50% от фалшивите стоки, които заливат пазара и се продават онлайн и в търговската мрежа, влизат у нас без лого, етикет или стикер. Едва тук те се щампират. А между 10 и 20 на сто от фалшификатите дори се произвеждат в страната, разказаха от отдел “Киберпрестъпност” в ГДБОП пред “24 часа”.
Основно на нашия пазар влизат дънки, блузи, очила, парфюми, часовници и маратонки. Контрабандната стока най-често идва от Турция и Китай. Напоследък се предпочита южната ни съседка заради общата граница. А и качеството не е толкова лошо, казват антимафиоти. И посочват, че някои от марките са изнесли производството си там заради по-евтината работна ръка. Мошениците използват това и правят и ментета.
Границата ни се преминава сравнително лесно. Може да е чрез карго, а митничарите не могат да проверят всичко. Когато стоката пристигне, има два варианта. Или ментетата се продават в страната, или сме хъб за Западна Европа. Някои от стоките стигали дори до Испания.
Рекламират ги чрез фейсбук групи или сайтове, пращат ги по куриери. Понякога идва чиста черна тениска и у нас само се щампира логото, за да се продаде по-лесно.
При тонколонките например с един кашон в България влизат самите те, а стикерите - с друг. Същата е схемата и с парфюмите.
Печалбата е огромна, при сравнително нисък риск. Често се случва санкциите да минат по административен ред, ако мошениците не бъдат заловени от ГДБОП. По веригата оскъпяването до крайния потребител е огромно. Печели веднъж производителят на фалшивите дънки, който ги продава за 20 лева, а вносителят ги продава за 50 например. Следват прекупвачът на едро, който ги съхранява в депо. Едва тогава се стига до крайния продавач, без значение дали е във физически магазин, или онлайн платформа за търговия.
Подобна е мащабната схема, разбита в Русе през декември м.г. Там се ползвала турска фирма за превоз на пътници. Заедно с тях в багажа влизали и фалшивите стоки. Разтоварването ставало край Русе, част от ментетата оставали там, други се карали в София. В столицата следва ново преразпределение - една част остават в страната, другата тръгва за чужбина. Често от ГДБОП хващали и хранителни добавки.
Почти същата е схемата и на тези, които сами си шият фалшификатите.
“Около 10-20 процента от стоката се произвежда в шивашки цехове в област Хасково, Кърджали и др. Правихме операции и разбихме няколко”, обясниха антимафиоти. Една от акциите е на 10 ноември м.г. Тогава са атакувани цехове в Търговище, Разград и Харманли. Иззети са шевни и щамповъчни машини и съоръжения, използвани в незаконното производство, както и множество спортни облекла, носещи белезите на световноизвестни търговски марки.
“Това са хора с легален бизнес. Шият доста прилично. Разполагат и с машини за пресоване. Когато бизнесът не върви, почват да слагат логата на известни компании. Така суитшърт за 20 лева се продава 7 пъти по-скъпо”, обясняват антимафиоти. По думите им крайната търговия става в сайтове за обяви и фирмени магазини -стоката се маркетира като оригинална.
Често сигналите до ГДБОП стигат късно - едва след като опарени клиенти са сигнализирали в Комисията за защита на потребителите. Но голяма част знаели, че пазаруват ментета и нямали проблем с това.
Така постигали ефекта да носят “маркова” дреха или чанта, която струва много пари. Имитациите били толкова добри, че само експерти можели да ги познаят. А заради наводняването на пазара с ментета често страдали и дамите с оригинали - всеки автоматично решава, че и тяхната чанта е реплика.
Същото се получавало и с часовниците. Имало ментета за хиляди левове. “Ако ще давате толкова пари за фалшификат, по-добре си вземете истински”, съветват антимафиоти. И казват, че единият начин човек да се предпази, когато пазарува в платформи онлайн, е да провери профила.
“Когато някой продава оригинален продукт, той пише в описанието, че например дънките са му малки. И има само 1-2 обяви. Мошениците публикуват няколко страници с продукти, с които търгуват. Е, на всеки би му станало съмнително”, казват полицаи. И обясняват, че има и онлайн магазини, които смело търгуват с фалшификати. Затова, за да се ориентира човек, трябва да отдели поне час, за да сравни цените.
“Не може едни дънки да струват нови в аутлета в мола 400 лева, а да се продават за 200 онлайн или във физически магазин. Просто няма как да се случи”, изтъкват криминалисти.
Понякога измамите са очевидни. Например на логото се слага малък допълнителен елемент. Прави се експертиза и тя казва, че потребителят може да бъде заблуден. Друг път търговците казват, че са поръчали 1 камион маратонки и не знаели, че има лого.
На фактурата пише само “маратонки”, затова извършителят се оправдава, че не знае какви са. Подобни тези много рядко минават в съда, защото се намират чатове, в които човек ясно уточнява какво иска. Разменят се дори снимки.
Има и хитреци, които внасят малки количества. Едва когато имат поръчка за нещо голямо, отиват и го вземат. Така и да бъдат задържани, горят със стока, която се побира в един бус.
Най-изобретателни били продавачите в интернет. Те често нямат стоката, която продават. Едва при заявка отиват и вземат единична бройка от депото. Когато от МВР получат сигнал срещу конкретен човек и се отзоват, се оказва, че в дома му няма стока.
В други случаи обаче има сигнали срещу дребни магазинчета. Зад тях криминалисти се натъквали на препълнени складове.
В близките дни предстои да се изясни и колко хора са си напазарували ментета през празниците.