Теодор Ушев няма да участва в "никакви комисии и безсмислени дейности, свързани с българското кино". Това заяви аниматорът през седмицата в своите социални мрежи по повод българското предложение за наградите "Оскар". Самият Ушев е член на комисията, която избра и изпрати филма "Страх" на Ивайло Христов за номинациите в категорията чуждестранен филм.
Според него полученият резултат е нелегитимен. Пред bTV аниматорът и режисьор обясни, че не подлага качествата на избрания филм на съмнение, но смята, че има рецидив и че през годините само един филм на жена е бил изпратен за състезанията за „Оскар“ - „Писмо до Америка“ на Иглика Трифонова.
"Страх" е избран от жури с председател кинокритика проф. Божидар Манов и в състав: Светла Ганева - оператор, Ралица Петрова - режисьор, Теодор Ушев - аниматор и режисьор, Виктор Чучков-младши - режисьор, Александър Грозев - кинокритик, и проф. Любомир Халачев - режисьор.
Другият филм, който се е състезавал на финала за българското предложение за "Оскар" е "Жените наистина плачат" на Мина Милева и Весела Казакова с участието на Мария Бакалова. Ушев разкри и някои подробности около избора и как в началото е трябвало да се включи по zoom, но впоследствие остава в България и присъства лично.
„Оказа се, че пристигайки, от 7 души бяхме петима на място останалите. Двама от членовете бяха трудно достъпни, единият по болест, другият каза, че няма телефон и интернет“, обясни Ушев.
Според него цялата дискусия е станала съмнителна по този начин. Ушев бе категоричен, че според него по-големи шансове за късата листа с 10 филма е имал „Жените наистина плачат“ с Мария Бакалова.
Отсъстващите са били Александър Грозев и проф. Любомир Халачев, който обясни пред bTV, че вотът е бил легитимен.
„Аз казах, че ще го дам писмено, защото не знаех дали, когато се среща комисията, ще мога да се включа. Къде съм бил не е важно за нашите зрители, наистина не можех, не ставаше дума дори да се включа онлайн“, заяви Халачев.
По повод поста на Теодор Ушев, че "така полученият резултат е нелегитимен", той отговори:
„Беше казано категорично, че вотът е легитимен, самият Теодор Ушев се е подписал под протокола, така че няма какво да говорим по този въпрос. Правилникът за избиране на претендент за „Оскар“ можеше да приключи по друг начин. 3 гласуват за единия, 3 за другия, 1 за трети филм и накрая нямаше да има претендент. В случая имаме две добри новини. Първата, че имаме филм, който отива там и втората е, че той е много добър.“
Професор Халачев коментира и изводите, които Теодор Ушев направи за българската киногилдия.
„Аз 50 години работя в това кино, познавам повечето хора, около себе си не виждам съмнителни и архаични авторитети. Само преди две години, когато масово харесахме "Сляпата Вайша", ние всички бяхме много добри. Когато преди 2 години същите тези хора, които нарича "съмнителни авторитети" му гласуваха 1 млн. лева за неговия филм, всички бяха добри. Сега изведнъж станахме "архаични и съмнителни авторитети", заяви Халачев.
Ушев пък заключи, че според него у нас успешни на международни фестивали режисьори се връщат критикувани, а развитието им е спирано и даде няколко примера с български филми на жени. В годините сме имали 3 страхотни наши филми, които са били достойни и на важни фестивали - „Виктория“ на Мая Виткова, който е показан на престижния американски фестивал „Сънданс“, връщайки се у нас е посечен от критиката. „Безбог“ на Ралица Петрова печели „Златният леопард“ в Локарно, важен фестивал за Оскарите, минава триумфално в Торонто на фестивал, а у нас е посечен от критиката и от комисията, после няма финансиране за този режисьор повече. „Жените наистина плачат“ – в Кан им а огромни постижения, а Мария Бакалова в момента е ракетен носител в момент и пак е посечен от критиците“, обясни Ушев.
Той заяви, че няма да се откаже да помага с каквото може на филма и екипа, избран да ни представи на Оскарите, въпреки всичко, което се е случило.
Още от категорията
Режисьорът Веселка Кунчева и началото на пътя към успеха