"Неистов вой" по медиите е принудил заместник-кмета Илия Кирчев да включи в дневния ред на срещата с представители на групите в Общинския съвет точката за програма „Наследство” на „Пловдив 2019”. Както PlovdivTime разказа, в културните среди се натрупа напрежение, защото фондацията не пристъпи към подписване на договори с избраните проекти. И досега не е ясно как точно ще се процедира в извънредната ситуация.
Припомняме, че в края на февруари Управителният съвет на общинската фондация одобри протокола с 23 проекта, избрани от жури по отворената покана. Тогава стана ясно, че сумата от близо 3 милиона лева – наградата „Мелина Меркури”, ще бъде разделена на две сесии за кандидатстване. Наложи се журито да преразгледа проектите, а УС да го одобри наново.
От първата отворена покана по-голямо финансиране получиха кандидатите по Направление 1 - фестивалът Hills of Rock с 350 000 лв.,Драматичният театър с проекта „Пътуващият човек” - 245 500 лв., Държавна опера-Пловдив за летния фестивал Opera Open - 252 000 лв., One Dance Week - 180 000 лв., Wrong Fest - 84 000 лв.
След обявяването на избраните събития последва тишина. Въведеното в България извънредно положение съвсем измести погледите от случващото се.
„Има няколко варианта. Единият е да се отложи изцяло за догодина. Можем да я отменим тази покана и да отворим изцяло нова, може и тези, които са спечелили, да реализират проектите. Макар че ми се струва, че това по-скоро не може да се случи, защото те са за точно конкретната дата в точно конкретната година. Другият вариант е да сключим сега договори с тях и да чакаме да видим какво ще стане.” Това обяви заместник-кметът по финанси Илия Кирчев, чийто подпис може да стартира процеса на договаряне с културните оператори.
На въпрос на общински съветник дали може да се изчака, Кирчев подчертава, че точно това и прави като не подписва договорите.
„Аз затова изчаквам, за да видя кои събития ще се проведат и кои няма да се проведат. Само че настана някакъв неистов вой, някакви страхотни статии, сигурно четете. Само че на мене парите на българските данъкоплатци, които са дадени за града, са ми по-мили, отколкото оцеляването на един или друг културен оператор”, казва финансистът, който пропуска или не знае, че наградата „Мелина Меркури” не е от българските данъкоплатци, а се присъжда от Европейската комисия с решение на международно жури. Факта, че в дневния ред на срещата в Общинския съвет фамилията на световноизвестната актриса и политик е изписана грешно – Меркурий, ще сложим в графа недоглеждане.
Различна позиция от тази на Кирчев изразява заместник-кметът по култура, археология и туризъм Пламен Панов: „Аз съм на по-различно мнение, не твърдя, че аз съм прав. Смятам, че фондацията трябва да покаже гъвкавост и да даде ясен знак, че стои зад партньорите си”, казва Пламен Панов и подчертава, че културните оператори са в сложна ситуация, защото в немалко случаи те ползват различни донори, различни партньори, за да могат да реализират със смесено финансиране проектите си".
„Ако ние не подпишем договорите, аз се притеснявам, че посланието, което излъчваме, не е добро. Ние може финансирането да не го дадем сега, но трябва да дадем ясен знак, да дадем гаранция, че това финансиране ще се появи, когато мерките в града позволяват тези събития да се случат”, допълва още той.
На въпрос на общински съветник какво все пак е предложението, зам.-кметът Кирчев отговаря: „Моето мнение е, че те трябва да бъдат дадени, за да постигнат целта си, първо. Второ – в условията на пандемия, ако ги дадем, ще ги дадем като подаяние. Те да си ги похарчат , за да не умрат сега”. Кирчев пропуска факта, че в документите на всички избрани проекти има подробно изписани бюджети и няма как парите да се харчат за "оцеляване".
Остро срещу нежеланието на местната власт да пристъпи към сключването на договори изразяват от Демократична България. Подкрепят я и от Съюз за Пловдив и БСП.
В крайна сметка адвокати ще търсят варианти за изготвянето на договори с организаторите на събития, спечелили финансиране по отворена покана Наследство, в които да има клауза за промяна на сроковете. Това обаче има пожелателен характер и се очаква последната дума на Илия Кирчев.
Добре би било да се почерпи опит от София, където общината подписа договори с всичките културни организации, позволи им да разтеглят събитията във времето, да покажат част от проектите си онлайн. Даде им доверие и свобода да реализират проектите си. Например София Филм Фест получи финансирането си, въпреки че форумът все още не е заявил дата за събитието.