истинска столица на културата, така че когато в Европа се говори за култура в България, Пловдив да бъде първото, което идва наум. Дирекция Култура на Община Пловдив в сегашния си вид е напълно безсмислена. Цялото финансиране на културни проекти трябва да се пренасочи към фондацията.
Ето и първите шест материала от поредицата:
Още от категорията
Ерол Мюмюн обяви изключването на Ахмед Доган от ДПС