Кметът на Община Кричим Атанас Калчев възложи изготвянето на анализ на системата за сметосъбиране и сметоизвозване в община Кричим, който да послужи като отправна точка за обсъждане на варианти за прилагане на новия модел за определяне на такса „битови отпадъци“. Поводът е приетата с постановление на Министерски съвет № 93 от 04.04.2024 година от кабинета на акад. Денков „Наредба за реда за изготвяне и образеца на план-сметката за относимите разходи за извършване на дейностите по предоставяне на услугите, за които се заплаща таксата за битови отпадъци, и за начина на изчисляване размера на таксата при прилагане на основите, предвидени в Закона за местните данъци и такси.“

Наредбата предвижда от 1 януари 2025 година такса „Битови отпадъци“ да се изчислява при прилагане на принципа „замърсителят плаща“. Този принцип е въведен с Директива 2008/98/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 19 ноември 2008 година относно отпадъците и за отмяна на определени директиви, във връзка с нарастващата необходимост от опазване на околната среда.

Всичко това води до коренна промяна в начина на изчисляване на таксата. Към настоящият момент стойността на такса „Битови отпадъци“ се определя въз основа на данъчната оценка на имотите. С прилагане на новите разпоредби, това става невъзможно и трябва да се избере един от вариантите, посочени в Наредбата, а именно:

1. за услугата по събиране и транспортиране на битови отпадъци до депото и за депонирането им там, може да се използва една от следните основи:

а) индивидуално определено количество битови отпадъци за имота, включително чрез торби с определена вместимост и товароносимост;

б) количество битови отпадъци за имота, определено съобразно броя и вместимостта на необходимите съдове за събиране на битовите отпадъци и честотата за тяхното транспортиране;

в) брой ползватели на услугата в имота;

2. за услугата по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в общината:

а) брой ползватели на услугата в имота или

б) разгъната застроена и/или незастроена площ на недвижимия имот.

Според кмета на община Кричим Атанас Калчев от извършения анализ става ясно, че към момента липсват данни за индивидуално определено количество битови отпадъци за имота, включително чрез торби с определена вместимост и товароносимост. За прилагането на тази основа е необходимо да се оборудва сметосъбиращата техника с допълнителни скъпоструващи мерителни устройства, кофите да бъдат снабдени с датчици идентифициращи имота; да се закупи и управлява софтуер, който да събира информация за индивидуално измереното количеството отпадък за всеки имот, както и да бъдат назначени допълнително служители, които да администрират новата система. Това изисква значителни инвестиции в технология, машини и съоръжения, които не са по силите на общинския бюджет.

Наред с това обслужването на новите технологии ще оскъпи значително услугата по сметосъбиране и не на последно място този подход е приложим при еднофамилните сгради, но при многофамилните не може да се измери какво количество отпадъци генерира всяко отделно домакинство и реално няма да се спази принципа „Замърсителят плаща“. Поставянето на чипове на контейнерите също не е удачно, тъй като води след себе си редица проблеми. В действителност това е най-справедливият, но и най-скъп и труден за реализация вариант.

Използването на втората основа - определяне на количество битови отпадъци за имота, определено съобразно броя и вместимостта на необходимите съдове за събиране на битовите отпадъци и честотата за тяхното транспортиране на този етап е невъзможно, тъй като разходите на общината се калкулират въз основа на теглото на отпадъците т.е. за килограм, а съдовете са оразмерени в зависимост от обема си т.е. в литри. Поради това, за да се определи стойността на разходите за единица съд е необходимо да се извърши експертна оценка за определяне на плътността на отпадъците, което да позволи превръщането на литрите в килограми.

Към момента община Кричим е възложила изготвянето на морфологичен анализ, въз основа на който ще се определи въпросната плътност. Това изследване обаче се провежда в рамките на 12 месеца, тъй като се правят проби и се изследват данните за всеки от четирите годишни сезона по отделно. Така че официални данни ще имаме едва през втората половина на 2025 година. Основата - брой на ползвателите в имота, поражда редица въпроси, на които нито Закона за местните данъци и такси, нито Наредбата дават отговор. Основният проблем е как ще бъдат определяни ползвателите, които генерират смет в имота. Това на практика е почти невъзможно. За гражданите може да се определи на база настоящ адрес, но при юридическите лица не е възможно обективно да бъде установено, колко са ползвателите в магазин, цех, офис, заведение, хотел или др. п. имоти в които се извършва търговска или производствена дейност и/или се предоставят различни услуги. Въпреки това на този етап е единствената, която реално може да се опитаме да приложим на практика.

Кметът Атанас Калчев обясни, че всички тези неясноти правят рисково въвеждането на новите разпоредби, които могат да бъдат обжалвани и в съда, а колкото и да е странно законът не предвижда как ще се определи такса смет в случай, че някое заинтересовано лице реши да обжалва определените от общинските съвети основи. Единствената основа, която може да бъде обективно определена, е площта на имотите и разгънатата застроена площ на сградите, но тя е приложима единствено за дейностите по поддържане на чистотата в обществените пространства. Друг проблем, който се откроява при анализа на данните, е фактът, че при сега действащата методика за изчисляване на такса битови отпадъци на база данъчната оценка на имотите в община Кричим 50% от разходите се плащат от фирмите, които притежават имоти на територията на общината.

„С въвеждането, на която и да е от новите основи, таксата за юридическите лица ще намалее, а за гражданите ще се увеличи неколкократно. Това увеличение от своя страна ще доведе до по-ниска събираемост, което ще изправи пред сериозен финансов риск общината. Кметът е категоричен, че водещо за него е да защити интересите на жителите в общината. Новите разпоредби са недомислени и са изцяло в ущърб на гражданите. Прилагането им ще доведе до увеличаване на незаконните сметища и ще създаде много повече проблеми, отколкото ще реши. Затова ще сигнализирам компетентните институции, като настоявам за промяна на Закона.“, коментира Атанас Калчев.

Той допълни, че промените изискват неимоверни усилия от общинските администрации. Необходимо е да се работи в посока намаляване на депонирането на отпадъци и за увеличаване на разделно събираните отпадъци, което е единственият възможен вариант за намаляване на такса битови отпадъци.

„В тази задача общините са оставени сами, държавата отдавна абдикира от проблемите с отпадъците. Към момента община Кричим поддържа чистотата на своята територия на възможно най-ниска цена. Дейностите по чистотата не са възложени на външна фирма, а се извършват от служители на общината с техника, която също е собственост на общината. Предоставили сме кофи тип „Кука“ с обем 110 л. за всяка еднофамилна сграда, поставени са контейнери тип „Бобър“, както за многофамилните сгради и имотите на юридическите лица, така и на обществените места, на които се генерира по-голямо количество отпадъци.“, каза още кметът на Кричим.

Отпадъците се събират съгласно утвърдения график. Осигурени са съдове за разделно събиране на отпадъците на определени места, които да са удобни за гражданите. Провеждат се разяснителни кампании сред населението и въпреки това количеството на депонираните отпадъци не намалява. Необходима е както промяна в нормативната уредба, така и целенасочена държавна политика, която да стимулира увеличаване на разделното събиране на отпадъците. В заключение кметът на община Кричим добави, че за да бъде възможно въвеждането на принципа „Замърсителят плаща“, е наложително да се отложи въвеждането на тези промени, така че общините да успеят да набавят необходимите им данни и да бъдат създадени устойчиви модели за сметосъбиране и сметоизвозване.